Mișcare neașteptată pe piața imobiliară de pe litoral. De ce dezvoltatorii renunță la Mamaia și se îndreaptă spre Olimp

×
Codul embed a fost copiat

Mișcare surprinzătoare pe piața imobiliară de pe litoral. Au început să scadă vânzările de apartamente din Mamaia Nord, o zonă în care, în ultimii ani, s-a construit într-un ritm amețitor.

Deși peste 2.500 de locuințe vor fi finalizate în acest an, cumpărătorii se lasă așteptați. Poate și pentru că atenția investitorilor s-a mutat spre Olimp, care pare a fi noul pariu imobiliar, de pe litoral, cu peste o mie de apartamente și investiții ce depășesc 150 de milioane de euro.

Acum zece ani, în locul unor betoane, găseai stuf, nisip și cormorani. Atunci, optimiștii au numit tărâmul încă sălbatic Vamaia. Vorbim de zona cunoscută drept Mamaia Sat. O lungime de zece kilometri de litoral, din Mamaia Nord spre portul Midia.

Dar, de-a lungul anilor, autorizațiile de construire au plecat pe bandă rulantă din Primăria Năvodari, într-o nepăsare totală față de mediu și turist. Astfel, zona a devenit una dintre cele mai mari dezvoltări imobiliare din România, cu investiții de peste un miliard de euro și 10 mii de locuințe. Dar și un veritabil kitsck urbanistic, cu construcții haotice și o infrastructură mult rămasă în urmă.

Bloc după bloc, noile locuințe i-au atras pe cei dornici de investiții imobiliare. Cererea mare a contribuit la creșterea prețurilor, care a fost de 15-20 la sută în ultimii doi ani. Peste media națională.

Citește și
Moloz
„Regii molozului”. Cum se îmbogățesc firmele care transformă râul Argeș într-o groapă de gunoi

În martie, prețurile medii erau cuprinse între 1.500 și 2.200 de euro metrul pătrat. Pentru segmentul de lux, urcau până la 3200 de euro.

Adică 1600 de euro metrul pătrat, în această fază a proiectului. Ar fi gata în mai 2023. Până atunci, se achită jumătate din sumă. Și restul, în maxim un an. Cei mai mulți dezvoltatori cer banii gheață.

Au cumpărat apartamente și români care au crezut că se pot îmbogăți peste noapte, fără niciun efort. Ignorând faptul că o locuință pe litoral este mai mult decât o investiție pasivă. Este o afacere în sine care se adresează celor cu experiență în domeniul ospitalității. Altfel, apar situații că aceasta, în care turiștii primesc condiții mizere. Prețul plătit a fost de 450 de lei pe noapte. Proprietarul nu a mai putut fi contactat, pentru explicații. Iar site-ul de rezervări, booking.com, nu a făcut altceva decât să-și ceara scuze.

Nota de plată a venit în această vară. Numărul turiștilor a scăzut simțitor față de anii de pandemie, când românii nu puteau pleca din țară. Mai ales că în zonă, cu câteva excepții, găsim doar blocuri înghesuite unele într-altele, fără servicii sau facilități.

Investitorii au început să fie mai prudenți. Față de aceeași perioadă a anului trecut, sunt cu 7 la sută mai puține tranzacții. Se așteaptă o stagnare a prețurilor și chiar o scădere, pe anumite proiecte.

Gabriel Blăniță, directorul unei companii de consultanță imobiliară: Este cu totul altfel atunci când închiriem un apartament în oraș și avem un contract pe un an de zile știm că un an suntem asigurați, ori pe litoral, termenul este mult mai scurt. Fiind acest timp de ședere mult mai scurt, intervine acest cost de operare: cum iți găsești clienții, cum îi servisezi, curățenia dintre, țoată această operare adaugă la costul pe care investitorii îl au cu astfel de investiții și important este că atunci când calculăm un randament să ne uitam foarte atent și la costurile pe care le scădem din veniturile pe care le aduc aceste investiții.

Agenți imobiliari confirmă că investitorii și-au pierdut interesul, dar și că prețurile sunt nejustitificat de mari, în unele proiecte. Nu vorbesc în fața camerei de teamă să nu sperie posibilii cumpărători. Mai ales că în acest an, în Mamaia Sat, sunt în construcție în jur de 2500 de locuințe.

Într-o zi când bate vântul este praf peste tot. Așa că luați în calcul că cel puțin doi trei ani de acum înainte, veți locui într-un adevărat șantier. Oricât de frumoasă ar fi plaja, oricât de frumos ar fi apartamentul, nu ignorați dezastrul lașat de blocurile aflate în construcție.

În timp ce în nordul litoralului, turiștii înghit praful de la șantiere, dezvoltatorii și-au mutat atenția către sud. Olimp este noul pariu imobiliar, cu peste o mie de apartamente și investiții ce depășesc 150 de milioane de euro.

Strategia este diferită față de Mamaia. Cel puțin pe hârtie. Dezvoltatorii merg pe același concept în care camerele de hotel sunt înlocuite de apartamente. Dar vor să ofere facilitați și servicii. În plus, întregul complex va fi operat de firme de management hotelier, așa cum se întâmplă în stațiunile din Europa.

Cătălin Scirpcaru, dezvoltator: Practic dacă faci numai niște ziduri, nu echivalează cu nimic. Dacă vrei și te etalezi ca un hotel de patru-cinci stele, trebuie să dai servicii de patru-cinci stele. Dacă nu vei da, vei fi sancționat de către piață. Nu vă merge, vă merge un an, vă merge, dar după aceea vei fi sancționat.

De ce abia acum? Pentru că vechiul plan urbanistic general, pe scurt PUG, interzicea construcțiile noi, permitea doar reabilitări și modernizări ale structurilor existente. Documentul urbanistic a fost reactualizat după 20 de ani și acum s-a dat liber la dezvoltări. Cei din administrație susțin că noile reglementari ar trebui să protejeze sudul de haosul urbanistic din nord.

În ceea ce privește regimul de înălțime, limita este cerul, după cum ne-au declarat cei de la Primăria Mangalia. Așa că dezvoltatorii profită din plin de lipsa restricțiilor și ridică imobile e 10-12 etaje. Cel mai probabil în câțiva ani, zona vă fi împânzită de zgârie nori.

Deja au apărut primele probleme. Noul plan urbanistic general obligă dezvoltatorii să asigure doar un loc de parcare la doua apartamente. Iar acum primăria caută soluții să schimbe reglementările astfel încât să fie minimum un loc de parcare pentru fiecare locuință.

Viceprimar: Să-i spunem o scăpare, să-i spunem o neatenție. A cui? A administrației, a celui care ne-a consiliat la momentul respectiv pentru că nici primarul, nici viceprimarul, nici aparatul executiv nu poate să le gândească chiar pe toate pentru că la momentul respectiv am avut o firmă de proiectare angajată care să duca acest proiect la capăt. S-a mers strict pe lege că s-a considerat că este suficient. Ne-am dat seama în acești trei ani că trebuie să atingem această problemă mai bine și vom schimba reglementările.

Farmecul Olimpului este dat și de oazele de verdeață. Din păcate, regimul juridic al acestor terenuri permite defrișarea, dar în anumite condiții. Tocmai de aceea, cum se va dezvoltă sudul litoralului depinde din nou de autoritățile locale. Care de data aceasta au reglementari urbanistice cu care ar putea să împiedice masacrarea imobiliară a unei alte zone.

Articol recomandat de sport.ro
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Reacția americanilor când au văzut că pot da peste România la CM 2026
Citește și...
„Regii molozului”. Cum se îmbogățesc firmele care transformă râul Argeș într-o groapă de gunoi
„Regii molozului”. Cum se îmbogățesc firmele care transformă râul Argeș într-o groapă de gunoi

Râul Argeş a devenit în ultimii ani groapa de gunoi a Capitalei. Expansiunea construcţiilor din Bucureşti şi Ilfov avea nevoie de un loc care să înghită sutele de mii de tone de moloz.

Investiție europeană de sute de mii de euro, ținută la mal în Giurgiu. Cum au blocat autoritățile turismul în zonă
Investiție europeană de sute de mii de euro, ținută la mal în Giurgiu. Cum au blocat autoritățile turismul în zonă

Pierdem anual zeci de milioane de euro, bani europeni, din cauza incompetenței autorităților. În Giurgiu, de pildă, la doar o oră și jumătate de București, Primăria ține la mal o ambarcațiune nouă, cu care ar putea organiza circuite turistice.

Plajele neautorizate de pe Dunăre, un pericol mortal. Multe nu au salvamar, autorizații sau măsuri de protecție
Plajele neautorizate de pe Dunăre, un pericol mortal. Multe nu au salvamar, autorizații sau măsuri de protecție

Fără geamanduri și fără salvamari, plajele ilegale de pe Dunăre pot pune în pericol oamenii. Vârtejurile fluviului formează gropi adânci chiar lângă mal.

Recomandări
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”
Premierul României anunță că în decembrie vom avea ”foarte probabil” o nouă ”ordonanță trenuleț”: ”Nu putem fugi de asta”

Premierul Ilie Bolojan a fost întrebat, vineri, în conferința de presă pe care a susținut-o la Palatul Victoria, dacă salariul minim în România va ”rămâne înghețat” și în anul 2026.   

Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei
Căldură gratis în calorifere, trafic rutier ”ca afară” sau case pentru tineri. Ce promit candidații la Primăria Capitalei

Energie termică gratis, fluidizarea traficului rutier sau locuințe pentru tineri. ȘtirileProTv.ro vă prezintă cele mai importante promisiuni electorale ale candidaților la alegerile pentru Primăria Capitalei, care sunt organizate în 7 decembrie 2025.

Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii
Ilie Bolojan: Este o batjocură când îţi iei bani nemunciţi sau banii pe care îi iei nu se reflectă în rezultatele activităţii

Premierul Ilie Bolojan critică indemnizațiile de 27.000 de lei de la Aeroporturi București, numindu-le „o batjocură” în lipsa unor rezultate.