Cum au reușit Poșta Română și Direcția Generală a Vămilor să blocheze livrările coletelor din afara UE
Zeci de mii de oameni din toată țara așteaptă de aproape o lună coletele comandate din afara Uniunii Europene. Totul după ce două instituții ale statului, Poșta Română și Direcția Generală a Vămilor, au reușit să blocheze livrările.
„Inspectorul Pro” a aflat și motivul. Cele două instituții nu au fost capabile să pună în funcțiune la timp un sistem informatic, menit să perceapă rapid, tot ce reprezintă coletărie cu valoare redusă, sosită din spațiul extracomunitar.
Peste zece mii de colete intră în fiecare zi în România, din afara spațiului comunitar, și trebuie vamuite. Uniunea Europeană a modificat, în vară, legislația vamală și fiscală pentru achizițiile extracomunitare. Anunțul schimbării a venit încă din 2019, așa că fiecare țară a avut timp suficient să-și implementeze noul soft de vămuire. Sarcina a revenit Direcției Generale a Vămilor, iar Poșta Română trebuia să se conecteze la aplicația creată de Vamă. Autoritățile noastre nu au făcut însă la timp acest lucru iar rezultatul se vede în depozitele Poștei.
Sute de saci de colete s-au adunat după data de 1 octombrie. Atunci s-a încheiat perioada de tranziție până la care pachetele mai puteau fi predate către destinatari în baza formularelor vechi.
Potrivit noului sistem, coletele cu valoare de până la 150 de euro, trebuie acum declarate cu set redus de date și introduse în noul soft vamal. Doar că metoda informatică de încasare a TVA-ului, pentru pachetele cu valoare mică, nu este încă disponibilă.
Angajată: „E prezentat în data de 15 octombrie la BSI. Încă este la BSI, la Biroul de Schimb Internațional.”
Reporter: „Aveți idee de ce durează atât?”
Angajată: „Nu știm! Dacă ajungeți acolo, nu v-am trimis eu, nu știți de la mine, pe ușa aceea, sunt exact persoanele care lucrează. Eu nu fac decât să vă înmânez coletul. Le scriem manual! Da, asta facem!”
Inspectorul Pro a mers să vadă cum explică angajații din birouri blocajul coletelor.
Angajat poștă: „S-a introdus un nou program de către autoritatea vamală, iar acel program nu a fost pus la punct sută la sută.”
Reporter: „Dar ce ar trebui de fapt să facă softul ăsta?”
Angajat: „Să se vămuiască la en-gros. Gândiți-vă că în Poșta Română intră undeva numai din China vreo 16.000 de colete.”
Reporter: „Dar aveți idee când se poate debloca chestia asta?”
Angajat: „Dacă a fost un blocaj de două săptămâni, gândiți-vă. 16.000 ori zece zile.”
Poșta Română recunoaște că nu își poate respecta timpul optim de predare. Dovada stă și într-un răspuns scris către unul dintre clienți, semnat de conducerea Companiei Naționale.
Cu acest document, Inspectorul Pro a mers la oficiile poștale vamale din București, de unde clienții din Capitală ar trebui să-și ridice coletele venite din țările extracomunitare. Angajații de acolo sunt la fel de bulversați ca și cetățenii.
Angajat: „La dvs. e un caz fericit, că e de pe 15 și știți că e acolo. Ce vă sfătuiesc eu, că e o mare problemă și aici, la noi, cu poștașii... și-au dat demisiile și... intrați întotdeauna pe site-ul poștei, verificați AWB-ul. În momentul în care l-ați văzut, veniți! Ăsta e sistemul la Poșta Română!”
Vameș: „Începând de astăzi (nr, 20 octombrie), cică, funcționează cum trebuie!”
Reporter: „Dar unde a fost mai dificil, la vamă sau la poștă?”
Vameș: „Noi am avut aplicația de la început! Poșta!”
Reporter: „O epopee!”
Angajată poștă: „O nenorocire!”
După 23 de zile, pachetul lui Mihai a ajuns la destinație. În situația lui sunt acum toți românii din întreaga țară, care așteaptă colete cu valori mici, de până la 150 de euro, sosite din alte state decât cele ale Uniunii Europene.
„Îmi pun problema: sunt colete de 2 săptămâni care nu s-au livrat, adică jumătate de lună s-a strâns acolo și ei trebuie să le livreze...”, a spus Mihai Aldea.
Inspectorul Pro a solicitat explicații directorului general al Poștei Române, Valentin Ștefan.
Directorul poștei: „Ei nu puteau să proceseze standardul pe care noi îl puneam la dispoziția lor.”
Reporter: „Adică vama?”
Director: Adică vama, da. Ei n-aveau soft, noi n-am avut cu ce să ne integrăm! Specificațiile tehnice pentru ca IT-ul nostru să poată începe dezvoltarea integrării le-am primit pe 20 septembrie.
Reporter: „Și explicația a fost că ce?”
Director: „Că n-au fost gata! Din păcate, în Poșta Română totul se face semi-manual. Eu nu știu în clipa de față câte colete au rămas, pot să estimez, și v-am spus câteva zeci de mii.”
Noul soft se implementează pe vechile calculatoare. Iar sortarea coletelor pe regiuni se face încă manual. Vă dați seama cum complică acest lucru procesul de distribuire a coletelor.
Reporter: „Dacă te uiți la ele, nu-ți vine să crezi că Poșta Română mai poate să funcționeze!”
Director: „Da, asta e realitatea de la Poșta Română!”
Angajat poștă: „E vai de mama noastră!”
Reporter: „Eu nu știu cum mai pornesc calculatoarele astea! Vă merge, doamnă, sistemul aici?”
Angajată: „Noroc că le mai cârpim, le mai dăm de cap!”
Iată cu ce explicații vin și oficalii Direcției Generale a Vămilor.
Director adjunct Direcția Generală a Vămilor: „Modificarea legislației vamale a fost undeva la sfârșitul anului 2019.”
Reporter: „Deci sunt doi ani de când trebuia dezvoltată pas cu pas această aplicație.”
Director: „Da...nu am ce să comentez! Am dat ceea ce ne-a pus contractorul al dispoziție. Această soluție a fost implementată la nivelul autorității vamale, la data de 10 august 2021.”
Potrivit ultimului raport al Autorității Naționale din Comunicații, realizat în 2019, Poșta Română a primit un număr de 6.240 de reclamații, pentru care statul a fost nevoit să ofere despăgubiri.