Ce drepturi aveti daca zborul este amanat sau anulat. Compensatiile financiare, cuprinse intre 250 si 600 de euro
Intarzierile, amanarile si anularile de zboruri sunt situatii des intalnite in care turistul poate cere reprogramarea cursei, rambursarea integrala a banilor dati pe bilet, dar si compensatii financiare suplimentare. Nu toti pasagerii romani stiu asta.
Reglementarile europene prevad ca sumele sa fie calculate in raport cu distanta zborului ratat. Aceste compensatii nu sunt insa valabile in cazul grevelor, dar dreptul de a primi mancare si apa ramane valabil. Toate acestea sunt drepturi pe care multi calatori, mai ales romani, nu le cunosc.
Se intampla deseori ca unele aeronave sa se defecteze, iar pasagerii sa fie transpordati in alte avioane. Ce pot face calatorii atunci cand raman pur si simplu abandonati in aeroporturi? In primul rand, trebuie sa-si cunoasca drepturile, pentru ca altfel pot fi pacaliti.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Asa au patit pasagerii unui zbor ratat intre Sibiu si Memmingen. Oamenii s-au urcat in avion si au simtit un miros puternic de kerosen. Nu au mai ajuns in Germania, deoarece cursa a fost anulata. Unii dintre calatori au fost transportati la Timisoara, iar altii la Cluj, ca sa nu piarda celelalte legaturi. Si acest demers a fost un fiasco.
Pasagera: "A fost ca in salbaticie, nu mi-a venit sa cred. Pur si simplu a fost un comunicat de la Budapesta ca nu vom mai zbura si nu ne intereseaza nici cum veti ajunge la celelalte zboruri din celelalte orase."
Pasager: "Nu am primit cazare, nu am primit mancare. Am suportat cheltuielile. Pur si simplu nu le pasa si e cea mai mare bataie de joc. Am pierdut cinci ore la Sibiu, am mai pierdut patru ore venind spre Cluj. Incredibil mi s-a parut cand am citit pe site ca am primit vouchere pentru alimente.”
Calatorii pacaliti sunt hotarati sa cheme compania aeriana in instanta.
Pasagera: "Ni s-a spus ca vom primi banii pe bilete in doua saptamani, dar nu am primit vouchere. Nici macar un reprezentant nu a fost. Lucrurile nu vor ramane asa, suntem multi care apelam la avocati. Nici macar scuze nu si-au cerut.”
Wizz Air: "Tuturor pasagerilor afectati de aceste zboruri li s-a oferit posibilitatea reprogramarii gratuite pe alte zboruri Wizz alternative, rambursarea completa, cazare sau alte costuri provocate de intarziere, in conformitate cu politica Wizz Air si cu reglementarile UE. Wizz Air isi cere scuze pasagerilor afectati, dar siguranta lor, a echipajului si a aeronavei este prioritatea companiei."
Avocat olandez: "Problemele tehnice nu sunt niciodata o circumstanta exceptionala, asa ca acea companie trebuie sa despagubeasca clientii. Avem sute de clienti care si-au recuperat drepturile in Romania, si cateva mii in toata Europa."
Asa a procedat, de pilda, o turista din Bulgaria care si-a cunoscut bine drepturile si a cerut compensatii de la Tarom, dupa ce zborul i-a fost anulat.
Compania romaneasca a refuzat-o, dar dupa interventia Centrului European al Consumatorului, Tarom a fost nevoita sa-i plateasca femeii suma de 250 de euro.
Pasagera: „Dupa ce am schimbat cu operatorul roman 50 de mailuri si nu s-a intamplat nimic, prietenii mi-au spus ca as putea lua legatura cu Centrul European. Totul este foarte simplu, deoarece nu trebuie completat decit un singur formular. Este pe site-ul lor, in toate limbile europene.”
O astfel de poveste are si Sebastian. Acesta urma sa zboare, impreuna cu sotia, la Dusseldorf, in Germania. Chiar in ziua plecarii, cei doi au fost anuntati ca li s-a anulat cursa.
Pasager: "Ni s-a spus ca nu exista alt zbor si ca daca vrem sa ne ducem la alte companii. Urmatorul zbor era a doua zi. Acela era rezervat si nu ne putea prelua si pe noi."
Acestea fiind conditiile, si-au cerut banii inapoi. Nu i-au primit pe loc si asta i-a determinat sa depuna reclamatie la Centrul European pentru Protectia Consumatorului.
Air Berlin: “Rezolutia finala le-a fost favorabila. Au primit contravaloarea biletelor de 325 de euro, dar si depagubiri suplimentare de 800 de euro.”
Laura Pascu, presedinte ECC Romania: “Companiile aeriene nu recunosc ca intarzierea a fost inregistrata din vina lor, de cele mai multe ori, si atunci nu vor sa le dea banii consumatorilor.”
Asta se intimpla si pentru ca putini romani stiu ce sa ceara si cui sa ceara atunci cind li se anuleaza zborul sau cursa le este intirziata cu mai mult de doua ore.
Laura Pascu: "Nu stiu ca au dreptul sa primeasca mancare si bautura, nu stiu ca au dreptul sa primeasca despagubiri, la fel trebuie sa primeasca un telefon, sa sune in tara, trebuie sa primeasca o camera de cazare, si transport catre hotel si aeroport.”
Aceleasi facilitati sunt valabile si in situatiile in care anularile sau intirzierile sunt din vina aeroporturilor si nu a companiilor.
Vali Iordache, directorul Aeroportului “Henri Coanda”: "Atunci cand sunt neregularitati si raman in aeroport primesc apa, primesc alimente, astfel incat disconfortul sa fie cat mai mic."
Compensatiile financiare variaza in functie de lungimea zborului
Compensatiile banesti ar trebui si ele acordate in toate situatiile in care calatorilor li se refuza imbarcarea, impotriva vointei lor.
Este vorba despre acele cazuri in care operatorii nu sunt in stare sa gaseasca solutii, astfel incat turistii sa ajunga la destinatie cu o intarziere maxima de 4 ore. Sumele variaza intre 250 de euro, pentru zborurile de maximum 1.500 de km si 600 de euro, pentru zborurile mai lungi de 3.500 de km.
E important sa va cunoasteti drepturile, cu atat mai mult cu cat transportul cu avionul nu mai este de multa vreme un lux.
Traficul aerian a atins anul trecut numai in Bucuresti cifra record de 11 milioane de pasageri, dintre care jumatate au apelat la aeronave de linie, iar cealalta jumatate au zburat cu operatori low cost.
Numarul pasagerilor este in crestere cu 18% fata de anii trecuti. Pe Otopeni, opereaza acum 37 de companii care transporta pasageri catre 92 de destinatii. Aeroportul “Henri Coanda” se situeaza in prezent pe locul 50 din aproximativ 500, cate sunt in Europa.