Reclamele a peste 600 de branduri au dispărut de pe Facebook. Cât va dura boicotul
Din prima zi a acestei luni, reclamele a peste 600 de branduri internaționale au dispărut de pe Facebook, după eşuarea unor discuţii de ultim moment pentru oprirea unui boicot legat de propagarea urii pe reţeaua socială.
Grupurile pentru protejarea drepturilor civile au promovat campania numită "Opriţi ura pentru profit" după ce afroamericanul George Floyd a murit sufocat sub genunchiul unui poliţist alb.
Facebook și companiile afiliate au trei miliarde de utilizatori, iar veniturile anuale sunt de 70 de miliarde dolari.
Boicotul va dura cel puțin o lună
Boicotul va dura cel puțin o lună și este pentru prima oară când are loc o acțiune atât de mare și de coordonată.
Mai multe grupuri de protecție a drepturilor civile au atras sprijinul multinaționalelor pentru a presa compania Facebook să ia măsuri concrete împotriva conținutului ce incită la ură.
Mișcarea s-a intensificat după moartea lui George Floyd în custodia politiei, care a declanșat proteste masive în toată lumea. Iar capac a pus decizia de a păstra pe rețeaua socială postări recente ale lui Donald Trump în care președintele îi amenință pe demonstranții violenți cu împușcarea și în care a lansat dezinformări despre votul electronic.
Rashad Robinson, director executiv Color of Change: "Pe măsură ce îl privim pe Donald Trump devenind tot mai instabil în postările sale, faptul că aceste companii nu reacționeză le face complice ale președintelui."
Pentru inițiatorii boicotului, alegerea este cât se poate de simplă.
Rashad Robinson, director executiv Color of Change: "Vrei să-ți vezi reclama lângă o postare a unei organizații naționaliste adepte a supremației albilor? Te simți ok cu asta în timp ce tu postezi pe aceeași platformă mesaje în care explici de ce viețile negrilor contează?"
Brad Smith, președinte Microsoft: "Trăim într-o lume în care tot ce e mai bun, dar și ce e mai respingător din umanitate este afișat pe platformele de socializare. Toată lumea e prezentă acolo. Firesc, ne-am dori ca reclamele noastre să stea lângă manifestările bune ale omului, nu lângă cele rele."
Mark Zuckerberg s-a angajat să aplice noile politici
Mark Zuckerberg, tot mai criticat pentru că pare prea apropiat de administrația Trump, s-a angajat public să aplice noi politici în acest sens.
Mark Zuckerberg: "Dacă stabilim că un anume conținut poate conduce la violențe ori îi lipsește pe oameni de dreptul de a vota, atunci eliminăm acel conținut, indiferent cui îi aparține. Fără excepții pentru politicieni!"
Oponenții îi reproșează că se teme că liderul de la Casa Albă ar putea încerca să reglementeze companiile de social media, cărora Trump le reproșează că îi "persecută" pe conservatori.
Rashad Robinson: "De fiecare dată, Mark Zuckerberg se întreabă ce părere ar avea Donald Trump despre una sau alta."
Organizațiile pentru drepturile civile au adresat zece solicitări către Facebook, printre care permisiunea ca persoanele hărțuite să poată discuta cu un angajat al companiei și rambursarea banilor plătiți pentru reclame.
Informațiile referitoare la boicot au redus capitalizarea de piață a rețelei sociale cu 56 de miliarde de dolari, după un declin de 8% al acțiunilor companiei.
Însă, între timp, Facebook a recuperat din pierderi. Potrivit unor comunicări interne, Mark Zuckerberg nu consideră că boicotul reprezintă o problema pentru rețeaua socială. Dar a acceptat, totuși, să aibă o întălnire, săptămână viitoare, cu reprezentanți ai organizațiilor pentru drepturi civile.