iLlikeIT. Escu, Amelia și Monica, primii roboți din România care servesc în restaurante
În Statele Unite a fost inaugurat de curând primul robot care ne prepară și livrează burgeri, iar în Franța putem servi deja pizza făcută de un robot. La noi, se fac acum primele teste cu roboti chelneri. I-am cunoscut și noi. Sunt simpatici.
Escu, Amelia și Monica sunt primi roboți din România care au întâmpinat și servit clienți într-un restaurant din Capitală. Sunt încă în perioada de probă. Nu au fost angajați cu carte de muncă.
Robot: V-ați hotărât? Vreți ceva de băut?
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Client: Da, o apă plată.
Robot: Să fie cu gheață?
Client: Nu, la temperatura camerei aș vrea sa fie.
Robot: În regulă. O să vină colega mea în câteva minute. Meniul este pe masă. Vă recomand ciorba de perișoare.
Momentan totul este doar un experiement. Roboții sunt supravegheați în permanență. Au nevoie de îndrumare la fiecare pas. Fiecare cuvant pe care îl spun este adăugat într-un sistem prin care sunt programați.
„Avantejele la un robot este ca va fi intotdeuna cu zâmbetul pe buze, indiferent de starea sufletească pe care o are. Va fi amabil cu clientul care intră și vă spune întotdeuna ceea ce dorește proprietarul restaurantului să spună. Însă trebuie să ținem cont de faptul că dacă apar situații neprevăzute este nevoie de o ființă umană care să rezolve situația respectivă”, a spus un reprezentant al Bucharest Robots.
„El nu face chiar toate task-urile pe care i le poți da unui om. Are un program. Poate să facă din 20 - 15, dar rămân 5 care țin de elementul uman, de a gândi, de a găsi soluții când interacționezi cu un volum mare de clienți și atunci partea asta nu poate fi compensată de un android”, a explicar reprezentantul unui restaurant.
Un astfel de robot poate să lucreze la recepție. Întâmpină și conduce clienții spre mese sau pur și simplu oferă informații legate de meniu sau disponibilitatea localului. Costă între 5000 și 20.000 de euro. Prețul variază în funcție de interfață, dotări și suprafața pe care trebuie s-o acopere în sarcinile pe care le are de făcut.
„În general în România, pentru că acest calcul se face în funcție de salariile din țara noastră, recuperarea investiției pentru un astfel de robot se face cam într-un an. În țările din vest, unde salariile sunt mai mari pentru această industrie, recuperarea se face în 4-6 luni”, a mai spus reprezentantul Bucharest Robots.
Există, însă, și opțiunea de închiriere. Poți să plătești între 300 și 800 de euro pe lună, iar prețul include și costurile de întreținere.
„Este foarte important de înțeles că roboții nu vor prelua locurile de muncă din restaurante și în general din industria HoReCa, ci sunt acolo pentru a ajuta mult mai mult angajații în ceea ce fac. Roboții nu sunt făcuți pentru orice spațiu. Ei sunt făcuți să meargă în spații largi, în spații luminoase. Pot avea fie senzori infraroșii, care sunt afectați de diverse tipuri de lumină sau cum sunt acești doi roboți care au senzori ultrasonici. Și atunci putem și cu lumină mai difuză, dar de principiu, nu pot urca scări, nu pot trece praguri. Au nevoie de o suprafață plană pe care să se deplaseze”, a mai spus reprezentantul Bucharest Robots.
Nu putem să nu observăm, însă, că roboții pot acoperi mai multe ture de lucru, nu au nevoie de concediu de odihnă, nu au nemulțumiri și nu au nevoie nici de bacșiș, care de multe ori este mult mai important decât salariul.
În Asia, roboții de genul acesta sunt angajați cu normă întreagă încă dinaintea pandemiei. Sunt chiar o atracție pentru turiști. În unele cazuri nu doar servirea este făcută de roboți, ci și munca din bucătărie.
Cei de la Moley Robotic au creat prima bucătărie complet autonomă. Toate electrocasnicele lucrează împreună cu o echipă de brațe robotice în realizarea chiar celor mai sofisticate rețete. Nu te împiedică, însă, nimeni să frămânți aluatul de cozonac, dacă te apucă cheful de gătit. Sistemul poate lucra și în colaborare cu tine. Brațele robotice au un design special. Sunt făcute în așa fel încât să copieze mișcările unui bucătar adevărat. Au aceeași dexteritate. Cel puțin în teorie. Mulți sunt încă sceptici.
„Am văzut unul care făcea scrambled eggs. Pe ce algoritm face el asta? Pentru că el e programat să pună două ouă, 45gr, nu știu ce, nu știu cum. Asta înseamnă că toate ouăle trebuie să fie la fel pentru că un ou nu se compară cu alt ou, iar un robot niciodată nu o să vadă ce simt eu la mână. Mi-ar plăcea ca cei care inventează chestiile astea să se gândească cum ar putea să schimbe legile și cum ar putea să aducă oamenii înapoi la muncă pentru că despre asta este vorba. Despre niște legi care sunt în momentul ăsta total împotriva angajatorului, dar nu ajută nici foarte mult angajatul. Hai să lăsăm oamenii să conducă lumea. Totusi oameni au facut tehnologia”, a spus chef Radu Dumitrescu.
În Statele Unite a fost inaugurat de curând primul RoboBurger. Este un restaurant de tip fast food în miniatură. Comanda se face pe ecranul digital al aparatului, iar burgerul este gata în șase minute. Robotul așează carnea pe grătar. O gătește pe ambele părți, iar apoi prăjește chiflele, adaugă sos și condimente și livrează comanda către client. Totul complet autonom.
Producătorii se laudă că este cea mai rapidă tehnologie din industrie. Dacă vrei un burger, tot ce trebuie să faci e să îl bagi în priză.
În schimb, dacă vrei o pizza făcută de un robot, trebuie să ajungi la Paris. Pazzi este un robot autonom care prepară chiar și 7 pizza în același timp și până la 80 pe oră.
„Conceptul a luat naștere în garajul familiei mele. Împreună cu un prieten din facultatea de inginerie am avut ideea de a construi un robot capabil să facă o pizza în fața clientului ca la un spectacol”, a spus co-fondatorul unui restaurant.
Rețetele îi aparțin unui bucătar autentic. Pazzi doar ia aluatul, îl presează, pune ingredientele pe el, îl bagă la cuptor, iar la final pizza este tăiată felii și pusă în cutii. Are până și senzori de măsurare a grosimii aluatului. Și dacă nu corespunde standardelor, pizza nici nu este servită clienților. Prețurile sunt normale, variază între 7 și 14 euro.
La mare căutare acum sunt, însă, și roboții pentru industria hotelieră. Sunt concepuți în așa fel încât să îți livreze la ușă tot ce ai nevoie. Prosoape sau mâncarea pe care ai comandat-o. Pot lua și liftul singuri. Inteligența artificială îi ajută să evite obstacole și să păstreze distanța corespunzătoare față de clienți.
Unii roboți au o autonomie de invidiat, pot livra și până la 600 de tăvi într-o zi. Navighează singuri cu ajutorul senzorilor și se descurcă chiar și în spații foarte înguste. În plus, datorită compartimentării, mâncarea este livrată caldă sau menținută la o temperatură adecvată.
Cum se vor descurca roboții de genul acesta în România? Este o întrebare la care nici ei nu ne pot răspunde. Momentan în spatele fiecărui cuvânt este un întreg proces de programare, care de multe ori durează mai mult decât preluarea unei comenzi, iar la prețul de achiziție trebuie să adăugăm și costurile de întreținere, piesele de schimb care vin tocmai din China și răbdarea de care avem nevoie pentru a ne recupera investiția.