iLikeIT. Soluţiile care ar putea elimina complet şoferii din trafic
California este mai importantă decât orice altă țară pentru automobil. Cele mai importante case de design auto pregătesc aici viitoarele generații dar acum mai mult ca niciodată importanța lor este egalată de inginerii de software.
Pași mici, dar siguri. Aşa arată ritmul de anul acesta. Avem concepte clare şi mașini funcționale, dar sughițăm cu legislația în cea mai mare parte a planetei Pământ. Ca reper, vehiculele nivel doi şi trei - care au cruise control adaptiv şi un sistem simplist pentru direcţie autonomă - zbârnâie peste tot. Treaba şi-o pot face însă integral doar prin anumite zone din State sau China.
În același timp, mașini de volum precum Ford Fiesta, Kia Ceed sau nouă Toyota Corolla aduc niște... pui mai mici de conducere automonă. Cum ar fi asistență la păstrarea benzii şi o intervenţie a computerului în caz că vehiculul încalecă marcajele stânga-dreapta.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Mărcile premium oferă sisteme mai avansate dar la același nivel. La Tesla, în schimb, paşii sunt ceva mai apăsaţi. Elon Musk atacă curajos viitorul, pentru mașinile lui sunt dotate, din start, cu tehnologie de conducere autonomă. Proprietarii care doresc activarea plătesc.
Apare şi aici piedica legislativă. Şoferul este obligat să ţină mâna pe volan în permanenţă, deşi autoturismul...virează singur. Ori manevra e echivalentul unui bypass pentru sistem, care se opreşte, iar vehicului revine la statutul clasic. Pe de altă parte, tot la Tesla, AutoPilotul merge după navigaţie. Maşina schimbă singură benzile şi poate ieşi de pe autostradă odată ce şoferul îi confirmă, semnalizând. Apoi, bineînţeles, preia el volanul.
Foarte important, nu au mai fost accidente grave cu vehicule autonome, în ultimul an. În schimb, în 2018 au murit peste 1 milion de pământeni în accidente...să spunem tradiţonale.
În State, lucrurile scârţâie şi la nivel guvernamental. Unde...ar fi nevoie de o autoritate de reglementare, aşa cum se întâmplă cu aviaţia sau medicina. E nevoie de un supervizor pentru fiecare linie de cod a inteligenței artificiale care conduce.
Bine, nici în Europa nu suntem stelari la acest capitol. Producătorii de pe continentul bătrân fac teste în China, California sau Nevada. Francezii, în schimb, lucrează la un pachet legislativ care presupune că, începând cu 2020, maşinile de nivel 3 şi 4, adică cele care pot merge de capul lor, să zburde în voie.
Vid legislativ egal, în ultima vreme, tot mai multe start-upuri! Sunt averi la mijloc, iar omenirea detestă demarajul în trombă pe distanţe cuprinse între trei şi şapte metri, urmat de o frână bruscă şi stat la semafor. În Las Vegas, la CES, am remarcat cum conceptele următorilor 5 până la 10 ani, au un numitor comun. Motoarele electrice.
Ne-a impresionat start-up-ul chinez Byton, cu tehnologie din Silicon Valley, trecută prin mâinile unor oameni importanți de la BMW și Nissan. Unul dintre cei mai mari investitori este o companie de stat, First Auto Works.
Tot pentru această tehnologie autonomă e nevoie şi de infrastructură...digitală. O rețea de mare viteză, care să permită comunicarea-fulger între mașini și centrele de control. Cheia este 5G.
Însă...tot viitorul ceva mai îndepărtat ni se pare mai spectaculos. Ba chiar, în România, va fi un veritabil experiment social. Pentru că direcţia în care ne ducem arată că va dispărea simțul proprietății… Maşina trece de la categoria de bun la serviciu.
De car-sharing aţi auzit, mai mult ca sigur. Aceeași mașină împărțită de mai mulţi oameni care au nevoie de transport. Plecând de la ideea că un vehicul cumpărat stă mai bine de 90% din viață, deci, ce folos să dai o căruţă de bani?
Cu o pondere tot mai mare de energie regenerabilă, costul de rulare se apropie de zero, de-acum. Mercedes-Benz și BMW au un parteneriat în această direcție. Mașina viitorului nu va mai arăta ca acum. Producătorii vin cu ceea ce ei numesc... un fel de skateboard. Baza e un șasiu cu baterii, pe care poți construi, ca la Lego, ce ai tu nevoie. Autobuz sau ambulanță.
Autonomia pierde din importanţă, iar autoturismele devin vehicule care duc oameni din punctul A în punctul B. Ce să vezi, exact funcţia lor de bază... Sigur, pentru un anumit cost, şi acela, teoretic, mic.
Plus că o vor face rapid. Tot de la Elon Musk vine soluţia: The Boring Company promite că va livra mai multe tuneluri în ritm ridicat, pe pământ american. Sub pământ, tehnic vorbind. Deocamdată, şi aici, suntem la faza de test.