ILikeIT. Roboții industriali nu mai pot fi înlocuiți de oameni, nici măcar în fabricile de la noi
Facem un tur al fabricilor din țara noastră. Am vrut să vedem cât de harnici sunt roboții industriali, care au un rol extrem de important în producția de mașini de spălat, frigidere sau avioane de mici dimensiuni, iar acestea sunt doar câteva exemple.
Tot mai multe companii își deschid puncte de lucru în țara noastră datorită serviciilor pe care le oferim. Iar oamenii fac o echipă minunată cu roboții.
Și așa ajungem la roboți industriali, fabrici și sisteme autonome. Asta pentru că evoluția tehnologiei a schimbat modul în care se desfășoară activitatea în punctele de lucru din toată lumea. În România, de exemplu, sunt produse frigidere, mașini de spălat, avioane, componente auto, televizoare și nu numai.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
Și nu lipsesc roboții din fabricile din România. Sunt tot mai mulți și mai deștepți și îi scapă pe oameni de sarcinile repetitive și solicitante din punct de vedere fizic.
În localitatea Ulmi, din județul Dâmbovița, la doar vreo 8km de Târgoviște, a fost inaugurată în 2019 prima fabrică din România care respectă principiile 4.0, de sustenabilitate și adaptare la noi tehnologii. Inginerii și operatorii de aici lucrează cot la cot cu 200 de roboți.
„Pe acest panou de control monitorizăm partea de sustenabilitate, partea de economisire de energie și economisire de apă. Siguranța, măsurile de siguranță, măsurile anti Covid.
Plecăm de la modul în care introducem curentul, la modul în care fabrica este gândită și construită pentru a beneficia cât mai mult de lumina natural a soarelui, și până la partea de apă, pentru că toată apa pe care noi o folosim aici este apă pe care o reciclăm în urma ploii” explică un angajat.
153 de milioane de euro au fost investiți în această fabrică. Un spațiu în care 70% dintre operațiuni sunt automatizate. Peste 1 milion de mașini de spălat au fost produse aici.
Adrian Nanciu, Team leader Arctic:
- În spatele nostru este mașina de injecții, unde se injectează piesele de plastic pentru mașina de spălat.
-Și apoi totul continuă aici?
-Da, cu tamburul mașinii de spălat și mai departe cabinetul, carcasa propriu zisă în care vin asamblate toate componentele.
-Toate aceste procese sunt automatizate?
-Da, sunt roboți pentru injecții, roboți pentru gram, roboţi pentru partea de schelet.
Și tot roboții industriali se ocupă și de manipularea, transportarea și depozitarea componentelor de mari dimensiuni.
Adrian Nanciu: „Roboții de sus se numesc RGV-uri. Ei au o sarcină foarte importantă. Aduc operatorilor părțile componente necesare pentru asamblare. Fiecare operator are o tabletă, prin care își comandă necesarul de materiale necesare pentru operația respectivă.”
Fabrica este dotată cu o sursă de energie regenerabilă, ceea ce a dus la o reducere a emisiilor de CO2. În plus, este colectată și apa de ploaie, iar cea utilizată deja în procesul de producție este reciclată și refolosită.”
Iulia Ionescu, corespondent PROTV: Aici este partea colaborativă, zona unde roboții lucrează împreună cu oamenii. Se fac ultimele verificări la aceste piese, nu-i aşa?
Adrian Nanciu: „Și după ce s-au făcut aceste verificări, toate aceste componente sunt transportate tot printr-un sistem automat direct în depozit, unde este o altă zonă de verificări.”
La fel se întâmplă și în această fabrică de lângă Ploiești, unde sunt produse frigidere de ultimă generație. Un teren de 63.000 de metri pătrați în care au fost investite peste 70 de milioane de euro.
Irinel Badea, directorul general al fabricii:
-Aici este vorba despre un robot care preia de la o linie semiautomată aceste nișeluri pe care noi le folosim ca și panouri laterale la produsul respectiv.
-Și face asta de câte ori pe zi?
-Face asta de 1200 de ori pe schimb. Lucrăm în două schimburi, deci de 2400 de ori pe zi.
Aici sunt aproximativ 120 de roboți și peste 700 de operatori și ingineri. Clădirea este, însă, una modulară. Asta înseamnă că poate fi extinsă treptat.
Daniela Dumitru, director resurse umane: „De-a lungul timpului s-au produs modificări, modificări asupra unui post de lucru. De la operații foarte simple și foarte solicitate fizic, la operații de monitorizare, de îmbinare a unor elemente. Deci, munca devine mai complexă, devine mai antrenantă. Este mai solicitantă, dar mai ușoară fizic.”
Irinel Badea, directorul general al fabricii: „Nu mai există acum, în momentul de față, persoane capabile să facă o repetabilitate a mișcărilor așa cum face un robot. Asta înseamnă robotizare, nu înseamnă înlocuirea exactă a oamenilor cu roboții.”
Și așa ajungem în Transilvania. În Turda, mai exact. Aici am vizitat o fabrică unde se asamblează avioane de mici dimensiuni. Modelele S200 au fost construite inițial în Africa de Sud, iar din 2019 tot procesul de lucru s-a mutat aici.
Gabriel Felecan, manager fabrica Sonaca Transilvania:
- Forța de muncă, în momentul de față, este mai scumpă decât în Africa de Sud, dar mai ieftină decât în alte țări europene.
Și mai eficientă în același timp?
-Oricând România este mai eficientă în momentul de față. Altfel, nu ar fi un business pentru investitorii să vină aici.
Iulia Ionescu, corespondent PROTV: „Prețul de bază al unui astfel de avion este de aproximativ 170.000 de euro, dar poate ajunge până la 225.000 de euro în funcție de dotări și tehnologii. Are o capacitate de 250 de kg și poate atinge o viteză de peste 200 km pe oră. Acum, este într-o fază incipientă, pentru că aici, la Cluj, se fac doar primele asamblări.”
225 de avioane pleacă de aici în fiecare an. Linia de producție a fost extinsă chiar anul acesta.
Gabriel Felecan, manager fabrica Sonaca Transilvania: „Aici avem partea de preasamblare, partea de potrivire și unire a aripilor cu fuselajul, în vederea pregătirii lui spre livrare. În acest moment colegii mei fac preasamblarea şpar-ului principal de legătură, de uniune între fuselaj și aripă, urmând să demonteze aripa de pe jig-ul de vopsire și să facă alezarea și potrivirea șuruburilor.”
Cu cât implicăm automatizarea și roboții industriali, ne ajută enorm în tot ceea ce înseamnă eficientizarea și productivitatea pe care o avem.
-Și precizia, nu-i așa?
-Precizia este un element cheie.
Avioanele asamblate aici sunt folosite în școlile de pilotaj din Belgia, Italia, Turcia, Elveția sau Portugalia. Și, în general, produsele realizate în fabricile din România ajung în zeci de țări din Europa, și nu numai. Suntem apreciați pentru munca și ideile noastre, dar suntem și o forță de muncă mai ieftină. În plus, costurile de producție și transport ajung să fie mult mai mici pentru orice companie și datorită poziţionării noastre geografice.
Cum se vor schimba lucrurile în viitor? Rămâne de văzut! Pentru asta suntem și noi aici, să vă ținem la curent cu toate noutățile din internet și tehnologie.