Transferurile bancare devin mai simple. Prin RoPay trimitem și primim bani instant între bănci doar cu numărul de telefon
Din septembrie, putem trimite sau primi bani doar în baza numărului de telefon și între bănci diferite, fără să mai fie nevoie de codul IBAN. Este un serviciu adoptat de majoritatea băncilor din România.
Ștefana Todică: Bogdan Năstase este invitatul meu din această dimineață, reprezentant TRANSFOND, compania care a dezvoltat acest nou sistem de plăți care se numește RoPay. Să vedem ce este nou, pentru că în trecut se mai putea face un transfer către o altă persoană care are contul la aceeași bancă în baza numărului de telefon, acum putem să transferăm bani de la o bancă la alta?
Bogdan Năstase: Sunt trei lucruri care definesc produsul RoPay. Noi spunem că este simplu, sigur și instant. Simplitatea vine tocmai din utilizarea unui număr de telefon și băncile încep să înroleze numerele de telefon ale clienților, astfel încât să existe posibilitatea de transfer foarte facil către o altă persoană, în cadrul comunității bancare din România.
Ștefana Todică: Sunt deja câteva bănci mari care au serviciul.
Bogdan Năstase: Da, e adevărat, sunt deja câteva bănci mari care au înrolat, urmează și altele. Practic este o adopție graduală. Rând pe rând se încarcă această bază de date care permite clientului persoană fizică să inițieze o plată oricând. Deci, 24/7, poate să facă un transfer de bani către o altă persoană. Banii ajung imediat, banii ajung instant. Noi suntem practic administratori ai sistemului național de plăți de mică valoare. Facem asta de 20 de ani sub umbrela Băncii Naționale a României, care este acționarul majoritar. (...) Începând de acum putem să facem aceste transferuri foarte facil în aplicația băncii. Deci clientul deține o aplicație a băncii unde are conturi. Sunt clienți care au cont la mai multe bănci și, bazat pe funcționalitățile oferite în cadrul acestei aplicații, eu selectez numărul de telefon către care vreau de fapt să transfer o sumă de bani, nu mai e nevoie de IBAN. Înainte trebuia să am codul IBAN care are 24 de caractere, trebuia să fac tot felul de lucruri, să copiez etc. Acum este foarte facil pentru transferuri între două persoane.
Ștefana Todică: Ce facem dacă avem mai multe carduri, mai multe conturi, dar doar unul este cel principal. Cum ne asigurăm că banii ajung în contul pe care îl vrem?
Bogdan Năstase: În primul rând, clienții au posibilitatea oricând să se dezactiveze de la banca unde au fost înrolați cu RoPay Alias și să devină clienți ai altei bănci unde au contul principal și să activeze serviciul de acolo.
Ștefana Todică: Ideal ar fi dacă am mai multe conturi, să mă asigur că am activat acest RoPay Alias – care înseamnă transferul prin numărul de telefon – la contul la care eu vreau să primesc bani sau din care să plătesc.
Bogdan Năstase: Pentru că înrolarea băncilor este treptată, atunci este posibil ca prima bancă sau a doua bancă să-mi fi înrolat deja contul pe care eu l-am deschis și-l dețin la acea bancă, dar dacă eu desfășor operațiunile printr-o altă bancă, atunci îmi dezactivez această opțiune de RoPay de la banca ce m-a înrolat prima oară și îmi activez opțiunea în cealaltă bancă unde doresc.
Ștefana Todică: Și pentru că am tot vorbit de cerut bani, se poate și cu ajutorul unui QR code. Cum funcționează?
Bogdan Năstase: Tot în aplicație sunt două lucruri. Pot să fac plată de proximitate, dacă suntem în apropiere. Îmi arăți un cod QR din aplicația ta bancară, întotdeauna din aplicația bancară, ca să evităm fraudele. Nu din camera telefonului, niciodată din camera telefonului. Eu vin din aplicația mea bancară, citesc codul QR, toate datele sunt afișate și doar dau click și banii sunt transferați instant către tine. (...) Se va putea și la piață. Ține de bănci, pentru că distribuția acestui produs se realizează astfel. Noi îl oferim băncilor, comunității bancare, iar băncile, mai departe, transmit funcționalitățile către diversele segmente de clienți pe care îi deservesc. În 2-3 săptămâni o să auziți despre primul mare retailer din România care, pe POS-uri, pe fiecare casă de marcat, pe lângă posibilitatea pe care o are acum de a încasa bani prin card, îți va oferi posibilitatea și de a încasa prin RoPay. E foarte benefic pentru comercianți pentru că își încasează banii instant, clientul doar scanează, plătește instant, nu are nevoie de card și plata este foarte sigură cât timp folosesc aplicația mobilă a băncii.
Ștefana Todică: Oamenii se întreabă cât este de sigură această variantă de plată?”
Bogdan Năstase: Cât timp rămân în aplicația de mobil a băncii mele, totul este foarte sigur. Așa a fost gândit. QR-code-ul nu are niciun fel de date ale clientului, persoană fizică sau juridică. Toate datele rămân la noi, la administratorul sistemului de plăți, nu se duc în alte țări, nu sunt folosite în alte scopuri, ne asigurăm să fie totul în regulă.