Plățile moderne făcute cu telefonul, ceasul sau chiar cu bijuterii au devenit tot mai populare și în România. Din 10 tranzacții, 9,5 sunt contactless, arată statisticile, iar experții spun că aceste carduri nu pot fi contrafăcute.

Mai nou, în aproape toate orașele mari din România, astfel de plăți sunt acceptate în mijloacele de transport în comun, pentru a achita călătoriile.

Următorul pas este ca cei care merg cu autobuzul, tramvaiul sau metroul să poată să folosească propriul card bancar ca abonament.

Când va fi posibilă această soluție și cum va funcționa a explicat Ciprian Nicolae, Șef Departament Acceptare Carduri, la emisiunea iBani, prezentată de Ștefana Todică.

 

Ce înseamnă plata contactless

 

Ștefana Todică: Ce înseamnă aceste plăți contactless?

Ciprian Nicolae: ”Contactless, așa cum spune denumirea, înseamnă o tranzacție fără contact. Este o tehnologie de prin anii ‘80, dar a fost folosită în alte scopuri la vremea respectivă, s-a văzut o oportunitate în a folosi tehnologia asta și în zona plăților electronice. (...) Tehnologia a intrat în România ca extindere în masă undeva în 2010 și de atunci a tot progresat implementarea ei. Băncile au început să accepte, iar clienții cu atât mai mult au fost foarte încântați de utilizare.

Am ajuns în momentul de față să avem 95% din total carduri în piață cu tehnologie contactless deja integrată. (...) 9,5 tranzacții din 10 sunt făcute în regim contactless. Asta ne arată că posesorii cardurilor s-au obișnuit cu această tehnologie”.

 

Ștefana Todică: Mulți nu mai folosesc cardul fizic, pentru că putem să îl punem pe mai multe dispozitive. Avem ceas, avem telefon.

Ciprian Nicolae: ”Sunt destul de multe dispozitive la ora actuală în piață. Cele mai utilizate, într-adevăr, sunt telefonul și ceasul. Dar regăsim această tehnologie pe brățări, pe brelocuri, pe pandantive. (...) Nicio entitate din România nu percepe cost pentru înrolare. Tehnic, orice posesor de card beneficiază de la banca lui, și toate băncile au la ora actuală astfel de soluții, de soluții proprietare de portofele în care posesorul de card fizic își poate înrola cardul. Sunt două tipuri de portofele, două tipuri de wallet-uri. Portofele dezvoltate de către giganții industriei tehnologice în zona de mobile, platforme iOS și Android, respectiv Apple Pay și Google Pay, unde băncile aderă ca un client să poată să își înroleze cardul pe aceste tipuri de portofele. Și atunci clientul nu face decât să își descarce aplicațiile de la Apple și de la Google, să intre în aplicație, să se autentifice, să își înroleze cardul și ulterior să facă plăți imediat, sau poate utiliza portofelele puse la dispoziție de către emitentul cardului”.

Ștefana Todică: Cine acceptă acest tip de plată?

Ciprian Nicolae: ”O găsim în toată piața. Vorbim de 285.000 de terminale de plată unde putem să folosim tehnologia contactless, toate au această tehnologie pe ele. Putem merge în orice industrie: zona de retail, construcții, mai nou am văzut o dorință foarte mare către zona de terminale unattended. Vorbim de terminale de vândut bilete, aparate de cafea, deci fără un om care să gestioneze vânzarea respectivă. Parking-ul, de exemplu. În decembrie am dat drumul la o parte din sistemul de parking de la Otopeni și toată lumea poate să plătească contactless direct la automatul de plată foarte ușor. La metrou, la automatele de vândut cartele de asemenea se plătește imediat, la spălătorii”.

Cât de sigure sunt plățile contactless

Ștefana Todică: Cât de sigure sunt aceste plăți? Știți probabil că circulă acea legendă că poate să vină o persoană cu un dispozitiv, să treacă pe lângă poșeta mea și să îmi golească contul. Se poate întâmpla acest lucru?

Ciprian Nicolae: ”Nu, categoric nu. Și o să încerc să explic pe înțelesul tuturor de ce nu se poate. Tehnologia contactless are un sistem de criptare foarte complex. Este un sistem dinamic pe baza unor chei foarte lungi, cu foarte multe cifre, dar care sunt dinamice. Nu sunt niște chei statice, astfel încât în momentul în care se apropie device-ul, cardul și așa mai departe de modulul de plată, între modulul de plată și card se schimbă aceste chei, pe baza unei logici care este implementată în spate și logica aceasta are, la rândul ei, niște chei care și acelea sunt dinamice și se schimbă periodic. Astfel încât, oricine ar intra în posesia unei chei de pe card sau de pe device nu va putea utiliza de niciun fel ca sa contrafacă un card. Și nu există la ora actuală, discutând și cu organizațiile de carduri, cu Mastercard și cu Visa, nici măcar un caz la nivel mondial în care un card contactless să fi fost contrafăcut.”

 

Ștefana Todică: Acest mod de plată este prezent și în mijloacele în comun, în mai multe orașe din țară. Cum funcționează?

Ciprian Nicolae: ”Noi am început în 2018 cu orașul Sibiu, unde imediat a fost un succes răsunător. La ora actuală avem implementări în 16 orașe, ele fiind diferite de la oraș la oraș. Fiecare regie de transport a avut propriile cerințe și a trebuit să adaptăm soluția în funcție de cerințele fiecărui oraș. (...) Călătorul se urcă în mijlocul de transport, își apropie cardul, telefonul, ceasul și imediat primește o validare a plății biletului de călătorie. În București avem implementat și la metrou, și la STB. Metroul a fost primul, în martie 2020 noi dădeam drumul la metrou în toate stațiile.

STB-ul a fost implementat parțial inițial, doar pe mijloacele de transport noi, dar acum suntem în implementare să extindem în toate mijloacele de transport, astfel că noi sperăm undeva în iunie-iulie toate mijloacele de transport să fie dotate și călătorii să beneficieze fără probleme”.

Articol susținut de BCR.