Zeci de mii de români au fost trimiși în șomaj tehnic din cauza epidemiei de coronavirus


Ultimul update: Joi 19 Martie 2020 15:27
Data publicarii: Miercuri 18 Martie 2020 20:11
Categorie: Stiri Economice

Câteva zeci de mii de angajaţi au aflat miercuri că de joi intră în şomaj tehnic. Mai multe companii au anunţat că opresc producţia.

Cele mai mari sunt Dacia, Ford şi Pirelli, care au contribuitie importantă la bugetul României.

Reprezentanţii statului au declarat că vor susţine plata şomajului tehnic - cât durează starea de urgenţă, iar firmele sunt obligate să îi aducă înapoi pe angajaţi, când repornesc motoarele.

Analiştii economişti avertizează că în situaţia în care criza provocată de coronavirus se va întinde pe mai multe luni, economia ar putea avea de suferit.

14 mii de angajaţi ai uzinei Dacia - din Mioveni, Argeş - vor rămâne de mâine acasă. Grupul Renault România a decis să îşi suspende activitatea de producţie până pe 5 aprilie. Salariaţii vor intra, în această perioadă, în şomaj tehnic.

Printr-un comunicat de presă, Grupul Renault a anunţat că "activitatea comercială va fi reluată rapid după încheierea crizei sanitare".

Ford și Pirelli își suspendă activitatea

 

Şi Ford va suspenda, de joi, activitatea de producţie.
Şase mii de angajaţi de la uzină din Craiova vor intra în şomaj tehnic şi vor primi o indemnizaţie de 78 la sută din salariu. Decizia va fi aplicată deocamdată - până pe 5 aprilie.

Ana Maria Timiș, director de comunicare Ford România și Europa de Est: "Ford suspendă activitatea la principalele sale fabrici de producţie din Europa. Este de aşteptat că suspendarea temporară a producţiei să dureze câteva săptămâni, în funcţie de evoluția acestei pandemii, de restricțiile impuse la nivel național, de constrângerile legate de lucrul cu furnizorii, dar și de nevoile de stoc ale dealerilor."

Şi fabrica Pirelli din Slatina îşi va trimite muncitorii în şomaj tehnic, deocamdată doar o săptămână - între 23 şi 31 martie. Decizia va afecta patru mii de angajaţi - care vor primi, în această perioadă, 75 la sută din salariu - potrivit contractului colectiv de muncă.

Pirelli a suspendat activitatea fabricii din Slatina şi ca urmare a încetinirii solicitării produselor pe piaţa auto.

Industria auto - care tocmai a anunţat că îşi opreşte motoarele - produce peste o treime din exporturile României.

Potrivit Asociaţiei Constructorilor de Automobile, cifra de afaceri a industriei a fost, anul trecut, de 30 de miliarde de euro. Nouă miliarde înseamnă doar partea Ford şi Dacia.

Uzinele din Craiova şi Mioveni s-au apropiat în 2019 în premieră de pragul de 500 de mii de maşini produse.

Virgil Popescu, ministrul Economiei: "Ceea ce ştiu eu de la Dacia este că au o întrerupere în lanţul de aprovizionare cu piese de schimb şi au preferat ca două săptămâni să-i trimită pe oameni în şomajul tehnic, plătit de către Dacia. Nu numai Dacia este lovită, ci întreg lanţul de import şi de export din România, să avem culoare de transport verzi în interiorul Uninii Europene, să nu mai avem probleme de acest gen."

Cum vor afecta deciziile economia

Iancu Gudă este analist financiar, cu experienţa de peste 10 ani în mangementului riscului de credit. În calitate de lector la Institutul Bancar Roman, predă cursuri de analiza financiară şi finanţe.

Este de părere că măsurile luate de firmele din industria auto vor afecta economia.

Iancu Gudă, analist financiar: ''Industria auto contează semnificativ în exporturile româneşti şi construcţiile, de aceea vor avea un efect negativ important în economie, care risca să intre în recesiune în anul curent, în special furnizorii acestor sectoare vor avea mult de suferit pentru că nu vor încasa facturile. Scăderea rulajelor de vânzări pe auto şi pe construcţii vor duce la scăderea exporturilor şi a veniturilor publice care va pune presiune enormă asupra deficitului public."

Iancu Gudă spune că statul ar trebui să intervină ca să salveze locurile de muncă în următoarele trei luni. Cât tine starea de urgenţă, Guvernul s-a angajat - deocamdată - să susţină plata indemnizaţiei de şomaj tehnic.

Potrivit prevederilor din Codul Muncii, firmele care trimit angajaţii în şomaj tehnic au obligaţia să îi păstreze cel puţin 6 luni după ce îşi vor relua activitatea.

VIDEO PROTVPLUS.RO