Un nou pod peste Dunăre, anunțat de premierul bulgar. Cum se vor obține banii
Un nou pod peste Dunăre, care să lege Bulgaria de România, a fost anunţat de premierul de la Sofia, Boiko Borisov. Oficialul susţine că banii pentru construcţie, peste un sfert de miliard de euro, ar urma să fie obţinuţi dintr-o taxă specială.
Între timp un alt pod peste Dunăre, cel de la Brăila, care deocamdată apare doar pe hârtie, este anunţat de Compania de Drumuri, drept cel mai complex proiect de infrastructură din ultimii 27 de ani.
Anunţul despre podul nou de la Ruse a venit de la Sofia, de la premierul Bulgariei.
Boyko Borisov, premierul Bulgariei: "Pe 2 şi 3 octombrie organizăm o întâlnire cu guvernul României ca să discutăm stadiul construcţiei unui nou pod peste Dunăre, la Ruse. Odată cu intrarea în vigoare a unui sistem de taxare, acest pod va fi suficient finanţat. Ori am putea să concesionăm lucrarea, în aşa fel încât să nu cheltuim bani din bugetul ţării pentru construcţie."
Bulgarii sunt hotărâţi să facă un pod nou care să lege cele două ţări în unul dintre cele mai tranzitate puncte de frontieră.
Unul cu două benzi pe sens pentru maşini şi două fire de cale ferată. Într-un raport din 2014 costurile erau estimate la peste un sfert de milion de euro. Investiţia ar fi necesară pentru că pe celebrul pod al prieteniei, vechi de 63 de ani şi reparat capital o singură dată, trec anual peste 1 milion de maşini, iar cozile interminabile din perioada verii sunt legendare.
Din 2012, bulgarii trag de autorităţile române să înceapă construcţia, însă fără prea mare succes.
Un alt pod peste Dunăre, plănuit de pe vremea lui Ceauşescu, este într-o fază, cel puţin teoretic, mai avansată, şi anume licitaţia.
Podul ar traversa fluviul dinspre Galaţi şi Brăila, spre Tulcea şi ar avea aproape doi kilometri lungime şi 38 înălţime. Din istoria de 30 de ani a proiectului se pare că acum are cele mai mari şanse, dacă ţinem cont că premierul Mihai Tudose este din Brăila. Costurile însă depăşesc un miliard de euro.
Ambele poduri sunt necesare şi ar ajuta la dezvoltarea infrastructurii. Problema este că, în goana după bani, se vor tăia peste 3 miliarde de lei din bugetul Companiei de Drumuri la rectificarea bugetară anunţată, aşa că finanţarea multor proiecte este în cumpănă, inclusiv a acestuia.