Un analist Moody’s rupe tacerea."Agentia de rating este putrezita de conflicte, coruptie si lacomie"


Ultimul update: Sambata 04 August 2012 04:43
Data publicarii: Vineri 19 August 2011 22:36
Categorie: Stiri Economice
Moody's

Un fost analist Moody's a facut publice informatii potrivit carora una dintre cele mai importante agentii de rating din lume ar fi profund corupta.

 Standard&Poor’s reduce ratingul SUA. Administratia Obama: S&P a gresit calculele cu 2.000 miliarde de dolari

Americanii au primit o gura de oxigen. Agentia Fitch a confirmat ratingul maxim pentru SUA, "AAA"

William J. Harrington a lucrat pentru agentia de rating Moody's timp de 11 ani, din 1999 pana anul trecut, cand si-a inaintat demisia.

Din 2006 pana in 2010, Harrington a ocupat functia de Senior Vice President in departamentul care se ocupa de instrumentele financiare derivate. Acelasi departament care este responsabil, printre altele, de "fabricarea" mai multor ratinguri dezastruoase emise de Moody's in timpul bulei imobiliare.

Harrington a facut dezvaluirile intr-un "comentariu" de 78 de pagini la regulile propuse de Securities and Exchange Commision despre reforma agentiilor de rating, pe care l-a inaintat comisiei in data de 8 august. Documentul, un adevarat rechizitoriu nimicitor despre managementul, procesele si conflictele de interes din interiorul Moody's, il transforma pe Harrington in martorul-cheie al oricarei anchete viitoare pe aceasta tema.

Primul conflict de interese al Moody's este cunoscut de toti economistii: compania este platita de aceiasi emitenti - companii si banci - ale caror titluri de valoare ar trebui sa le analizeze si noteze in mod obiectiv.

Acest conflict de interese, spune Harrington, este prezent in fiecare aspect al operatiunilor desfasurate de agentia de rating. Ii "stimuleaza" pe toti angajatii companiei, inclusiv pe analisti, sa le dea clientilor Moody's ratingurile pe care acestia le vor. In caz contrar, clientii pot sa rezilieze contractele cu agentia si sa apeleze la alte companii din domeniu.

Analistii Moody's ale caror concluzii ii impiedica pe clientii agentiei sa obtina ce vor sunt vazuti ca "impending deals" (n.r. "cei care impiedica Moody’s sa obtina oferte"). Asa ca, spune Harrington, acestia sunt de obicei transferati, disciplinati, "hartuiti" sau concediati.

Pe scurt, Harrington descrie o cultura a conflictului atotpatrunzatoare care domneste in agentia Moody's si care dicteaza felul in care sunt emise ratingurile.

William Harrington mai spune ca regulile propuse de Securities and Exchange Commision vor afecta in sens negativ integritatea ratingurilor emise pe viitor de Moody's. Acesta mai crede ca incercarile recente ale companiei de a se reforma nu sunt decat o campanie de PR care da bine in ochii publicului.

Punctele-cheie din comentariul de 78 de pagini al lui William Harrington:

Citeste aici tot comentariul lui William Harrington

- Ratingurile Moody's nu reflecta deseori concluziile private ale analistilor. In schimb, comisiile de rating decid in privat ca anumite titluri de valoare merita anumite ratinguri si apoi voteaza cu managementul sa dea titlurilor de valoare ratinguri mai mari, care sa-i multumeasca pe clienti;

- Managementul Moody's si ofiterii "servili" fac tot posibilul sa multumeasca clientii si considera ca analistii care nu fac acelasi lucru sunt "incomozi". Managementul Moody's aplica o varietate de tactici pentru ai transforma pe acesti analisti "incomozi" in "cetateni maleabili ai corporatiei" care vor pune interesul Moody’s mai presus de orice;

- Managerii de produs ai Moody's care se ocupa cu pastrarea unor bune relatii cu clientii agentiei participa la deciziile asupra ratingurilor si au drept de vot in luarea acestor decizi;

- Cel putin un director senior al Moody's a mintit sub juramant la audierile privind strategia folosita de agentia de rating. Un altul, despre care Harrington spune ca ar putea oferi exemplul perfect despre cum sa multumesti un client al Moody's, nici macar nu s-a prezentat la audieri.

Cu toate acestea, noteaza Business Insider, comentariul lui Harrington arata pe alocuri ca o reglare de conturi. Conflictele constante si presiunile din interiorul Moody's il iritau, mai ales atunci cand a devenit clar ca singurul argument de a nu cadea prada tentatiei de a indeplini fiecare dorinta a clientilor era propriul respect de sine.

Insa dezvaluirile lui Harrington demonstreaza cat de important este ca problemele agentiilor de rating sa fie rezolvate, mai ales ca regulile Securities and Exchange Commision nu vor rezolva nimic.

Povestea lui Harrington este uimitoare, atat prin acuzatiile aduse agentiei de rating Moody's cat si prin specificitate - fostul angajat ii da ca exemplu pe mai multi dintre directorii companiei si descrie suficiente situatii care ar trebui anchetate de autoritatile din domeniu.

Avand in vedere gravitatea acuzatiilor, jurnalistii de la Business Insider noteaza ca se asteptau ca reprezentantii Moody's sa ofere varianta lor asupra faptelor descrise de Harrington sau sa il denunte pe acesta ca fiind un fost angajat suparat. Insa, cei de la Moody's nu au raspuns la niciunul dintre telefoanele jurnalistilor de la Business Insider care sperau sa obtina o declaratie oficiala din partea lor.

Sursa: Business Insider

De unde vine puterea agentiilor de rating si cum isi folosesc influenta pentru a schimba lumea
Cine este S&P, agentia care a retrogradat jumatate de Europa si de ce economia depinde de ea
Moody's si S&P, anchetate de procurorii italieni. Cum se apara agentiile de rating
VIDEO PROTVPLUS.RO