Studiu: Consumatorii din întreaga lume se aşteaptă la cheltuieli mai mari pentru alimente în următoarele 6 luni

magazin alimente
Getty

Consumatorii din întreaga lume se aşteaptă la cheltuieli mai mari pentru alimente în următoarele şase luni şi intenţionează să-şi reducă bugetul pentru bunuri de lux sau mese în oraş, arată un sondajul Global Consumer Insights Pulse 2022 realizat de PwC.

"Consumatorii din întreaga lume se confruntă cu creşterea preţurilor, peste 75% dintre respondenţii la sondajul Global Consumer Insights Pulse 2022 realizat de PwC aşteptându-se, în următoarele şase luni, la cheltuieli similare sau mai mari faţă de nivelul actual pentru majoritatea categoriilor. De remarcat că aproape jumătate dintre consumatori (47%) estimează costuri mai mari pentru alimente, iar mulţi au în vedere reducerea cheltuielilor pentru bunuri de lux/premium (37% dintre respondenţi), mese în oraş (34%), artă, cultură şi sport (30%) şi modă (25%)", se menţionează în sondaj, scrie Agerpres.

Potrivit Ruxandrei Târlescu, Partener şi Lider pentru Retail în cadrul PwC România, creşterea inflaţiei şi a dobânzilor pun noi presiuni pe cheltuieli şi comportamentul de consum, care nu se vor atenua prea curând.

"Rezilienţa consumatorilor a fost pusă la încercare în ultimii doi ani din cauza întreruperilor în lanţului de aprovizionare şi restricţiilor. Deşi entuziasmul pentru consum revenise după ridicarea acestora, creşterea inflaţiei şi a dobânzilor pun noi presiuni pe cheltuieli şi comportamentul de consum, care nu credem că se vor atenua prea curând. Sondajul arată că oamenii se aşteaptă la noi creşteri de preţuri şi caută modalităţi să-şi adapteze preferinţele de cumpărare pentru a face faţă noului context, fără însă a renunţa la factori precum cea mai bună experienţă de cumpărare sau mărcile preferate. În acelaşi timp, retailerii şi producătorii trebuie să facă faţă atât cerinţelor din partea consumatorilor, cât şi propriilor presiuni legate de inflaţie şi de lanţul de aprovizionare. Companiile care pot gestiona multiplele perturbări, menţinându-şi focusul pe clienţi, vor fi în cea mai bună poziţie pentru a ieşi câştigătoare din acest context dificil", a declarat Ruxandra Târlescu

Creşterea preţurilor la produsele alimentare a fost cea mai răspândită problemă legată de experienţa de cumpărare, menţionată atât de consumatorii care fac cumpărături în magazine (65%), cât şi de cei care cumpără online (56%). Mai mult de jumătate dintre consumatorii intervievaţi, 57%, au declarat că se confruntă aproape întotdeauna sau frecvent cu creşterea preţurilor la alimente.

Citește și
Criptomonede
Şeful Binance: Piaţa criptomonedelor ar putea atinge un nou maxim istoric în 2025

Problemele legate de lanţul de aprovizionare au fost, de asemenea, considerate ca afectând experienţa de cumpărare, în special imposibilitatea de a cumpăra un produs din cauza lipsei de stoc (43% - online, 37% - în magazin). Consumatorii menţionează, de asemenea, termene de livrare mai lungi pentru cumpărăturile online (42%) şi cozi mai lungi sau magazine mai aglomerate (36%).

În cazul consumatorilor care se confruntă cu probleme legate de lanţul de aprovizionare, cum ar fi lipsa de disponibilitate a produselor sau o livrare mai târzie decât se aşteptau, mulţi spun că nu ezită să facă o schimbare. Mai mult de o treime, 37%, spun că ar merge la alţi comercianţi pentru a-şi satisface nevoile sau, dacă sunt cumpărători în magazin, ar trece la comerţul online. Aproape o treime dintre cumpărătorii online spun că ar da o şansă magazinelor offline pentru a răspunde mai bine nevoilor lor, iar 40% ar folosi site-uri de comparaţie pentru a verifica disponibilitatea produselor.

Incertitudinile la nivel mondial şi problemele legate de lanţul de aprovizionare îi determină, de asemenea, pe mulţi consumatori să se orienteze mai mult către pieţele lor naţionale. Opt din zece respondenţi şi-au exprimat dorinţa de a plăti un preţ mai mare decât media pentru produse fabricate la nivel local sau naţional.

Consumatorii şi-au schimbat stilul de viaţă şi obiceiurile de cumpărare ca urmare a pandemiei COVID şi se pare că multe dintre aceste obiceiuri s-au înrădăcinat şi chiar se vor consolida în următoarele şase luni. Din cauza pandemiei, 63% dintre consumatorii chestionaţi au declarat că au crescut deja numărul de cumpărături online, în timp ce 42% au redus cumpărăturile în magazinele fizice. Jumătate dintre respondenţi gătesc mai mult acasă şi 50% au crescut activităţile de recreere acasă.

"Privind în viitor, aceşti consumatori se aşteaptă să facă şi mai mult din acelaşi lucru: 50% se aşteaptă să facă mai multe cumpărături online - acest procent este mai ridicat în rândul milenialilor (58%) şi al Generaţiei Z (57%) şi mai scăzut în rândul baby boomerilor (32%) şi al Generaţiei X (42%). 46% intenţionează să gătească mai mult acasă. 41% vor face mai multe activităţi de recreere acasă.41% vor cumpăra mai mult de la comercianţii cu amănuntul care oferă livrare/colectare eficientă. 22% vor face mai puţine cumpărături în magazinele fizice; doar 33% vor creşte cumpărăturile în magazine", potrivit studiului.

Pentru aproximativ jumătate dintre consumatorii intervievaţi, acţiunile unei companii legate de factorii de mediu, sociali şi de guvernanţă (ESG) influenţează adesea sau întotdeauna încrederea lor în marcă sau probabilitatea de a o recomanda altora. În ceea ce priveşte influenţarea deciziei de cumpărare, factorii de guvernanţă (41%) şi sociali (40%) depăşesc angajamentul de mediu al unei companii (30%). Sustenabilitatea are o pondere mai mare pentru generaţia Z şi tinerii mileniali intervievaţi, şi mai mică pentru generaţia X şi baby-boomeri.

Cei mai importanţi factori identificaţi pentru stimularea încrederii în marcă sunt cei legaţi de securitatea datelor şi ai experienţei clienţilor. Protejarea datelor personale se află pe primul loc în ceea ce priveşte impactul asupra încrederii în marcă, fiind menţionată de 58% dintre respondenţi, în creştere de 11 puncte în ultimele şase luni. "Îmi satisface întotdeauna aşteptările" şi "oferă servicii excepţionale pentru clienţi" au fost, de asemenea, foarte bine cotate de peste jumătate dintre respondenţi (53% şi, respectiv, 52%).

În cadrul sondajul Global Consumer Insights Survey 2022 au fost intervievaţi 9.069 de consumatori din 25 de state la nivel mondial. 

Articol recomandat de sport.ro
EXCLUSIV Aida Aliyeva prefațează Qarabag - FCSB. O veste bună pentru bucureșteni, un avertisment + "Atmosfera va fi incredibilă"
EXCLUSIV Aida Aliyeva prefațează Qarabag - FCSB. O veste bună pentru bucureșteni, un avertisment + "Atmosfera va fi incredibilă"
Citește și...
Şeful Binance: Piaţa criptomonedelor ar putea atinge un nou maxim istoric în 2025
Şeful Binance: Piaţa criptomonedelor ar putea atinge un nou maxim istoric în 2025

Piaţa criptomonedelor ar putea atinge un nou maxim istoric în 2025 datorită reglementărilor pozitive din SUA sub noua administraţie Trump, afirmă CEO-ul platformei de tranzacţionare Binance, Richard Teng, citat de CNBC.

Ministrul Mediului, clarificări pe eco-tichetul pe mașini electrice în 2025: „S-ar putea mări, cum la fel s-ar putea diminua”
Ministrul Mediului, clarificări pe eco-tichetul pe mașini electrice în 2025: „S-ar putea mări, cum la fel s-ar putea diminua”

România a înregistrat cea mare scădere din Uniunea Europeană la numărul de mașini electrice înmatriculate.

Rusia îl avertizează pe Donald Trump să nu se atingă de Canalul Panama. Mesajul oficial al rușilor
Rusia îl avertizează pe Donald Trump să nu se atingă de Canalul Panama. Mesajul oficial al rușilor

Rusia i-a transmis, marți, un mesaj noului președinte american Donald Trump în care îl avertizează că nu trebuie nici măcar să se gândească să preia controlul Canalului Panama.

Recomandări
Ce impact ar putea avea mandatul lui Trump asupra României. Analiști: Vom rămâne unul dintre partenerii principali ai SUA
Ce impact ar putea avea mandatul lui Trump asupra României. Analiști: Vom rămâne unul dintre partenerii principali ai SUA

România va rămâne, probabil, unul dintre principalii parteneri ai Statelor Unite ale Americii, spun analiștii politici, odată cu debutul celui de-al doilea mandat, al lui Donald Trump.

Comisia Europeană vrea pedepse mai severe pentru platformele online care nu blochează dezinformarea electorală
Comisia Europeană vrea pedepse mai severe pentru platformele online care nu blochează dezinformarea electorală

Comisia Europeană vrea să impună sancțiuni mai dure pentru platformele online care nu respectă corectitudinea și transparența în alegeri.

PSD a validat candidatura lui Crin Antonescu la prezidențiale. Ponta nu exclude o nouă candidatură în cursa pentru Cotroceni
PSD a validat candidatura lui Crin Antonescu la prezidențiale. Ponta nu exclude o nouă candidatură în cursa pentru Cotroceni

Consiliul Politic Național al Partidului Social-Democrat a votat pentru susținerea candidaturii lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale și a convocat Congresul extraordinar al formațiunii pentru validarea finală.