Soluția antreprenorilor români pentru a face rost de bani. Zeci de oameni le-au virat bani
Trei sferturi dintre tinerii antreprenori români se plâng că principalul obstacol în calea afacerii visate este lipsa banilor pentru investiția inițială.
Unii au reușit să rezolve problema cu ajutorul unor platforme de strângere de fonduri, o metodă adoptată din Occident. Își anunță planurile pe internet și cer susținere financiară. Cei care contribuie la lansarea afacerii vor fi cei dintâi care vor primi produsul său serviciul astfel realizate.
Pe una dintre platformele româneşti de strângere de fonduri pentru începerea unei afaceri - aşa numitele crowdfunding - mai mulţi prieteni au prezentat o serie de jucării educative. Tinerii au anunţat că se apucă de producţie dacă reuşesc să strângă într-o lună 7.500 de euro. Zeci de oameni le-au virat banii în avans pentru jucării, astfel că ţinta a fost depăşită.
Alice Ferentz, reprezentantul unei companii: ”Cea mai mică donaţie a fost de 13 euro, care a fost primul pachet de recompense, o jucărie. Cea mai mare, am avut un pachet mai mare de jucării în valoare de 1.218 euro. Am găsit clienţii înainte să producem."
Avantajul acestui gen de finanţare este că antreprenorul află care este impactul produsului său înainte de a pune ideea în practică. Va şti dacă piaţa e interesată şi, odată cu strângerea de fonduri, beneficiază şi de promovare.
Daniel Matei, administratorul unei platforme de crowdfunding: ”Campaniile de crowdfunding pot fi utilizate de aproape orice antreprenor cu condiţia să aibă un produs sau un serviciu vandabil pe loc. Au fost campanii pentru agende, pentru produse personalizate au fost şi pe zona de servicii. Au variat obiectivele între o mie şi 15.000 de euro per campanie."
Adelin a participat la mai multe cursuri de antreprenoriat şi s-a gândit să îşi deschidă la Orăştie o spălătorie auto.
Adelin a strâns peste 3.600 de euro pe care i-a pus alături de banii obţinuţi dintr-o finanţare europeană şi spera că până la sfârşitul anului spălătoria să funcţioneze.
Adelin, antrereprenor: "Am putut să îmi plătesc de exemplu proiectul pentru construcţie, am putut să plătesc parte din ce înseamnă materialele pentru construcţie."
Fotoliul cu puf, care dă o senzaţie de gravitaţie zero, este o altă provocare lansată clienţilor printr-o platformă de crowdfunding. Antreprenorul a avut succes şi ştie de ce.
Marius Țăran, antreprenor: ”70% din comenzile de pe platforma de crowdfounding au venit de la prieteni. Ceea ce înseamnă că să poţi vinde un produs trebuie să transmiţi foarte multă încredere”.
Administratorii platformelor de crowdfunding avertizează însă că sunt mai mulţi cei care nu reuşesc să strângă fondurile necesare decât cei care au succes. În acest caz, toţi cei care au contribuit cu bani, îşi primesc înapoi sumele integral.