Raiffeisen a început restituirea eventualelor sume colectate în plus de la clienți, conform ordinului ANPC

bani
Shutterstock

Raiffeisen Bank a pierdut definitiv un proces cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în care nu mai puţin de 14.000 clienţi sunt afectaţi iar prejudiciul creat debitorilor este de peste 10 milioane de euro.

"Decizia instanţei este din anul 2020 şi nu stabileşte sume de plată de către bancă. În baza deciziei, banca a trecut la implementarea ordinului ANPC în conformitate cu care comisionul de administrare nu putea fi inclus în marja de dobândă la restructurarea creditelor. Astfel, după refacerea calculelor potrivit principiului că marja de dobândă şi comisionul sunt elemente distincte, banca va restitui clienţilor eventualele sume colectate în plus, iar în situaţia clienţilor la care din acest calcul ar rezulta sume de plătit în plus de către clienţi, banca va renunţa la aceste sume pentru a nu-i afecta pe clienţi. Toate aceste aspecte au fost comunicate de către bancă ANPC la sfârşitul anului 2020. Impactul acestor măsuri nu poate fi determinat cu exactitate în acest moment", au spus oficialii băncii, potrivit Agerpres.

Asociaţia Credere a anunţat joi că Raiffeisen Bank a pierdut definitiv un proces cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în care nu mai puţin de 14.000 clienţi sunt afectaţi iar prejudiciul creat debitorilor este de peste 10 milioane de euro.

"Prin operaţiuni de restructurare a unor contracte de credit încheiate anterior anului 2010, profitând de starea de vulnerabilitate a debitorilor aflaţi în dificultate de plată, Raiffeisen Bank a majorat semnificativ dobânzile pe toată perioada contractuală, sub promisiunea eliminării unor comisioane care, în fapt, au fost introduse în rata de dobândă aferentă creditului. Pe cale de consecinţă, pentru o facilitate acordată debitorului pe o perioadă scurtă de timp (6 luni), acesta urma să plătească o rata a dobânzii majorată cu 20% pentru toată perioada contractuală rămasă până la scadenţă", se precizează în comunicatul asociaţiei.

Asociaţia menţionează că practica băncii a fost sancţionată de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor prin Ordinul emis de Preşedintele ANPC nr. 280/09.07.2014, în conformitate cu Legea 363/2007 privind practicile comerciale incorecte.

Citește și
Apa și mâncarea ținute de comercianți în soare au efecte cancerigene. ANPC a închis parțial un hypermarket din București
Apa și mâncarea ținute de comercianți în soare au efecte cancerigene. ANPC a închis parțial un hypermarket din București

Raiffeisen Bank a contestat Ordinul respectiv, iar prin hotărâri succesive ale Curţii de Apel Bucureşti (sentinţa civilă nr. 952/17 martie 2017), respectiv ale Înalte Curţi de Casaţie şi Justiţie (decizia civilă nr. 647/06 februarie 2020), instanţele de judecată au constatat caracterul legal al măsurii dispuse de ANPC, banca având obligaţia de a returna către debitorii afectaţi sumele de bani achitate în plus cu titlu de dobândă, de la momentul operaţiunii de restructurare şi până în prezent.

Credere menţionează că a avut recent o întrevedere cu conducerea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, primind asigurări că autoritatea va depune toate diligenţele pentru implementarea de către Raiffeisen Bank a hotărârii definitive pronunţate de către instanţa de judecată. Potrivit surselor oficiale, prejudiciul ar depăşi semnificativ estimarea realizată de Raiffeisen la 10 milioane de euro, din moment ce Ordinul nr. 280/09 iulie 2014 se aplică tuturor celor 14.000 de clienţi afectaţi, indiferent de statusul contractului de credit: activ sau inactiv.

Asociaţia Credere pentru Informarea, Consilierea şi Educarea Consumatorilor a fost înfiinţată în anul 2018, la iniţiativa unui grup de consumatori care în ultimii 11 ani s-au implicat în demersuri ce au avut drept obiectiv protejarea intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare.

Articol recomandat de sport.ro
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Citește și...
Protecția Consumatorului, control fulger în Bran. Ce a făcut un comerciant, de frică să nu ia amendă
Protecția Consumatorului, control fulger în Bran. Ce a făcut un comerciant, de frică să nu ia amendă

Control fulger în centrul stațiunii Bran, unde inspectorii ANPC au găsit brânzeturi ținute în căldură, alimente alterate sau depozitate în condiții neadecvate.

Apa și mâncarea ținute de comercianți în soare au efecte cancerigene. ANPC a închis parțial un hypermarket din București
Apa și mâncarea ținute de comercianți în soare au efecte cancerigene. ANPC a închis parțial un hypermarket din București

Mâncarea, apa și băuturile răcoritoare ținute în căldură ne pot afecta sănătatea. Reprezentanții Autorității pentru Protecția Consumatorilor au demarat mai multe controale la nivel național și verifică modul în care sunt păstrate produsele în magazine.

Încă un șoarece a fost surprins în covrigăria din Galați, deși ANPC a obligat proprietarul să curețe locul
Încă un șoarece a fost surprins în covrigăria din Galați, deși ANPC a obligat proprietarul să curețe locul

Șoricelul care a fost filmat la începutul săptămânii într-o simigerie din Galați, sau un prieten al său, a fost surprins din nou la plimbare prin covrigărie.

Recomandări
Ce ar fi provocat prăbușirea avionului în Kazahstan. 29 pasageri au supraviețuit pentru că se aflau în coada rămasă intactă
Ce ar fi provocat prăbușirea avionului în Kazahstan. 29 pasageri au supraviețuit pentru că se aflau în coada rămasă intactă

Tragedie aviatică într-un oraș din Kazahstan. Un avion al unei companii azerbaijene s-a prăbușit în timpul unor operațiuni de aterizare după ce piloții n-au mai reușit să îl stabilizeze.

Furtuna din București a doborât zeci de copaci în câteva ore. Scăpăm de ploi după Crăciun
Furtuna din București a doborât zeci de copaci în câteva ore. Scăpăm de ploi după Crăciun

Prima zi de Crăciun nu a fost lipsită de intervenții. În Capitală, aproape 100 de persoane au sunat la 112 după ce zeci de copaci sau elemente de tencuială au căzut pe mașinile lor.

Accidentul din Borșa a fost filmat. Momentul șocant în care un Porsche intră pe contrasens în mașina de poliție
Accidentul din Borșa a fost filmat. Momentul șocant în care un Porsche intră pe contrasens în mașina de poliție

Bărbatul care provocat un grav accident rutier în urma căruia trei agenţi de poliţie din Maramureş au fost răniţi este un tânăr de 22 de ani din Borşa, oraşul unde s-a produs accidentul.