Produsele de la raft care s-au scumpit cu peste 57%, dar pe care românii le cumpără în cantități mai mari față de anul trecut

mancare, supermarket
Shutterstock

Creșterea galopantă a prețurilor a influențat comportamentul de consum. Plătim mai mult pentru majoritatea produselor, iar pe unele avem tendința să le cumpărăm în exces.

De pildă, ulei, margarină, ori mâncare gătită. În schimb, am renunțat la pește, fructe de mare și la produsele de curățenie, după cum arată o analiză a pieței de retail. În aceste condiții, magazinele vin cu tot soiul de oferte, însă nu sunt la fel de generoase ca în anii trecuți.

Prețurile alimentelor au început să urce din luna martie, imediat după izbucnirea războiului. Scumpirea energiei electrice, a gazului și combustibililor a influențat serios costul la raft, dar și comportamentul de consum.

Uleiul și margarina sunt produse pe care le-am cumpărat cu aproape 9% mai mult decât în anul precedent. Pe listă sunt și produsele de înfrumusețare la care vedem aproape o dublare a consumului. Nu am renunțat nici la mâncarea "gata preparată" din magazine ori băcănii, deși și aici prețurile au crescut cu 20- 30 de procente. De cealaltă parte, avem și categoria produselor la care am mai redus consumul. Intră aici condimentele și sosurile, produsele de îngrijire a casei, lavete, saci menajeri, soluții de curățenie, pe care le-am cumpărat mai puțin cu 3,6%.

Dinamica vânzărilor este surprinzătoare mai ales la sate și în orașele mici unde s-au înregistrat, în primele șase luni ale anului, valori mai mari de produse vândute față de orașele mari. Cu un procent de 19,2%, față de 16,5%. Iar asta are și o explicație.

Citește și
Ce pregătesc companiile aeriene. Întârzieri mari și scumpiri, garantate: Profită de ”situația inferioară a pasagerului”
Ce ne pregătesc companiile aeriene: întârzieri mari și scumpiri garantate. Profită de ”situația inferioară a pasagerului”

Andrei Perianu, analist financiar: Sunt din ce în ce mai multe magazine și lanțuri de magazine în orașele mici și la sat și oamenii preferă să își cumpere alimente gata procesate, decât din gospodărie. Marjele produselor de la țară sunt mult mai mici față de cele din orașe și prețurile lor au crescut mai mult.

În localitatea Ivănești, din județul Vaslui, de pildă, sunt patru magazine sătești, iar în centru, s-a deschis și un supermarket. Localnicii găsesc aici tot ce au nevoie, fără să mai fie nevoiți să facă drumuri la oraș.

Totuși, odată cu aceste scumpiri, a apărut o nouă tendință în rândul magazinelor: s-au înmulțit promoțiile, deși reducerile nu au mai fost la fel de generoase ca în trecut. Mai multe lanțuri de magazine au anunțat campanii de înghețare a prețurilor, o tactică bine cunoscută în străinătate. Într-un hypermarket, de pildă, clienții găsesc săptămânal minimum 100 de produse cu prețuri mai mici.

Roxana Bejan, reprezentant hypermarket: Pot fi de la carne până la produse de îngrijire a casei. La produsele marcă proprie, acolo am avut creșteri foarte mari deoarece produsele acestea au 15, 20% prețurile mai mici decât media.

De altfel, și în alte țări din Uniune se vorbește despre un comportament diferit în rândul clienților. În Franța, de pildă, reprezentanții unui mare lanț de magazine spun că le dispar mai repede de pe rafturi produsele mai ieftine, dar și ca oamenii au cam renunțat la produsele premium pe care nu și le mai permit, cum ar fi carnea de pește sau cea de vită.

Articol recomandat de sport.ro
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Gigi Becali a bătut palma cu Dan Șucu și a obținut un profit de 100 de milioane de euro: "S-a ținut de cuvânt"
Citește și...
Managerii români se așteaptă la scumpiri mari în următoarele trei luni
Managerii români se așteaptă la scumpiri mari în următoarele trei luni

Managerii români estimează pentru următoarele trei luni o creştere accentuată a preţurilor în construcţii şi comerţul cu amănuntul, potrivit datelor publicate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Ce ne pregătesc companiile aeriene: întârzieri mari și scumpiri garantate. Profită de ”situația inferioară a pasagerului”
Ce ne pregătesc companiile aeriene: întârzieri mari și scumpiri garantate. Profită de ”situația inferioară a pasagerului”

Cei care vor să meargă cu avionul trebuie să se aștepte la întârzieri cel puțin până la finalul anului. Companiile aeriene, care au suferit pierderi mari în pandemie, se bucură de clienți, dar nu se grăbesc să angajeze personal.  

Recomandări
Cod portocaliu și galben de viscol şi vânt în mai multe zone din țară. Care sunt județele afectate de vreme rea. HARTĂ
Cod portocaliu și galben de viscol şi vânt în mai multe zone din țară. Care sunt județele afectate de vreme rea. HARTĂ

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis, joi dimineață, o avertizare Cod portocaliu de vânt puternic, valabilă până joi seară, și două avertizări Cod galben de viscol şi vânt puternic, valabile până vineri dimineață.

Misterul care înconjoară prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines. Imagini de la bord surprinse înainte de tragedie
Misterul care înconjoară prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines. Imagini de la bord surprinse înainte de tragedie

Continuă ancheta în cazul tragediei aviatice din Kazahstan. Autoritățile au găsit cutia neagră a aparatului de zbor, cu ultimele convorbiri din cabina de pilotaj.

România la finalul lui 2024: Perspectivă negativă și riscul de a deveni nerecomandată pentru investiții
România la finalul lui 2024: Perspectivă negativă și riscul de a deveni nerecomandată pentru investiții

România încheie anul 2024 cu perspectivă negativă şi riscă să alunece înspre statutul de ţară nerecomandată pentru investiţii.