O explicație oficială a falimentului gigantului Euroins. Neplata la timp a daunelor, una dintre cauze

euroins
Inquam/ Octav Ganea

Neîndeplinirea indicatorilor de solvabilitate, rezerve de daune insuficiente, neplata la timp a acestora dar şi lipsa demersurilor privind recuperarea creanţelor şi împrumuturilor acordate sunt o parte dintre cauzele care au generat falimentul Euroins.

CITR Filiala Bucureşti SPRL, lichidatorul judiciar al Euroins, a finalizat raportul privind cauzele falimentului Euroins şi a identificat o serie de elemente de natură operaţională şi de gestionare a fondurilor care au dus la faliment.

Printre cauze se numără, potrivit companiei de insolvenţă, şi contractul cu EIG Re prin care au fost transferate din companie active financiare şi disponibilităţi în conturi în valoare totală de peste 1,5 miliarde lei.

"Întocmirea raportului privind cauzele reprezintă o etapă esenţială în derularea procedurii de faliment. Pe de-o parte încheie etapa analizei istorice şi contextuale asupra motivelor care au dus la faliment, pe de alta parte oferă cadrul procedural pentru dezbaterea acestora având ca scop protejarea în proporţie cât mai mare a intereselor creditorilor", a afirmat vineri, Paul-Dieter Cîrlănaru, CEO CITR, într-o conferinţă de presă.

Din analiza indicatorilor, CITR a constatat că cea mai mare pondere pe clase de asigurări din portofoliul Euroins a deţinut-o clasa de asigurări RCA (peste 95% în anul 2022), urmată de cea a garanţiilor (peste 1% în anul 2022) şi asigurări pentru mijloace de transport terestru (0,97% în anul 2022).

Citește și
Tarifele RCA vor fi înghețate la nivelul de anul trecut. Proiectul a fost publicat. Cum se calculează tarifele
Schimbări majore pentru polițele RCA: Tarifele ar putea crește și cu 20% de anul viitor

Linia de business concentrată pe asigurări RCA aduce pierderi din perspectiva daunalităţii crescute, în timp ce alte societăţi de asigurare înregistrează o medie a asigurărilor RCA de 54% în anul 2022, susţin autorii raportului.

Fondurile proprii pentru acoperirea datoriilor erau insuficiente

O altă cauză a falimentului este reprezentată de neîndeplinirea indicatorilor de solvabilitate. Astfel, fondurile proprii de care societatea trebuia să dispună pentru acoperirea datoriilor potenţiale către toţi asiguraţii, reasiguratorii au fost insuficiente.

"La 30 septembrie 2022, fondurile proprii necesare pentru acoperirea SCR (cerinţa de capital de solvabilitate, n.r.) erau în cuantum de 2,2 miliarde lei, iar cele necesare pentru acoperirea MCR (cerinţa de capital minim, n.r.) erau în cuantum de aproape 1,8 miliarde lei", precizează raportul.

Altă cauză menţionată face referire la rezervele de daune, care au fost sub nivelul adecvat pentru acoperirea potenţialelor daune ale asiguraţilor, rezultat ce reiese şi ca urmare a testelor specifice întocmite de Euroins.

"Ca urmare a inventarierii dosarelor de daună şi a dosarelor de litigii privind daunele pretinse, lichidatorul judiciar a constatat o diferenţă de 1 miliard de lei între evidenţele existente la data deschiderii procedurii de faliment şi rezultatul inventarului, de la aproximativ 600 de milioane lei la 1,7 miliarde lei", mai arată raportul.

Neplata la timp a daunelor este o altă cauză care a condus la creşterea exponenţială a riscului de declanşare a procedurilor de executare silită, generând diminuarea patrimoniului societăţii prin acumularea de cheltuieli suplimentare faţă de daunele de achitat.

"Doar sumele cu titlu de penalităţi sunt de peste 300 milioane de lei, la care se adaugă şi cheltuielile de executare", se menţionează în document.

De asemenea, lipsa demersurilor privind recuperarea creanţelor şi împrumuturilor acordate reprezintă o altă cauză a falimentului Euroins.

Contract prin care s-au transferat 1,5 miliarde lei din banii companiei

Pe listă se mai află ineficienţa recuperării creanţelor din regrese. "La data de 31 decembrie 2022, conform evidenţelor contabile ale societăţii, se regăseau sume nerecuperate în cuantum de 15,5 milioane lei. La acestea se adaugă sume nerecuperate din categoria debitori diverşi de aproape 60 milioane lei", mai arată documentul CITR.

O altă cauză menţionată este reprezentată de încheierea contractului cu EIG Re prin care au fost transferate din companie active financiare constând în titluri de valoare, creanţe de recuperat din reasigurări şi disponibilităţi în conturi, în valoare totală de peste 1,5 miliarde lei, acest contract fiind înaintat spre analiza judecătorului sindic.

Totodată, sunt menţionate pierderile rezultate din realizarea plasamentelor. "Pe perioada 2019-2023, CITR a centralizat valoarea acestora, care se ridică la suma 18,3 milioane lei", mai arată raportul.

În document sunt trecute şi pierderile constante înregistrate la nivelul activităţii de asigurare, pe diferite clase de asigurări, acestea atingând maximumul în anul 2022, când pentru RCA au fost înregistrate pierderi de 917,6 milioane lei.

"Între elementele care au dus deschiderea procedurii de faliment lichidatorul judiciar a identificat fapte care intră sub incidenţa articolului 268 din Legea Insolvenţei pentru care judecătorul sindic poate dispune ca prejudiciul să fie suportat de membrii organelor de conducere şi/sau supraveghere din cadrul societăţii, precum şi de orice altă persoană care a contribuit la starea de insolvenţă a debitorului prin săvârşirea uneia din faptele prevăzute expres de lege", susţin reprezentanţii CITR.

Euroins deținea 27% din piața RCA la momentul falimentului

Euroins a fost una dintre cele mai mari companii din asigurări, cu cea mai mare pondere în piaţa de asigurări RCA. În martie 2023, Euroins deţinea circa 27% din piaţa RCA. La momentul deschiderii procedurii de faliment, peste 2 milioane de poliţe RCA Euroins erau în vigoare, iar în momentul actual 1,6 milioane încă sunt încă valabile.

La data de 9 iunie 2023, instanţa a dispus deschiderea procedurii de faliment a Euroins, iar CITR a fost numit lichidator judiciar.

Conform mandatului legal, CITR gestionează lichidarea companiei prin următoarele demersuri: identificarea activului şi pasivului companiei falimentare şi recuperarea sumelor pe care compania este îndreptăţită să le obţină pentru a le oferi mai departe creditorilor săi, fie angajaţi, păgubiţi sau parteneri de afaceri.

De asemenea, lichidatorul judiciar are responsabilitatea identificării cauzelor falimentului şi, dacă este cazul, formularea unor acţiuni la judecătorul sindic de atragere a răspunderii persoanelor responsabile.

"Etapele următoare ce vor fi derulate în cadrul procedurii de faliment al Euroins de către lichidatorul judiciar vor consta în: finalizarea vânzării activelor rămase în patrimoniul societăţii; recuperarea creanţelor acesteia; reprezentarea societăţii în cele peste 25.000 de litigii în care aceasta este parte; investirea judecătorului sindic cu cererea de antrenare a răspunderii persoanelor ale căror fapte au dus la deschiderea procedurii de faliment", se precizează în document.

CITR este liderul pieţei de insolvenţă şi restructurare din România încă din 2008. Cu o experienţă de peste 22 de ani pe piaţa insolvenţei şi aproape 1.100 de proiecte gestionate de-al lungul timpului, CITR administrează anual un patrimoniu de 1 miliard de euro şi distribuie anual peste 100 de milioane de euro creditorilor, în misiunea sa de a salva valoarea din companiile româneşti de impact. CITR este o companie Impetum Group, primul grup românesc dedicat misiunii de a maximiza valoarea de business din oricare etapă din viaţa unei companii, cu scopul de a crea un impact pozitiv în economie.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Polițele de asigurare Euroins încetează pe 5 februarie. Ce se întâmplă după această dată
Polițele de asigurare Euroins încetează pe 5 februarie. Ce se întâmplă după această dată

Contractele de asigurare de garanţii-Clasa XV încheiate cu societatea Euroins Asigurare Reasigurare SA încetează de drept pe 5 februarie 2024, anunţă Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA). Până la această dată, vor mai fi valabile 3.145 de poliţe.

Schimbări majore pentru polițele RCA: Tarifele ar putea crește și cu 20% de anul viitor
Schimbări majore pentru polițele RCA: Tarifele ar putea crește și cu 20% de anul viitor

Mii de români care nu și-au reînnoit polițele RCA emise de Euroins care expiră joi ar trebui să tragă pe dreapta.  

Șoferii care au asigurări RCA EUROINS trebuie să încheie polițe noi. 7 decembrie, ultima zi în care mai sunt valabile
Șoferii care au asigurări RCA EUROINS trebuie să încheie polițe noi. 7 decembrie, ultima zi în care mai sunt valabile

În această săptămână, șoferii care au asigurări RCA EUROINS, trebuie să încheie polițe noi. Pe 7 decembrie este ultima zi în care acestea mai sunt valabile.

Eurohold vrea să dea în judecată România pentru falimentul Euroins. Compania cere despăgubiri de 500 de milioane euro
Eurohold vrea să dea în judecată România pentru falimentul Euroins. Compania cere despăgubiri de 500 de milioane euro

Eurohold Bulgaria AD şi Euroins Insurance Group AD (EIG) anunţă că au informat oficial Guvernul României cu privire la intenţia de a solicita un arbitraj internaţional pentru a proteja investiţia grupului în România.

Șoferii vor avea nevoie de o poliță nouă în următoarea perioadă. Cum au evoulat prețurile la asigurări în ultimii ani
Șoferii vor avea nevoie de o poliță nouă în următoarea perioadă. Cum au evoulat prețurile la asigurări în ultimii ani

Tarifele RCA vor fi plafonate până la finalul anului. Măsura, care trebuia să înceteze din această săptămână, a fost prelungită de Guvern pentru că există încă multe mașini în circulație cu polițe Euroins care expiră în curând.

 

Recomandări
Klaus Iohannis discută astăzi cu liderii partidelor parlamentare, pentru a rezolva criza politică. USR participă separat
Klaus Iohannis discută astăzi cu liderii partidelor parlamentare, pentru a rezolva criza politică. USR participă separat

Noua rundă de negocieri pentru formarea Guvernului, purtate de PSD, PNL și UDMR, s-a încheiat sâmbătă seară fără a se ajunge la o înțelegere.

VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit
VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit

Un accident de autocar urmat de un incendiu s-a soldat cu cel puţin 38 de morţi, sâmbătă, în statul brazilian Minas Gerais (sud-est), a anunţat poliţia, citată de AFP, potrivit News.ro.

La Rânca a început deja vacanța de Crăciun. Turiștii au primit pomana porcului, țuică și vin fiert, direct pe pârtie
La Rânca a început deja vacanța de Crăciun. Turiștii au primit pomana porcului, țuică și vin fiert, direct pe pârtie

Pentru unii români a început deja vacanța de Crăciun, iar cei care au ajuns la Rânca, în Gorj, au intrat repede în atmosfera de sărbătoare.