Prețurile carburanților au scăzut, doar că alimentele nu se vor ieftini. Ce este fenomenul „sticky prices”
Deși toate se scumpesc, în jurul nostru șoferii pot respira ușurați, cel puțin o perioadă. În benzinării, carburanții au ajuns la tarifele de la începutul lunii martie, când a izbucnit războiul.
Motivul a fost reducerea preţului petrolului, la care se adaugă ajutorul de 50 de bani acordat de stat. Specialiștii estimează că lucrurile vor rămâne aşa o vreme. Doar că asta nu o să echivaleze şi cu o ieftinire a alimentelor, de exemplu.
Cât costă benzina și motorina în august 2022, în România
Un litru de benzină coboară la unele benzinării sub șapte lei și 80 de bani, în timp ce motorina costă în jur de opt lei și 40 de bani.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Tarifele sunt mai mici cu 70-80 de bani față de vârful atins acum o lună și câteva zile. Prima scădere de preț a fost chiar pe 1 iulie, când benzinăriile au tăiat 50 de bani, după decizia Guvernului. Apoi carburanții s-au tot ieftinit, pentru că și cotația barilului de petrol a fost în scădere.
Barilul de petrol a scăzut până la 90 de dolari. Cu alte cuvinte, a ajuns la nivelul din februarie, de dinaintea războiului din Ucraina. În tot acest timp, creșterea costurilor cu transportul a fost unul dintre factorii care au alimentat inflația. Și la noi, prețurile alimentelor, bunurilor și serviciilor au tot urcat, în același ritm.
Ce este fenomenul „sticky prices” și ce înseamnă pentru prețurile din România
Din păcate, nu ne putem aștepta la scăderi de prețuri, acum că benzina și motorina s-au ieftinit. O astfel de rezistență am mai văzut și în trecut și este fenomenul numit de economiști „sticky prices”, adică prețuri lipicioase. Odată ce au crescut și au ajuns la un nivel, au tendința de a rămâne acolo, deși costurile de producție scad. Poate și pentru că sunt mai multe elemente care pun încă presiune pe prețuri, cum ar fi facturile la energie sau scumpirea unor materii prime. Așadar, ne putem aștepta mai degrabă la creșteri mai lente, dar nu la reduceri de prețuri.
Adrian Codirlașu, vicepreședinte CFA: „Ce contează la un sector de bunuri sau de servicii? Cât de competitiv e acel sector, cât de mare e competiția în acel sector. Dacă competiția este ridicată, atunci da, putem vedea reduceri. Însă dacă nu există competiție, atunci nu vom vedea reduceri.”
În plus, specialiștii în energie spun că în cazul țițeiului, piața rămâne una tensionată, mai ales că importurile de petrol din Rusia scad.
Radu Dudău, specialist energie: „Nu există nici condițiile pentru o scădere substanțială, adică o să rămânem în continuare într-o piață strânsă. O să vedem că în perioada următoare se vor menține la pompă prețuri ridicate ale carburanților, dar probabil că în zona nivelurilor actuale, adică 8-8,5 lei pentru benzină, ceva mai mult pentru motorină.”
După vizita președintelui american Joe Biden în Arabia Saudită, cei mai mari exportatori de petrol au anunțat că vor crește luna viitoare producția cu până la 100.000 de barili pe zi. Cantitatea reprezintă însă mai puțin de 1% din cererea globală, dar este un semnal că pe piaţă nu vor mai apărea şocuri majore în viitor.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: combustibil, preturi, motorină, facturi, benzina, petrol, mancare, alimente, reduceri,
Dată publicare:
04-08-2022 18:34