Lista alimentelor pe care Ciolacu promite să le ieftinească la rafturi. Cum a decurs întâlnirea cu reprezentanții magazinelor
Autoritățile încearcă, deocamdată din vorbe, să reducă prețul alimentelor de bază, cum ar fi: pâinea, carnea, ouăle, fructele și legumele.
Doar că marți, după o primă întâlnire cu reprezentanții marilor rețele alimentare, nu a fost stabilită modalitatea prin care magazinele, procesatorii și distribuitorii vor renunța pentru câteva luni în folosul consumatorilor la o parte din profit.
Reporter: Cu cât v-ați dori să scadă prețul la produse?
Marcel Ciolacu, premierul României: „Cât mai mult!”
Asta a declarat Marcel Ciolacu înaintea întâlnirii cu reprezentanții marilor magazine alimentare.
La discuțiile de la Palatul Victoria au participat, pe lângă premierul Marcel Ciolacu, și reprezentanții marilor rețele comerciale, și ministrul Agriculturii, dar și reprezentanți ai Consiliului Concurenței, ANAF ai autorității pentru protecția sanitar veterinară și autoritatea pentru protecția consumatorului. Cu toate că discuțiile au durat aproape două ore nici unul nu a venit cu o concluzie.
S-a vehiculat totuși o listă cu alimente care ar urma să aibă prețuri mai mici la raft. Este vorba în principiu despre: pâine, lapte, ouă, ulei, carne, legume și fructe proaspete.
George Badescu, președinte AMRCR: „Nu s-a discutat despre cifre, despre numere, însă este evident că există o atmosferă generală pozitivă și noi ne-am exprimat aprecierea pentru faptul că a existat acest dialog. Este necesar să vedem formule prin care inflația practic să ajungă cât mai repede la o singură cifră și să păstrăm puterea de cumpărare a producției de bază. Vorbim despre definirea unei liste de produse de bază, acesta ar fi primul pas și discuțiile de astăzi au fost mai degrabă o trecere în revistă, un sumar al situației în general, a rămas ca la viitoarea ședința care probabil va avea loc foarte repede”.
Autoritățile încearcă să plafoneze adaosurile comerciale pe întregul lanț, de la producator și până la comerciant.
Adaosul comercial este un instrument prin care comercianții își cresc profitul, însă diferă de la un magazin la altul. Fiecare operator economic alege cât vrea să pună în plus pe lângă prețul produsului. Cu cât alimentul trece prin mai multe mâini, de la producător, la procesator, distribuitor și până la comerciant cu atât este mai scump.
Măsura nu este nouă. A fost experimentată anul trecut în Ungaria fără prea mult succes, când inflația a ajuns la cote record.
Bogdan Belciu, economist Ungaria: „Ne arată însă că aceste măsuri pot conduce la efecte nedorite, din mai multe motive: nu toate produsele dintr-o categorie sunt la fel: ele diferă din punct de vedere al calității, modului de ambalare – inclusiv cantități și număr de unități, etc. Acestea au un impact asupra prețurilor; stabilind un preț unic, există riscul ca unele sortimente să dispară de la raft: atât cele de calitate mai bună, care sunt greu de încadrat în prețurile plafonate, dar chiar și cele mai ieftine, care pot fi cumpărate în cantități excesive și care în alte țări a fost nevoie să fie raționalizate”.
O măsură similară a fost luată la începutul lunii mai în cazul laptelui. Deși atunci comercianții și procesatorii de lapte au hotărât să scadă prețul cu 20%, nu toți s-au ținut de cuvânt.