Cum explică Isărescu „războiul" dintre bancheri și clienți
Conflicul dintre debitori şi creditori a fost cultivat din motive interne şi externe, iar din această cauză în România s-a pornit mai târziu o instituţie de soluţionare alternativă a litigiilor, afirmă Mugur Isărescu.
„Eu sunt în drum spre aeroport, dar am ţinut cu tot dinadinsul să vin aici la dumneavoastră să răspund invitaţiei pentru două motive extrem de simple. Să vă felicit şi să vă urez succes în continuare. Să vă felicit pentru că un proiect care în România a plecat mai târziu decât în alte ţări şi în condiţii nu foarte propice, într-o atmosferă relativ ostilă, a prins avânt, a prins rădăcini şi este acum o experienţă pozitivă”, a afirmat, marţi guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, la conferinţa anuală a Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.
„De ce a plecat mai târziu? Probabil că am să încerc să dau o explicaţie. De ce nu a fost momentul cel mai fericit de pornire la drum. Au fost şi raţiuni interne, aş spune că şi motive, raţiuni, externe care au cultivat acest conflict între creditori şi debitori, între bănci şi clienţi, uneori chiar cu înverşunare şi cu exagerare", a adăugat Mugur Isărescu.
El a menţionat că mai sunt multe de făcut pentru a recupera întârzierea cu care s-a plecat la drum. De asemenea, trebuie întărite tendinţele pozitive, descurajate cele negative şi să se facă din această variantă de soluţionare a conflictelor o cale de a îmbunătăţi relaţia, încă tensionată din societate.
Războiul dintre bănci și clienți
„Nu foloseşte nimănui războiul dintre bănci şi clienţi şi cultivarea acestui război. Nici abuzul de abuz, ca să spun aşa, cu care ne-am obişnuit în ultima vreme, orice comportament al bancherilor este un abuz, de putere de poziţie, de monopol, nu foloseşte nimănui. Iarăşi să folosesc cuvântul, această noţiune este total abuzată", a mai spus Mugur Isărescu.
Guvernatorul BNR a menţionat că nu se poate spune că România este o ţară cu mare tradiţie în domeniul creditării şi că face inovaţie.
„În domeniul acesta al băncilor, al creditării, am plecat relativ mai târziu. A fost şi întreruperea din perioada comunistă. Greu se fac inovaţii în acest domeniu şi mai ales în baza legală a creditului. Creditul rămâne credit. Plăcut, neplăcut, trebuie să-l restitui", a afirmat Mugur Isărescu.
El a precizat că în psihologie, într-o ierarhie de cauze ale nevrozei, imposibilitatea de a rambursa un credit se situează între primele locuri.
Situația litigiilor rezolvate
În primele trei trimestre din 2019, din cele 284 de cereri trimise pentru a intra în negociere cu IFN-urile (Instituții Financiare Nebancare), doar în trei cazuri părțile s-au înțeles, potrivit unui comunicat de presă al CSALB.
Conciliatorii CSALB, reprezentanţii consumatorilor şi cei ai băncilor comerciale participă marţi la conferinţa anuală a Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
Evenimentul va fi găzduit de Facultatea de Drept Bucureşti.