Din 5 iulie, Comisia Europeană impune taxe de până la 38% pentru mașinile electrice aduse din China
Din 5 iulie, Comisia Europeană impune taxe de până la 38% pentru mașinile electrice aduse din China. Măsura a fost luată după o investigație de nouă luni a Comisiei, care a arătat că producătorii chinezi primesc subvenții în țara lor.
Trei mari companii sunt vizate. Oficialii europeni spun că 2,5 milioane de angajați ar putea rămâne fără un loc de muncă din cauza politicii incorecte duse de China.
În ultimii patru ani, importurile de mașini electrice noi din China au înregistrat o creștere uluitoare în Uniunea Europeană - de la 57.000 în 2020, la aproape jumătate de milion de vehicule în 2023.
De altfel, a fost și anul în care Comisia Europeană a deschis o anchetă și discuții cu Beijingul pentru a evita un posibil război comercial.
Camelia Donțu: "Nouă luni a durat investigația Comisiei Europene, care a dezvăluit că în China, statul sprijină puternic întregul lanț de aprovizionare al vehiculelor electrice pe bază de baterii, de la extracția materiilor prime până la transportul către porturile europene. E vorba de subvenții neloiale, un pericol pentru producătorii din Uniunea Europeană, dar și pentru angajații din domeniu. Conform datelor Comisiei Europene, politica incorectă a Chinei ar putea determina dispariția directă a 2,5 milioane de slujbe în statele membre. Dacă le adăugăm și pe cele din domeniile conexe, vorbim în total de 10 milioane de joburi."
Drept urmare, începând cu 5 iulie, Comisia Europeană a stabilit noi taxe vamale pentru importurile de mașini electrice din China, care se vor adăuga la cele existente de 10%.
Trei mari companii sunt vizate. Producătorii care au cooperat cu oficialii europeni plătesc mai puțin, până în 20%, însă taxele pentru cei care au refuzat să facă parte din investigație vor ajunge până la aproape 40%.
Iată care sunt taxele individuale care se aplică celor trei producători chinezi:
• BYD: 17,4%
• Geely: 19,9%
• SAIC: 37,6%
Și marca Tesla este vizată. Are o fabrică în Shanghai, însă a cerut să plătească taxe mai mici.
Costin Giurgea: "Noi deocamdată nu avem atât de multe mașini chinezești importate în România. Sunt câteva branduri care câștigă teren, e adevărat. Atitudinea asta protecționistă pe care a luat-o UE în principiu ar trebui să ajute producătorii tradiționali sau europeni să rămână competitivi cu mașinile pe care le produc."
Dacia a anunțat că nu intenționează să majoreze prețurile pentru modelul electric Spring.
Totuși, este posibil să crească prețurile la o dată ulterioară, dar nu în mod brusc și, în orice caz, nu va fi vorba de o majorare semnificativă, a declarat purtătorul de cuvânt al producătorului auto.