Biden a impus taxe vamale de 100% pentru vehiculele electrice fabricate în China. Tesla, obligată să reducă prețurile
Tesla, compania lui Elon Musk, se numără printre constructorii de automobile electrice forțați să reducă prețurile, în timp ce piața stagnează. Într timp, Joe Biden anunță un tarif vamal de 100% pentru vehiculele electrice fabricate în China.
Vânzările de autovehicule electrice s-au stabilizat pe piața mondială, dar noua saturație de vehicule ar putea fi doar temporară. Astfel, printre producătorii de marcă obligați să reducă prețurile se numără și Tesla. Compania lui Elon Musk s-a luptat în ultima perioadă să mențină ritmul: vâznările au scăut în 2024, dar și prețul acțiunilor sale.
Este o situație dificilă cu care se confruntă industria vehiculelor electrice (VE). După ce cererea și evaluările au crescut vertiginos în anii pandemiei de coronavirus, ritmul de creștere a vânzărilor a încetinit. Industria a intrat într-o nouă fază, cu întrebări legate de faptul dacă trecerea de la benzină și motorină la electricitatea mai curată se confruntă cu un blocaj supărător sau cu un hop de viteză temporar, notează The Guardian.
Musk, care a devenit cel mai bogat om din lume promovând mașinile sale electrice și livrându-le cu miloanele, a recunoscut dificultățile și le-a transmis un mesaj investitorilor: "Rata de adoptare a vehiculelor electrice la nivel global este sub presiune, iar mulți alți producători auto se retrag de la vehiculele electrice și urmăresc în schimb hibrizii plug-in".
Apoi, el a susținut că a fost o decizie greșită.
Atât Tesla, cât și cel mai apropiat rival al său în ceea ce privește volumul de mașini electrice, compania chineză BYD, au raportat o scădere a vânzărilor de mașini electrice.
Ce rol joacă guvernele
La nivelul Europei, mașinile electrice au scăzut la o cotă de 13% din totalul vânzărilor, în scădere față de 13,9% anul trecut, în timp ce vânzările de hibrizi - care combină o baterie cu un motor cu combustie internă - au crescut la 29% de la 24,4%. În Marea Britanie, mașinile electrice au reprezentat 15,5% din totalul vânzărilor de mașini în primele trei luni ale anului 2024, în creștere doar marginal față de aceeași perioadă a anului trecut.
Contrar situației din prezent, producătorii de automobile electrice au reușit, în ultimii ani, să vândă rapid toate exemplarele pe care le-au fabricat. Cu toate acestea, acum, întreprinderile din mare parte a lumii se luptă cu sfârșitul erei ratelor de dobândă foarte scăzute, care a lăsat mai puțini bani în buzunarele cumpărătorilor.
Cumpărătorii trebuie să plătească în continuare mai mult la început pentru mașinile cu baterii (deși majoritatea ar economisi bani dacă ar deține un vehicul electric, datorită energiei mai ieftine). Pe lângă acest lucru, costurile de reparare a mașinilor electrice și costurile de asigurare pot fi mai mari în unele locuri din cauza lipsei de mecanici.
Un alt factor important este introducerea foarte inegală a încărcătoarelor electrice publice, ceea ce îi face pe unii potențiali cumpărători să ia o pauză. Toate acestea au fost luate în considerare de scepticii industriei vehiculelor electrice și au făcut din acestea un câmp de luptă în războaiele culturale.
Rico Luman, economist senior în sectorul auto la ING, o bancă de investiții, a declarat că vânzările de vehicule electrice au atins un "platou" și că va fi din ce în ce mai greu să se vândă mașini electrice.
The Guardian scrie că această confruntare nu se rezumă la factori pur economici. Guvernele joacă, de asemenea, un rol important. Acest lucru este evident în special în Europa, unde vânzările de vehicule electrice iau căi diferite, chiar dacă potențialii cumpărători se confruntă cu presiuni similare.
În acest caz, Norvegia este o excepție. Cu vânzări de mașini electrice puternic subvenționate, vehiculele electrice reprezintă acum 90% din piață. Cota de piață a mașinilor electrice a crescut în acest an și în Danemarca, Belgia și Franța.
O scădere a fost înregistrată, în schimb, în Germania, unde era cea mai mare piață de automobile electrice, dintr-un motiv simplu: retragerea subvențiilor de către guvern.
Matthias Schmidt, analist în domeniul automobilelor electrice cu sediul la Berlin, se așteaptă de mult timp ca creșterea vânzărilor de automobile electrice în Europa să scadă în 2024.
Aceasta deoarece 1 ianuarie 2025 este data la care UE face următorul mare pas spre vehiculele cu emisii zero: media emisiilor de dioxid de carbon ale mașinilor vândute de fiecare producător trebuie să scadă cu 15% față de 2021.
China vinde mai multe mașini electrice în Europa
China ar fi, conform datelor, poate cel mai important motiv pentru care este puțin probabil ca producătorii de automobile din Europa și din SUA să schimbe cursul în ceea ce privește vehiculele electrice. Dar, și vânzările mașinilor electrice chinezești ar fi încetinit în primul trimestru al anului. Însă, ele au sărit de un milion de unități, conform datelor publicate de Reuters. O serie de constructori auto chinezi - inclusiv liderul BYD și noi concurenți bine finanțați, cum ar fi producătorul de telefoane Xiaomi - se luptă pentru a-și domina piața internă și pentru a câștiga un nou rol de cel mai mare exportator auto din lume.
Joe Biden a anunțat un tarif vamal de 100% pentru vehiculele electrice fabricate în China, ca parte a unei serii de politici stricte elaborate pentru a proteja producătorii americani de importurile ieftine.
Măsura este de natură să intensifice tensiunile comerciale dintre cele mai mari două mari economii ale lumii și implică riscuri de represalii din partea Beijingului. Însă președintele SUA a declarat că majorarea taxelor - care crește tarifele de la 25% la 100% pentru vehiculele electrice - reprezintă un răspuns proporțional la supracapacitatea excesivă a Chinei în sectorul vehiculelor electrice. Taxele vor crește, de asemenea, pentru bunuri conexe, cum ar fi bateriile cu litiu și celulele solare.
Sursa: The Guardian
Etichete: China, masini electrice, tesla, biden,
Dată publicare:
14-05-2024 17:05