Cum ar trebui să se comporte, de fapt, angajații Fiscului cu cetățenii. Ce prevede Codul de Conduită al angajatului ANAF
„Personalul ANAF trebuie să adopte o atitudine imparțială și justificată pentru rezolvarea clară și eficientă a problemelor cetățenilor”, se precizează în Codul de conduită al Fiscului, pe care angajații sunt obligați să îl respecte.
Codul de conduită al ANAF are 22 de pagini în total. În ceea ce privește strict relația cu cetățenii sunt alocate articolele 24 și, parțial, 29.
„În relațiile cu persoane fizice și cu reprezentanții persoanelor juridice cu care intră în legătură cu ocazia exercitării funcției deținute, personalul ANAF este obligat să adopte un comportament bazat pe respect, bună-credință, corectitudine, integritate morală și profesională”, se precizează la articolul 24, alineatul 1 din Condul de conduită al ANAF.
Mai clar: „Personalul ANAF are obligația de a nu aduce atingere onoarei, reputației, demnității, integrității fizice și morale a persoanelor cu care intră în legătură în exercitarea funcției deținute, prin: a). întrebuințarea unor expresii jignitoare; b). acte sau fapte care pot afecta integritatea fizică sau psihică a oricărei persoane”, conform documentului pe care toți angajații Fiscului sunt obligați să îl respecte.
În ceea ce privește atitudinea efectivă a salariaților ANAF în relația cu cetățenii, Codul mai prevede, expres și că „Personalul ANAF trebuie să adopte o atitudine imparțială și justificată pentru rezolvarea clară și eficientă a problemelor cetățenilor” precum și că „personalul ANAF trebuie să adopte o atitudine demnă și civilizată față de orice persoană cu care intră în legătură în exercitarea funcției deținute, fiind îndrituit, pe bază de reciprocitate, să solicite acesteia un comportament similar”.
Personalul total din ANAF este de circa 20.000 de persoane, plus încă aproximativ 2.000 de locuri neocupate. Salariul mediu net din administrația publică din România este de peste 1.000 de euro pe lună.