Cum ar arăta România dacă nu am fi în UE: Mai puține locuri de muncă, taxe mai mari. O Dacie ar fi cu 2.000 de euro mai mult
O analiză recentă arată că dezvoltarea economică de care România a avut parte în ultimii 10 ani se datorează faptului că țara noastră a fost în UE. INS arată că doar în 2023, 72,7% din exporturile noastre au fost către piața comună.
Importanța apartenenței României la Uniunea Europeană este cel mai ușor de văzut în cazul Dacia. Producătorul auto de la Mioveni este un beneficiar net al accesului pe piața unică europeană, iar succesul său a atras ale investiții similare, precum fabrica Ford, dar și în domenii conexe, arată o analiză termene.ro.
Piața europeană este destinația predominantă a exporturilor făcute de țara noastră, doar în 2023 proporția a fost de 70% dintr-un total de peste 93 de miliarde de euro. O parte importantă din aceste exporturi sunt realizate de Dacia, producătorul auto anunțând o creștere a vânzărilor cu 17,5% doar anul trecut, ajungând la peste jumătate de milion de unități doar în Europa.
Succesul uzinei de la Mioveni se datorează faptului că produce unele dintre cele mai ieftine mașini din Europa, reușind astfel să-și consolideze poziția pe una dintre cele mai scumpe piețe din lume. Acest lucru ar fi în pericol dacă țara noastră nu ar mai respecta reglementările comunitare sau ar trebui plătească taxe vamale care, în cele din urmă, se vor reflecta în numărul de locuri de muncă și în salariile pe care le oferă.
Estimările făcute de termene.ro arată faptul că o mașină produsă la Mioveni care ar costa 20.000 de euro și care ar trebui să ajungă în UE ar deveni din ce în ce mai scump de drumul dintre uzină și destinația finală. Astfel, Dacia ar trebui să plătească taxe vamale de 10% (2.000 de euro) și TVA care variază de la țară la țară și care în cazul Germaniei poate ajunge la 19% (4.180 euro).
Locuri de muncă mai puține în România fără UE
„Dacia vinde în Europa. Nu știu dacă am putea muta vânzările din UE spre alte zone unde deja producători ieftini, cum sunt cei din China și chiar India, sunt deja prezenți și au resurse financiare și operaționale mai mari. Dacia este o mașină bună și ieftină produsă pentru statele europene. Fără această piață, cu siguranța producția s-ar reduce”, explică sindicatele muncitorilor de la Mioveni.
În ultimul an, exporturile României au ajuns către țările din Uniunii Europene. INS arată că economia românească este strâns conectată la piața europeană, exporturile însumând 67,6 miliarde de euro, aproximativ 72% din cifra totală, cifră care se reflectă în numărul de locuri de muncă, dar și salariile pe care le oferă.
Hrană mai bună pe mesele românilor
Datele arată că în 2023, România a importat produse alimentare și animale vii estimate la 12 miliarde de euro, înregistrând un deficit comercial agroalimentar de 6,3 miliarde de euro.
În plus, în primele șapte luni ale anului 2024, aceste importuri au ajuns la 6,45 miliarde de euro, în timp ce exporturile au fost de 3,9 miliarde de euro, rezultând un deficit de peste 2,5 miliarde de euro.
Carnea de porc este un exemplu evident al modului în care piața europeană ne oferă acces la mâncare mai mulă și de calitate, prin impunerea standardelor comunitare. Astfel, în prima jumătate a anului 2024, România a importat carne de porc în valoare de peste 500 de milioane de euro, în timp ce exporturile au fost de doar 1,2 milioane de euro.
Principalii patru parteneri comerciali ai României sunt, la rândul lor, membrii au Uniunii europene. Astfel, Germania este destinația a 21,% din totalul exporturilor, fiind urmată de Italia cu 10,7%, Franța cu 6,8% și Ungaria cu 6,6%.
În 2024, economia românească se îndreaptă către o performanță istorică, fiind pe cale să depășească cifra de 100 de miliarde de euro în exporturi, țările cin spațiul comunitar urmând să rămână destinațiile principale ale produselor noastre.
O ieșire din UE ar expune producătorii români în fața tarifelor de export, dar și costurilor suplimentare legate de respectarea standardelor impuse de fiecare stat în parte.