Romania iese cu datorii din cel mai pagubos contract. Cati bani primeste Bechtel ca sa plece
Si, fara sa fi muncit prea mult, americanii de la Bechtel pleaca din Romania mai bogati cu un miliard de euro.
Ca sa accepte, rezilierea contractului, pentru autostrada inexistenta numita "Transilvania", compania a solicitat si a primit despagubiri, dar si plata datoriilor.
Statul roman a dat un miliard de euro, aproape jumatate din suma stabilita initial, desi americanii de la Bechtel au facut doar 10 la suta din lucrare, adica 52 de kilometri, ce pot fi socotiti, cea mai scumpa bucata de autostrada, din Europa.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora: Cum poți vedea cea mai apropiată secție de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
"Orice alte pretentii ale Antreprenorului sunt stinse in mod complet si irevocabil prin acest Acord pentru suma de 37,2 milioane de euro, " scrie in contract, care prevede ca statul va mai plati si 50 de milioane de euro, datorii.
Asta inseamna ca in 10 ani compania americana a castigat in Romania 1,35 miliarde de euro.
Bechtel se angajase sa construiasca 415 kilometri pentru 2,2 miliarde de euro, de la Brasov prin Targu Mures, Campia Turzii, Cluj, Oradea pana la granita cu Ungaria, la Bors. La Suplacu de Barcau, s-a construit un viaduct urias de 120 de milioane de euro, care acum este lasat de izbeliste.
Planurile au ramas pe hartie. Astazi avem doar 52 de kilometri, intre Campia Turzii si Gilau, adica o bucata de autostrada pe care putini soferi romani o pot folosi. Guvernul vrea sa o uneasca printr-o autostrada intre Sebes si Campia Turzii cu Arad-Sibiu, ceea ce ridica intrebari in privinta continuarii lucrarilor la autostrada Transilvania.
"Chiar in acest an sper sa putem licita segmentul Sebes-Campia Turzii, deci practic sa legăm Clujul de autostrada Arad-Sibiu" - Victor Ponta.
Dar ce se intampla cu autostrada Transilvania? Autoritatile vor sa stearga totul cu buretele si sa o ia de la zero.
"Ne vom apuca sa refacem studiu de trafic, de fezabilitate.", spuen Dan Sova.
Deci alti bani de la buget. Pentru constructie guvernul vrea sa gaseasca o companie care sa construiasca pe banii ei, apoi sa-si recupereze investitia din taxa de autostrada.
Fostul premier Adrian Nastase, pe vremea caruia a fost semnat contractul, sustine ca proiectul a fost sabotat in 2005 de presedintele Basescu.
"Timp de un an si jumatate, ministrul Dobre, in mod evident in timpul regimului Basescu, a oprit derularea contractului pentru a verifica daca nu s-au dat comisioane, care a permis ulterior firmei sa nu raspunda corespunzator clauzelor contractuale.", a declarat Adrian Nastase.
Administratia prezidentiala nu a comentat acuzatiile, in schimb, despre inceputurile contractului a vorbit fostul ministru al transporturilor, Anca Boagiu.
"Casa de avocatura care a negociat din partea Bechtel in 2003 este Nestor Nestor, Diculescu si Kingston Petersen. Diculescu este mama lui Sova. Este evident, nu, ca este un conflict de interese e ca si cum as negocia eu cu fratele meu. Va dati seama de ce era beton acest contract?" - Anca Boagiu, fostul mnistru al transporturilor.
Ana Diculescu-Sova spune ca este doar avocatul companiei Bechtel in diferite litigii si nu a fost implicata in negocieri de semnare sau reziliere a contractului.
"Chiar ma voi duce saptamana viitoare sa apar Bechtel contra unei societati comerciale. Nu exista niciun conflict de interese. Nu am amestecat planurile familiale cu planurile profesionale. Nu o sa va vina sa credeti sau nu o sa le vina altora sa creada. Asta e!"
Guvernul a anuntat ca va face public contractul abia dupa o verificare efectuata de corpul de control al prim ministrului.
CAZUL "BECHTEL" PE LARG:
Statul roman va plati companiei americane 37,2 milioane de euro, plus datorii de 50 milioane de euro. Acestea sunt sume datorate pentru lucrarile facute si pentru paza santierului, iar cateva milioane de euro sunt penalitati, a precizat ministrul Sova.
Premierul Victor Ponta a anuntat ca vrea sa trimita si Corpul de Control, ca sa verifice acest contract.
Fondurile aferente despagubirilor care trebuie achitate companiei Bechtel la rezilierea contractului de constructie a autostrazii Transilvania vor fi acoperite din buget, in acest an putand fi licitat tronsonul Sebes-Campia Turzii pentru a lega Clujul de autostrada Arad-Sibiu, spune premierul Victor Ponta.
"Ministrul Sova a informat, aseara tarziu, referitor la incheierea negocierilor si semnarea acordului, de fapt, de reziliere. Nu e vorba nici de un miliard, cum spunea un fost ministru, nici de 500 de milioane, cum spunea un alt fost ministru, deci inseamna ca am avut ministri cam slabi, care nu prea stiau sa se uite prin contracte. E vorba de 30 de milioane plus TVA. In acest fel, putem practic - si avem tot traseul liber de orice alte obligatii - putem sa gandim strategia pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere pe toata zona Ardealului. De altfel, chiar in acest an sper sa putem licita segmentul Sebes-Campia Turzii, deci practic sa legam Clujul de autostrada Arad-Sibiu, dupa care putem, fie din fonduri europene, fie in parteneriat public privat, sa continuam vechiul traseu spre Suplacul-de-Barcau si in jos, spre Sighisoara", a spus Ponta.
Premierul Victor Ponta a afirmat marti ca Sova a gresit anuntand presa ca intelegerea cu Bechtel pentru autostrada Transilvania va fi reziliata luni, 27 mai, aratand ca acesta nu trebuia sa spuna nimic pana nu incheia negocierile.
"Cred ca a fost prea transparent, ca nu trebuia sa va spuna nimic pana nu incheia negocierea. Daca v-a anuntat inainte sa incheie negocierile, inseamna ca a gresit", a spus Ponta jurnalistilor, aflat la Braila.
Americanii de la Bechtel - in Romania au stat si i-am platit dublu, in Kosovo au facut minuni
Proiectul autostrazii Brasov-Bors, denumit Autostrada Transilvania, a fost inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro incheiat cu Bechtel, care trebuia executat pana cel tarziu in 2012.
Pe fondul disputelor politice initiate de partidele care s-au succedat la guvernare si fara bani alocati de la buget, proiectul de 415 kilometri s-a derulat in ritm de melc. Pana in prezent au fost finalizati doar 52 de kilometri, pe restul traseului lucrarile fiind in stadiu incipient.
-► in noiembrie 2003 se aproba contractul, prin incredintare directa de catre Guvernul Nastase companiei americane Bechtel |
-► in 2004 se incepe constructia, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, care trebuia executat cel mai tarziu pana in 2012 |
-► in decembrie 2009, primii 42 de kilometri ai Autostrazii Transilvania (intre Turda si Gilau) au fost inaugurati in prezenta premierului Emil Boc si a ministrului Transporturilor, Radu Berceanu |
-► in noiembrie 2010, ultimii 10 kilometri din sectiunea intre Turda si Campia Turzii, au fost inaugurati de Emil Boc si ministrul Transportului Anca Boagiu |
-► in august 2011 ministrul Anca Boagiu anunta renegocierea contractului si ca Bechtel va termina lucrarile pe care le mai are la un pret mai mic cu 50% fata de valoarea initiala |
-► dupa 9 ani de la semnarea contractului, din totalul celor 415 km proiectati, au fost deschisi circulatiei doar 52 de km |
-► tronsonul Suplacu de Barcău-Borş este pe jumatate realizat |
-► ministrul Dan Sova afirma ca statul roman a cheltuit pentru Autostrada Transilvania, "1,3 miliarde de euro, pana in acest moment singurul tronson functional fiind Campia Turzii – Gilau, in lungime de 52 km" |
-► in mai 2013 contractul cu Bechtel este reziliat, statul roman urmand sa plateasca americanilor 37,2 milioane de euro, plus datorii de 50 milioane de euro |
ZF: De ce nu trebuie sa ne bucuram ca a plecat Bechtel
"De ce nu trebuie sa ne bucuram? Pentru ca reprezinta dovada faptului ca in Romania nu se poate construi coerent o autostrada. Pentru ca in loc sa fie continuata centura Sibiului in regim de autostrada, sau cea de la Timisoara la Lugoj, sau poate chiar cea de la Arad la Nadlac pentru a elimina cozile de camioane formate la granita cu Ungaria, avem, din nou, un petic aruncat undeva pe traseu. Mai mult, restul tronsoanelor de pe viitoarea Sibiu-Nadlac au intarzieri importante, asadar cei 33 km cu toate ca sunt relativ utili, nu va schimba cu prea mult timpul de parcurs pana la granita." - scrie Bogdan Alecu, editorul domeniului AUTO al Ziarului Financiar.
Jurnalistii de la ZF mai scriu ca plecarea Bechtel din Romania arata de fapt esecul statului roman in incercarea de a construi o autostrada care sa taie muntii.
"Ceea ce ar trebui sa ingrijoreze cu adevarat este ca nici dupa aproape 24 de ani de capitalism Romania nu a demarat constructia unei autostrazi care sa „taie” muntii – nici Carpatii Meridionali si nici cei Orientali. Moldova este in continuare aproape izolata din cauza infastructurii foarte proaste care o „leaga” de Transilvania”, in timp ce din Sud transportatorii au de ales intre a traversa muntii pe Valea Oltului sau pe la Drobeta Turnu Severin, drumuri cu o singura banda pe sens.
Ce ar trebui sa ne mai ingrijoreze? Faptul ca autostrazile se construiesc in functie de cine este la Palatul Victoria. Guvernul Ungureanu anunta inainte sa fie demis de Parlament ca autostrada Pitesti-Sibiu va fi construita in trei ani. De atunci s-a asternut linistea, cu toate ca acest tronson care poate fi construit cu bani europeni este mult mai important decat Pitesti Craiova, care nu poate fi construit cu bani europeni ci teoretic, ar fi construit cu banii investitorilor privati. Mai mult, Pitesti-Sibiu este semnificativ mai important ca cel dintre Comarnic si Brasov deoarece primul sustine industria, in timp ce al doilea, sustine turismul de weekend."
Citeste integral editorialul din Ziarul Financiar pe www.zf.ro
Duelul fostilor premieri. Cine este vinovat?
Niciunul dintre fostii premieri implicati in derularea contractului cu Bechtel nu vrea sa isi recunoasca esecul in proiectul constructiei autostrazii Transilvania.
Fostul premier Adrian Nastase a declarat, joi, ca acest proiect a fost sabotat politic - el aratand ca in 2005 Traian Basescu si ministrul Transporturilor de atunci au intrerupt lucrarile pentru aproape doi ani. Intrebat daca se putea gasi o alta solutie in privinta contractului cu Bechtel decat cea in care statul roman sa plateasca despagubiri de 37 de milioane de Euro, Nastase a raspuns:"Da. In 2005. In 2005, va aduc aminte, Traian Basescu a vrut sa vada daca nu cumva compania Bechtel a dat comisioane Guvernului pe care l-am condus si a intrerupt timp de aprope doi ani, un an si jumatate - ministrul Dobre (Gheorghe Dobre - n.r.) de atunci este responsabil pentru aceasta decizie - lucrarile la autostrada".
Nastase a spus ca in acest timp in care lucrarile au fost intrerupte contractul cu Bechtel s-a triplat din cauza faptului ca echipamentele fusesera deja aduse in tara iar preturile la ciment, beton, fier beton si exproprieri au crescut. "In felul acesta, contractul s-a triplat. Au fost niste incercari de modificare a contractelor, unele extrem de nefericite", a spus Nastase, el aratand ca presedintele Traian Basescu si Guvernul de atunci au manifestat "ura" impotriva contractului cu Bechtel.
Nastase a spus ca "ura" era bazata inclusiv pe faptul ca s-a mers pe un traseu care nu era agreat de "prietenul" lui Traian Bsaescu de la BEI, care voia ca autostrada sa mearga pe un alt traseu.
"Astea sunt explicatiile. De ce Bechtel a reusit sa faca autostrada din Croatia pana la Dubrovnik sau autostrada din Albania, spre Kosovo? Trebuie sa ne punem aceste intrebari. Evident ca, practic, proiectul a fost sabotat politic", a spus Nastase.
In schimb, fostul premier Emil Boc sustine ca "pacatul originar" in cazul Bechtel este contractul incheiat in 2004 de Guvernul PSD pentru construirea Autostrazii Transilvania - documentul fiind "cel mai scandalos si fraudulos din istoria Romaniei", incheiat "in totalitate" in defavoarea statului roman."Vad ca toata lumea vorbeste de situatia legata de Bechtel, dar nimeni nu merge la pacatul originar, care este incheierea contractului din 2004, de catre Guvernul PSD de atunci, care este cel mai scandalos si fraudulos contract din istoria Romaniei care s-a incheiat vreodata. Este inadmisibil sa se ia in analiza 5 kilometri din cei 415 kilometri, sa faci un calcul pe hartie, mazgalit, si sa multiplici cu 415 si sa spui ca acesta este valoarea contractului", a declarat, miercuri, fostul premier Emil Boc.
El a spus ca o a doua greseala este ca acel contract a fost facut in totalitate in defavoarea statului roman, "toate garantiile posibile", de penalitati, fiind in favoarea Bechtel si nicio garantie si siguranta pentru statul roman.
"De parca cineva de la Bechtel l-a facut (contractul -n.r.) si doar cineva de la noi l-a semnat. Este un contract beton facut pentru Bechtel", a spus Boc, sustinand ca reprezentantii Guvernului pe care l-a condus au purtat negocieri "dure" cu Bechtel pentru rezilierea contractulu, urmand ca partea americana sa finalizeze doar tronsonul Suplacu de Barcau - Bors, de 64 de kilometri.
"Am evitat plata de penalitati pentru statul roman, altfel trebuia sa platim un milion de euro pe saptamana, conform contractului. sova este un mare povestitor, dar nu a facut nimic. A vrut sa isi arate muschii, a vrut sa rezilieze si partea de la Suplacu de Barcau si vazand asta Bechtel le-a aratat contractul, iar atunci sova si-a retractat declaratia. Noi am fost tot timpul la mana Bechtel cu contractul. Au fost prevederi atat de dure si neatacabile din partea statului roman, incat singura cale era ori platesti despagubiri la Bechtel, ori negociezi cu ei", a mai afirmat Boc.
Fostul premier a adaugat ca valoarea despagubirilor catre Bechtel se ridica la cateva sute de milioane de euro.
Si totusi, actualul prim-ministru Victor Ponta a afirmat ca acest contract cu Bechtel trebuie reziliat din cauza prostiei celor care au condus in 2005 Ministerul Transporturilor si care, in loc sa aplice un contract foarte bun, au inceput renegocieri si tergiversari. In 2005, in Guvernul Tariceanu, Ministerul Transporturilor a fost condus de catre Gheorghe Dobre din partea PD.
"In 2005, din cauza prostiei celor care au condus atunci Ministerul Transporturilor - sper ca e vorba doar de prostie si nu de altceva - in loc sa se aplice un contract care era foarte bun, au inceput renegocieri, tergiversari, regandiri, recalculari si uite ca am ajuns dupa aproape zece ani sa nu se mai intample nimic", a spus Ponta.
Pe de alta parte, prim-vicepresedintele PDL Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, a declarat, luni, ca premierul Victor Ponta isi ascunde neputinta prin controlul cerut la contractul cu Bechtel, ea cerand sefului Guvernului sa il demita pe ministrul Sova si sa faca publice costurile rezilierii contractului.
In schimb, fostul premier Calin Popescu Tariceanu a declarat, marti, ca vina pentru actuala situatie privind constructia Autostrazii Transilvania apartine pe de o parte companiei Bechtel, care a fost lasata sa faca ce doreste, dar si ministerului Transporturilor, care nu a desemnat un responsabil de proiect.Tariceanu a spus ca nu este "foarte bucuros" de aprecierea premierului Victor Ponta, potrivit caruia contractul cu Bechtel trebuie reziliat din cauza "prostiei" celor care erau in 2005 la Transporturi, aratand ca e posibil ca primul-ministru sa nu cunoasca toate detaliile.
"Ceea ce pot sa va spun in calitate de premier la acea data - sigur ca nu sunt foarte bucuros de aceasta apreciere a domnului Ponta, poate nu cunoaste toate detaliile - si am sa va explic ca la acea data contractul a fost suspendat. S-a inceput o renegociere a lui pe o serie de indicatori tehnico-economici in special in ceea ce priveste costul materialelor, care urmau sa fie puse in opera", a spus Tariceanu.
El a mentionat ca nu au putut fi negociate conditiile generale ale contractului cu Bechtel care ar fi fost extrem de costisitoare pentru Romania si Bechtel nu ar fi acceptat.
"Prin urmare, ar fi existat riscul de a merge la ruperea contractului, insotita de plata unor penalitati usturatoare din partea Romaniei catre firma Bechtel. Ceea ce s-a putut face la acea data - si s-a facut cu succes - a fost renegocierea unor parametri tehnico-economici care sa reduca in mod substantial costurile", a spus Tariceanu.
El a aratat ca vina pentru actuala situatie privind constructia Autostrazii Transilvania apartine pe de o parte companiei Bechtel, care a fost lasata sa faca ce doreste pe santier, dar si Ministerului Transporturilor.
"Actuala situatie nu este datorata numai firmei Bechtel. Daca vrem sa fim obiectivi si seriosi, este si datorata incapacitatii Ministerului Transporturilor, sub conducerile succesive pe care le-a avut, de a desemna un responsabil cu acest proiect de amploare majora si de importanta deosebita pentru Romania, care sa urmareasca impreuna cu Bechtel sau sa urmareasca ceea ce Bechtel ar trebui sa faca", a spus Tariceanu.
El a spus ca Bechtel a fost lasata sa faca ce doreste pe santier, sa lucreze unde doreste si cat doreste si, pe baza situatiilor de lucrari, sa isi deconteze facturile.
"Acest lucru nu a insemnat neaparat ca a exista vreo coordonare a proiectului din partea Ministerului Transporturilor, care era titularul de proiect si, ca atare, trebuie sa recunoastem ca avem si noi o parte de vina ca nu stim sa ne gestionam banii, in cazul de fata nu foarte putini. Bechtel are probabil partea lui de vina, dar o parte de vina este si in zona noastra", a spus Tariceanu.
El a admis ca se refera si la ministrii Transportului din mandatul sau de premier, aratand ca a sesizat un inters slab la nivelul ministerului pentru acest proiect.
"Nu exclud pe nimeni. Din contra, pot sa spun ca am observat un interes slab la nivelul Ministerului Transporturilor pentru acest proiect. Eu cred ca un ministru al Transporturilor, cand ai un singur astfel de proiect, ar trebui sa fie saptamanal pe santier pentru a urmari modul de avansare a lucrarilor, respectarea termenelor, pentru a pune presiune mare", a mai spus Tariceanu.
Sursa: Pro TV
Etichete: contract, victor ponta, autostrada transilvania, dan sova, bechtel,
Dată publicare:
30-05-2013 07:47