Compania care deține aproape jumătate din producția de litiu a planetei va construi o fabrică de baterii în regiunea României
Gigantul chinez Tianqi Lithium, care deține aproape jumătate din producția de litiu a planetei, va construi o fabrică de baterii în Europa, fără a preciza numele locației exacte. Aceasta s-ar afla într-o zonă care cuprinde și România.
Tianqi Lithium, compania chineză care deține aproape jumătate din producția de litiu a Pământului, inclusiv mine în Australia și Chile, și-a anunțat intenția de a construi o fabrică de baterii în Europa, într-o ”țară cheie în lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice (EV) din Uniunea Europeană”, scrie South China Morning Post.
Compania nu a precizat numele țării, dar publicația citată amintește că alți doi producători chinezi au deschis deja o fabrică de baterii în Germania și construiesc o alta în Ungaria, sugerându-se astfel ca locație aproximativă regiunea în care ar putea fi cuprinsă și România.
Pe de altă parte, Ungaria lui Viktor Orban a stabilit deja o relație privilegiată cu Beijingul, astfel încât este foarte probabil ca viitoare fabrică să fie construită tot în țara vecină, la doi pași de România.
„Sperăm că potențiala cooperare ne va permite să răspundem mai bine nevoilor pieței și să îi permită lui Tianqi să se extindă în operațiunile din aval din lanțul de aprovizionare cu baterii”, a declarat Frank Ha Chun-shing, directorul executiv al companiei din Chengdu.
Oficialul a refuzat să numească țările în care compania caută parteneriate, dar a spus că explorează o țară cheie în lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice (EV) din Uniunea Europeană. Doi dintre cei mai mari producători de baterii pentru mașini electrice din lume sunt deja în blocul economic european.
Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) din provincia Fujian a deschis o fabrică de baterii litiu-ion în Germania – cea mai mare piață de automobile din Europa – la sfârșitul anului 2022, în timp ce producătorul de baterii și EV din Shenzhen, BYD, construiește o fabrică în Ungaria.
Graba către Europa subliniază strategia producătorilor de automobile chinezi de a-și localiza lanțul de aprovizionare mai aproape de piața lor și de a evita tarifele de import și de a minimiza costurile logistice.
Taxele impuse de UE pentru importurile din China determină Beijingul să mute producția în Europa
Bateria este cea mai scumpă componentă a unui vehicul electric, astfel încât localizarea materialelor bateriei, producția bateriilor și asamblarea vehiculului electric aproape una de alta ar economisi costurile de transport, a explicat Ha.
Această necesitate a devenit mai urgentă după ce UE a impus luna aceasta taxe între 17,4 și 37,6% din exporturile chineze de vehicule electrice. Noul tarif s-a adăugat la o taxă de 10% deja în vigoare pentru vehiculele electrice fabricate în China.
Presiunea vine și din SUA, unde tarifele pentru vehiculele electrice chinezești se vor multiplica de patru ori, la 100% de la 25% luna viitoare, în timp ce tarifele pentru bateriile EV litiu-ion din China vor crește la 25% de la 7,5%.
Anul trecut, Legea SUA pentru Reducerea Inflației a stipulat că întreprinderile mixte cu producătorii chinezi de baterii în care guvernul chinez deține o participație de 25% sau mai mult nu ar fi eligibile pentru subvenții sau credite fiscale.
„Ne-am mutat atenția către Europa, unde nu există o astfel de limitare”, a spus Ha. „Europa a devenit, de asemenea, o piață importantă pentru noi datorită dimensiunii pieței sale de mașini și a progresului în ceea ce privește tranziția energetică cu emisii scăzute de carbon”. În plus, politicile UE încurajează firmele străine să investească în instalațiile de baterii și materiale aferente acolo, a adăugat el.
Conform planului său de dezvoltare strategică 2023-2027, Tianqi caută oportunități de a participa la reciclarea litiu-ionului, a spus Ha, adăugând că firma deține brevete privind reciclarea bateriilor pe care speră să le implementeze în China și Europa.
Tianqi deține peste 46% din producția de litiu a planetei
De asemenea, va căuta să investească în potențiale proiecte de exploatare a litiului în Austria, Europa de Nord, Marea Britanie, Portugalia și Spania, unde diferite mine sunt în curs de studii de fezabilitate. „Căutăm oportunități”, a spus el. „Dacă politicile și relațiile geopolitice sunt favorabile, putem lua una sau două dintre ele”.
Miercuri, Tianqi a declarat că se așteaptă să atingă o pierdere netă în prima jumătate a anului între 4,88 miliarde de yuani (661 milioane dolari SUA) și 5,53 miliarde de yuani, față de profitul de 6,45 miliarde de yuani de anul trecut. Cauzele invocate au fost prețurile în scădere ale produselor și profitul mai mic de la unitatea sa chiliană de exploatare a litiului.
Potrivit datelor publice, Tianqi deține peste 46% din producția de litiu a Pământului. Compania cu sediul în Sichuan este proprietara directă sau indirectă a celor mai mari mine de litiu din China, Australia și Chile. Tianqi Lithium Corporation a raportat pentru anul 2023 venituri de peste 40,5 miliarde de dolari.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: Ungaria, uniunea europeana, romania, germania, China, masini electrice, fabrica, baterii, gigant, litiu,
Dată publicare:
12-07-2024 13:10