Business Insider: O fuziune între Tesla şi SpaceX ar fi tranzacţia deceniului
O fuziune între Tesla şi SpaceX ar putea fi tranzacţia deceniului.
Aceasta i-ar permite şefului celor două companii, Elon Musk, să evite presiunile de a publica două runde de rezultate şi estimări financiare şi cele provocate de investitorii pe termen scurt, potrivit unei analize realizate de Business Insider.
În 2016, Tesla a fuzionat cu SolarCity, care avea dificultăţi financiare, iar Elon Musk a devenit directorul general al companiei rezultate în urma fuziunii. Operaţiunea nu a afectat Tesla în 2017, iar acţiunile companiei au urcat peste 300 de dolari pe unitate, conferindu-i o capitalizare de peste 50 de miliarde de dolari.
Asta nu însemnă că nu a fost un acord prost. Bilanţul contabil al Tesla a fost împovărat cu datoriile SolarCity, iar compania, care era iniţial doar producător auto, a devenit dintr-o dată responsabilă cu lansarea unui nou model de panou solar pentru acoperişuri, într-o perioadă în care trebuia să pregătească lansarea producţiei de masă a Model 3.
Producţia Model 3 este cu mult întârziată şi, cu toate că noile panouri solare sunt atrăgătoare, divizia SolarCity a Tesla nu este mai organizată ca acum un an.
Musk este şi director general al SpaceX, iar săptămâna trecută un analist al Morgan Stanley, Adam Jonas, a spus că o fuziune cu Tesla ar aduce economii mari.
Mecanismele fuziunii SpaceX-Tesla sunt neclare şi supuse speculaţiilor. În iulie, SpaceX a atras 350 de milioane de dolari, conferindu-i o capitalizare de 21 de miliarde de dolari. Eventualitatea listării la bursă a SpaceX este discutată de mult timp.
Este însă posibil ca Musk să nu dorească să conducă încă o companie listată la bursă. El şi-a exprimat o anumită exasperare după listarea Tesla, în condiţiile în care investitorii exercită permanent presiuni asupra companiei.
Misiunea SpaceX este mai ambiţioasă ca a Tesla, călătoria pe Marte, iar compania a impresionat sectorul spaţial prin lansarea frecventă de rachete.
Tesla nu deţine suficiente fonduri pentru a prelua direct SpaceX, aşa că investitorii ar trebui să accepte o tranzacţie bazată în mare parte pe acţiuni, iar pentru unii ar avea sens.
După oferta publică iniţială a Tesla, din 2010, acţiunile companiei s-au apreciat cu peste 1.000%, iar mai mulţi analişti au spus că acţiunile au potenţialul să crească cu sute de dolari, faţă de nivelul actual.
Din punct de vedere managerial, reunirea sub acelaşi acoperiş a maşinilor electrice, a energiei solare şi a explorării spaţiului poate calma temerile că Musk s-a extins prea mult.
Spre deosebire de SolarCity, SpaceX nu are datorii uriaşe, dar riscurile sunt mai mari. Activităţile din industria spaţială costă foarte mult şi atunci când totul merge foarte bine, dar dacă se întâmplă ceva, atunci costurile sunt ruinătoare. Acesta este şi motivul pentru care guvernele, în cea mai mare parte, sunt cele care au proiecte de amploare în acest domeniu. Astfel, Tesla-SpaceX ar expune Tesla la pierderi uriaşe într-o perioadă în care are deja pierderi.
Ca avantaje, Tesla ar avea acces la imaginea bună a SpaceX în faţa investitorilor şi la rezervele de numerar aale acesteia, de aproximativ 1 miliard de dolari.
Analiştii au deja dificultăţi să evalueze acest conglomerat divers, format din producţie auto, energie şi aerospaţială, cu o capitalizare teoretică de 70 de miliarde de dolari, iar fuziunea le-ar îngreuna şi mai mult estimările.