Singurul lucru sigur despre autostrazile romanesti e ca nimic nu e sigur. Lunga lista a problemelor de pe santierele actuale
Romania ramane o tara blestemata, in care nu vor exista niciodata autostrazi. Daca in cazul tronsonului dintre Orastie si Sibiu statul roman trebuie sa plateasca suplimentar, Autostrada Comarnic-Brasov nu are inca finantare sigura.
Mai mult, santierul care leaga Bucurestiul de Centura, a fost abandonat: si aici, constructorul cere mai mult decat s-a stabilit initial.
Doar incertitudinea este sigura pe santierele autostrazilor din Romania. Tronsonul dintre Sibiu si Orastie are doar 22 de kilometri, desi trebuia sa fie gata din decembrie 2013.
Din cauza unor alunecari de teren au aparut primele intarzieri. Apoi constructorul a cerut mai multi bani si a oprit lucrarile, desi soseaua era gata in proportie de 75%. Acum o luna, ministrul Transporturilor anunta ca expertii independenti au stabilit ca statul roman nu trebuie sa plateasca in plus.
Dan Sova, ministrul Transporturilor: "Trebuie sa realizeze lucrarile necesare, pe banii lor, in cadrul contractului fara niciun euro in plus. Aceasta solutie a fost confirmata si de Comisia Europeana."
Intre timp, lucrurile s-au schimbat. Constructorul a cerut implicarea unei comisii de arbitraj care sa judece conflictul. Din comisie fac parte experti agreati de ambele parti: CNADNR si firma de constructii.
Dan Sova, ministrul Transporturilor: "Comisia a stabilit ca nu trebuie sa le dea bani decat 3% din contract, adica 5,5 milioane de euro."
Statul roman este in castig, spune ministrul Transporturilor, in conditiile in care constructorul a cerut extra 80 de milioane de euro.
Nu este singura autostrada cu probleme. Mergem pe santierul parasit al soselei care leaga centura de Bucuresti: autoritatile spera sa convinga firma de constructii sa reinceapa munca peste 5 luni si sa termine autostrada in alte 9.
Lucrarile la podul de pe strada Popasului au fost abandonate toamna trecuta. Chiar daca autoritatile spera ca santierul va invia toamna aceasta, pe timp de iarna constructia cel mai probabil se va opri.
Asa ca cele 9 luni s-ar putea transforma lejer in 12. Una dintre cele mai asteptate autostrazi, Comarnic-Brasov este intr-o faza si mai complicata. Deocamdata, castigatorul licitatiei nu a gasit finantare pentru cei 58 de kilometri.