Analiză. ”Simt o furie totală”: Din Canada până în Europa, se răspândește o mișcare de boicotare a produselor americane

O analiză realizată de jurnaliștii de la The Guardian prezintă efectele neplăcute care au începută să apară după războiul comercial impus de administrația lui Donald Trump, prin majorarea tarifelor comerciale.
Un exemplu bun în acest sens este cel al renumitului violonist clasic german Christian Tetzlaff, care a explicat de ce el și cvartetul său au anulat un turneu de vară în SUA.
"Se pare că există o liniște sau o negare a ceea ce se întâmplă", a declarat Tetzlaff, descriind oroarea sa față de politicile autoritare ale lui Donald Trump și răspunsul elitelor americane la criza democratică în creștere a țării.
"Simt o furie totală. Nu mai pot continua cu acest sentiment interior. Nu pot pur și simplu să merg și să susțin un turneu de concerte frumoase."
Tetzlaff nu este singurul care acționează pe baza neliniștii sale.
O mișcare internațională în creștere de boicotare a SUA se răspândește din Scandinavia până în Canada, Marea Britanie și dincolo de acestea, pe măsură ce consumatorii se întorc împotriva produselor americane.
Război comercial cu Europa
Până în prezent, cea mai proeminentă a fost respingerea de către cumpărătorii europeni de automobile Tesla produse de Elon Musk, în prezent o figură proeminentă în administrația Trump, în calitate de șef al "departamentului de eficiență guvernamentală", un grup special creat de Trump care a contribuit la scăderile abrupte ale prețului acțiunilor Tesla.
Aproximativ 15 % din valoarea sa a fost ștearsă în doar câteva luni.
Scăderea vânzărilor Tesla în Europa a fost bine documentată, la fel ca boicotul consumatorilor canadieni ca răspuns la tarifele comerciale și la apelurile lui Trump ca această țară, Canada, să devină al 51-lea stat al Americii, dar în ultima săptămână au fost raportate zilnic boicoturi culturale și alte forme de boicot și dezinvestire.
În Canada, unde imnul național american a fost huiduit în timpul meciurilor de hochei cu echipele americane, a apărut o serie de aplicații cu nume precum "buy beaver", "maple scan" și "is this Canadian" pentru a permite cumpărătorilor să scaneze codurile de bare QR și să respingă produsele americane, de la alcool la ingrediente pentru pizza.
Cifrele publicate săptămâna aceasta sugerează că numărul de canadieni care fac călătorii în SUA - reprezentând majoritatea canadienilor care vizitează în mod normal SUA - a scăzut cu 23 % comparativ cu februarie 2024, potrivit Statistics Canada.
În timp ce Canada și Mexicul au fost în prima linie a războiului comercial al lui Trump, mișcarea de boicot este vizibilă mult dincolo de țările ale căror economii au fost vizate.
Suedia boicotează produsele americane
În Suedia, aproximativ 40 000 de utilizatori s-au alăturat unui grup Facebook care solicită boicotarea companiilor americane - în mod ironic, inclusiv Facebook însuși - care prezintă alternative la produsele de consum americane.
"Voi înlocui cât mai multe produse americane și dacă mulți fac acest lucru, va afecta în mod clar oferta din magazine", a scris un membru al grupului.
În Danemarca, unde a existat o furie generalizată față de amenințarea lui Trump de a aduce teritoriul autonom Groenlanda sub controlul SUA, cea mai mare companie de produse alimentare, grupul Salling, a declarat că va eticheta produsele fabricate în Europa cu o stea neagră pentru a permite consumatorilor să le aleagă în locul produselor fabricate în SUA.
"Facem să fie mai ușor să cumpărați mărci europene", a scris directorul general, Anders Hagh, pe LinkedIn, deși a afirmat că societatea va stoca în continuare produse americane.
Mai izbitoare este, probabil, decizia companiilor de a rupe legăturile cu SUA. Haltbakk, cea mai mare operațiune de aprovizionare cu petrol din Norvegia, aflată în proprietate privată, a anunțat recent un boicot al aprovizionării ocazionale cu combustibil a navelor marinei americane.
Referindu-se la întâlnirea incendiară de la Casa Albă dintre Volodimir Zelenski și Trump de luna trecută, compania a postat pe Facebook:
"Am fost astăzi martorii celui mai mare spectacol de rahat prezentat vreodată "în direct la televizor" de către actualul președinte american și vicepreședintele său.
Un credit uriaș pentru președintele Ucrainei care s-a stăpânit și pentru că și-a păstrat calmul, chiar dacă SUA a prezentat un spectacol TV de înjunghiere pe la spate. Ne-a făcut greață.
Ca urmare, am decis să ne oprim [imediat] ca furnizor de combustibil pentru forțele americane din Norvegia și navele lor care fac escală în porturile norvegiene ... Îi încurajăm pe toți norvegienii și europenii să ne urmeze exemplul."
Furia consumatorilor împotriva produselor SUA se răspândește repede
Deși boicoturile au fost o tactică obișnuită în trecut, ceea ce frapează acum este cât de repede a devenit cea de-a doua administrație Trump o țintă atât pentru furia consumatorilor, cât și pentru companiile cu preocupări etice.
Săptămâna aceasta, Trump a comentat pentru prima dată această problemă, deplângând impactul boicotului clienților Tesla și al demonstrațiilor.
El a scris pe social media: "Pentru republicani, conservatori și toți marii americani, Elon Musk "riscă" pentru a ne ajuta națiunea și face o treabă FANTASTICĂ!" Dar nebunii stângii radicale, așa cum fac atât de des, încearcă să boicoteze în mod ilegal și colusiv [sic] Tesla, unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume și copilul lui Elon."
Elisabeth Braw, senior fellow la Atlantic Council, a scris săptămâna aceasta pentru Centrul pentru Analiza Politicilor Europene:
"Nimeni - nimeni - nu s-ar fi gândit că întreprinderile sau consumatorii occidentali vor folosi astfel de instrumente împotriva Americii.
Statele Unite sunt, la urma urmei, liderul lumii libere. Sau a fost: votul său alături de Rusia, împotriva Ucrainei, la Națiunile Unite luna trecută, combinat cu atacul verbal al lui Trump și Vance la adresa lui Zelenskyy, împreună cu denunțarea de către Trump a lui Zelenskyy ca dictator și refuzul de a folosi un limbaj similar despre despotul rus, sugerează pentru mulți că America nu mai este un membru instinctiv al ceea ce numim Occident."
Pentru unii, reacția a fost pe deplin previzibilă.
Anul acesta, când Trump a amenințat pentru prima dată că va impune tarife drastice, Takeshi Niinami, directorul general al grupului multinațional japonez de fabricare a berii și distilare Suntory Holdings, care deține câteva mărci americane importante, a declarat pentru Financial Times că este probabil ca, în cazul unui război comercial, consumatorii internaționali să evite mărcile americane.
"Am stabilit planul strategic și bugetar pentru 2025 așteptându-ne ca produsele americane, inclusiv whisky-ul american, să fie mai puțin acceptate de țările din afara SUA din cauza, în primul rând, a tarifelor și, în al doilea rând, a emoțiilor", a declarat Niinami.
Și este probabil să se extindă și mai mult.
Zoe Gardner, un organizator al Coaliției Stop Trump din Regatul Unit, observă o creștere rapidă a interesului pentru această problemă.