România a cheltuit peste 200 de milioane de euro pentru a găzdui cele patru meciuri din Campionatul European

Dată publicare: 04-06-2021 19:58
Dată actualizare: 04-06-2021 20:14


România a pus la bătaie peste 200 de milioane de euro pentru a se prezenta fără cusur în fața unei planete întregi pe durata Campionatului European. Am modernizat stadioane, aeroportul Bănesa și avem deja o linie de tren între Otopeni și Gara de Nord.

 

Dacă n-ar fi existat pandemia, experiența unui campionat european ar fi adus pentru fiecare euro investit venituri de cinci ori mai mari - dacă ne raportăm la ce s-a întâmplat în 2016.

UEFA se aștepta la încasări de 2,5 miliarde de euro de pe urma competiției. Calculele au fost date însă peste cap, inclusiv la noi, unde autoritățile se declară mulțumite dacă nu vor ieși în pierdere.

Din 11 iunie, EURO 2020 se joacă la PRO TV.

România a făcut un efort financiar substanțial pentru a putea găzdui partide la EURO - 210 milioane de euro. Pandemia ne-a oferit un respiro: exista riscul să nu finalizăm toate lucrările. Șchiopătăm oricum, pe alocuri.

Stadion Steaua - 50 de milioane de euro
Stadion Rapid - 24 milioane de euro
Stadion Arcul de Triumf - 20 milioane de euro
Arena Națională - 4 milioane de euro
Trenul Otopeni - 100 milioane euro
Aeroport Băneasa - 12 milioane euro

50 de milioane de euro a costat noua arenă din Ghencea, pe care va juca, după turneul final, CSA Steaua.

Pentru stadionul Rapid s-au cheltuit 24 de milioane de euro. Trebuia să fie bază de pregătire pentru una dintre echipele care vin la București. Nu este gata însă nici acum.

În schimb, cochetul stadion de la Arcul de Triumf, modernizat cu 20 de milioane de euro, este pregătit de oaspeți.

 

Sunt așteptați 15.000 de suporteri străini

 

Pe Arena Națională, acolo unde se joacă cele patru partide, a fost nevoie de reparații de 4 milioane de euro - doar o parte din fonduri europene. A fost recondiționată cupola - cubul, mai precis - și s-a umblat și la sistemul de acces cu turnicheți.

Nicusor Dan, primarul Capitalei: ”Suntem în grafic și sunt acum 200 de muncitori pe stadion, dar duminica viitoare când o să fie primul meci totul o să fie în regulă”.

Iar primăria a investit într-un gazon hibrid, noua modă în amenajarea stadioanelor.

La capitolul infrastructură, autoritățile au reușit să pună pe șine un tren între Aeroportul Otopeni și Gara de Nord - o improvizație menită să acopere lipsa metroului - și au investit 12 milioane de euro în Aeroportul Băneasa.

Pentru Campionatul European de fotbal este pregătit salonul oficial de la Aeroportul Băneasa, acum se fac ultimele lucrări. Se instalează un gazon în fața acestui salon. Echipele de fotbal vor fi preluate de pe aeroport și vor merge direct către hotelurile unde sunt cazate.

Valentin Iordache, airport project manager București: ”La plecare vor trece prin salonul oficial al aeroportului astfel încât să fie prelucrate cât mai rapid și confortul să fie maxim".

Aici, banii au venit de la Compania Aeroporturi București.

Florin Șari, manager de proiect EURO 2020: ”Vorbim într-adevăr de investiții masive, vorbim aici de autoritățile publice. Și, nu în ultimul rând, vorbim într-adevăr de investițiile agenților economici care vor presta servicii în cadrul evenimentului”.

Hotelurile de exemplu. La această oră, se știe că naționalele care vin la București au ales unități de cazare din preajma bazelor de antrenament.

Echipa Ucrainei va ocupa jumătate din acest hotel, care se află în renovare. Pereții au fost zugrăviți, iar mocheta a fost schimbată. Jucătorii vor avea acces și la săli de conferință, unde desigur vor discuta strategia meciurilor.

În jur de 100 de camere sunt rezervate pentru fotbaliștii lui Shevchenko. Încăperi cu dotări premium - precum televizoarele din oglinzi - smart - lumini sau jaluzele controlabile din tabletă. Dar și cu priveliște peste Lacul Tei.

Alexandra Cehan, reprezentantul hotelului: ”În toate spațiile noastre verzi vor avea anumite zone cu exclusivitate. Pe terasă vor avea”.

Oficialii se așteaptă la 13, poate 15.000 de suporteri străini în funcție și de echipa care ajunge în optimi. Nu va exista o zonă specială - acel Fan Zone - așa cum se anunțase inițial. În schimb, București va trece printr-un proces extins de branding. Vor fi bannere și reclame peste tot.

Capitala beneficiază de reclamă gratuită în celelalte orașe-gazdă din Europa - amănunt care ar putea atrage turiști pe viitor.

 

UEFA spera la încasări de 2,5 miliarde de euro, înainte de pandemie

 

Nimeni nu se gândește, însă, la un profit imediat, așa cum s-a întâmplat la recentele turnee finale. Cel din Franța, din 2016, de exemplu, s-a dovedit o rețetă financiară amețitoare: aproape 2 miliarde de euro încasări a avut UEFA, cu mai bine o treime peste precedenta competiție europeană din 2012.

Mutarea câștigătoare: extinderea formatului de la 16 la 24 de echipe. Jumătate din sumă provine doar din drepturile de difuzare.

Apoi, brandurile asociate evenimentului au contribuit cu 480 de milioane de euro, în total. În timp ce din bilete și activitățile de consum s-au strâns alte 400 de milioane.

Ca idee, prețul mediu al unui bilet la finala Franța - Portugalia a fost 600 de euro, cu o treime dintre locurile de pe Stade de France - în jur de 27.000 - vândute la 989 de euro/ bucata. Profitul final: 830 de milioane de euro.

O mare parte din această sumă - 600 de milioane, mai precis - a mers către federațiile afiliate, inclusiv Federația Română de Fotbal.

Înainte de pandemie, ambițiile UEFA pentru EURO 2020 erau mari. Forul miza pe încasări de 2,5 miliarde de euro, ceea ce ar fi adus, cu siguranță, un profit dincolo de granița miliardului de euro.

 

 

 

 

 

 

Tags: euro, 2020,


VIDEO PROTVPLUS.RO