Serviciile scumpe au crescut inflatia, dar alimentele s-au ieftinit
UPDATE: Primim acum o veste proasta si una buna. Datele statistice arata ca in luna mai inflatia a urcat putin din cauza cresterilor de preturi pentru carburanti, tigari si servicii. Surprinzator insa, mancarea s-a ieftinit pentru prima data dupa 8 luni.
Majoritatea alimentelor s-au ieftinit in mai fata de luna precedenta, dar cu procent de sub 1%, in medie. Doar cartofii au inregistrat o crestere a preturilor, in timp ce ouale au tarife cu 10% mai mici, cel mai probabil datorita ieftinirii de dupa sarbaorile Pascale.
Aceasta este prima scadere a preturilor la alimente dupa cea inregistrata in septembrie 2009. Marfurile nealimentare si serviciile s-au scumpit insa. Doar cazarea in unitati hoteliere a scazut cu 0,05%.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Principalul motiv al ieftinirilor este scaderea consumului care a atras si o ieftinire a preturilor decisa de producatori si retaileri. Un alt motiv il reprezinta reducerile sau alimentele cu preturi mici vandute in lanturile de supermarketuri, care sunt preferate de tot mai multi clienti. Asta i-a determinat pe ceilalti comercianti sa scada preturile pentru a ramane pe piata, spun analistii.
In piete si in marile magazine o parte dintre produse au preturi ceva mai mici. Inflatia este insa in crestere. Explicatia este ca toate serviciile, calculate in euro, s-au scumpit pentru ca au fost influentate de cresterea cursului de la 4,1 la 4,2 lei. La fel si carburantii.
Marcile proprii ale magazinelor au avut cea mai mare cautare pe timp de criza, spun cercetatorii. Multe dintre acestea fiind cerute la buticurile de cartier, dupa ce micii intreprinzatori le-au achizitionat din supermarketuri.