Gestionarea eșecului, etapă normală la copii. Gândirea catastrofică vine din școala comunistă
Se întâmplă deseori nu doar să ne blamăm pentru eșec, ci și să sondăm profund, în adâncurile propriei ființe, după răspunsuri. Nu vom găsi decât fundături, iar următorul pas este apariția depresiei.
Mentalitatea erorii care devine catastrofă personală este doar acea bătaie lungă a gândirii formate în copilărie. Și lustruite de un sistem educativ care ne învață că doar performanța
contează. Eșecul, înfrângerea, sunt drame. Nimic mai fals - reprezintă o normalitate psihologică.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Școala comunistă a dispărut în 1990. Ce se întâmplă, psihologic vorbind în şcoala comunistă, persistă din păcate şi azi. Se numeşte gândire catastrofică.
„Nu am luat 10, e ceva în neregulă cu tine!”, „Colegul tău de ce poate şi nu tu nu poţi!”, „De ce nu te străduieşti destul! De ce nu munceşti destul!”. Ce am auzit noi în copilărie aud şi copiii în 2021. Din păcate, şi de la părinţi, şi de la profesori. Aceste îndemnuri , spun psihologii, subminează tocmai încrederea în propria persoană.
Prof. univ. dr. Ioan Pănișoara, Facultatea de Psihologie: „Dacă n-am luat 10 este un dezastru. În viaţă vom avea multe eşecuri, din acestă imperfecțiune rezultă progresul. Lucrurile mari din lumea asta nu au rezultat din lucruri făcute perfect, ci din lucruri făcute altfel.”
Eşecul nu este o catastrofă, ci... normalitate. Eşecul construieşte succesul şi imaginaţia. Şi este parte din viaţa oricui. Din viaţa unui elev, care se antrenează, din viaţa unui adult, care munceşte.
În copilărie, o notă mică nu trebuie urmată de reproş:
Bogdana Bursuc, psiholog clinician: „Și mesajul implicit pe care îl transmiţi implicit este că aşa cum eşti tu acum nu e suficient pentru că eu vreau mai mult. Ce înseamnă că eu nu sunt mulţumit de tine, ce învaţă copilul? Nu e niciodată suficient de bine!”
Ai luat o notă mică? Mergi mai departe. Pentru că trebuie să îţi placă drumul prin şcoală. E un exerciţiu excepţional de a-ți creşte încrederea în propria persoană. Şi când ai necazuri, şi când ai rezultate slabe, şi când te cerți cu un prieten.
Gaspar Gyorgy, psiholog clinician: „Copilul va avea o relaţie bună cu propria persoană când se aceptă şi cu minusurile lui şi cu eşecurile, e important să îi creştem pe copii astfel încât să dea dovadă de respect față de propria persoană şi când rezultatele sunt altele. Noi, adulţii, ne cultivam încredere în propria persoană şi când vorbim de momente dificile.”
„