Ce este Black Friday, ziua în care sunt anunțate cele mai mari reduceri din an. Istoricul Vinerii Negre în România și în lume
Black Friday sau Vinerea Neagră este extrem de așteptată de români. Unii sunt atât de pasionați și determinați să prindă cele mai bune oferte încât își pun ceasul să sune cu noaptea-n capcând se dă startul super ofertelor.
Fie că vor să își cumpere un gadget scump și așteaptă tot anul pentru această zi sau pur și simplu vor să profite de reducerile masive pentru a cumpăra lucruri utile ori cadouri de Crăciun pentru cei dragi, românii, și nu numai, fac vânzări record de Vinerea Neagră.
Black Friday – cum a apărut și cum a evoluat de-a lungul anilor
Black Friday vine din SUA și este ziua de vineri după Ziua Recunoștinței, una dintre cele mai mari zile de cumpărături din Statele Unite care pică undeva între 23 și 29 noiembrie.
Alegeri 2024
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
În 2023, Black Friday va fi pe 24 noiembrie în State. Deși nu este recunoscută ca sărbătoare oficială în SUA, mulți angajați au zi liberă, cu excepția celor care lucrează în comerțul cu amănuntul.
Termenul "Black Friday" a apărut în Philadelphia. La începutul anilor 1960, poliția din Philadelphia se plângea de străzile aglomerate, pline de mașini și pietoni care mergeau la meciul de fotbal dintre Armată și Marină și căutau reduceri după Ziua Recunoștinței, numind-o "Black Friday".
Conform History.com, cele mai mari magazine din Philadelphia au încercat să se îndepărteze de numele negativ și să o numească "Big Friday", dar schimbarea de denumire nu a prins.
Într-un sens care nu ține de comerț, termenul descrie și criza financiară din 1869: o catastrofă pe piața de valori declanșată de speculatorii de aur care au încercat și au eșuat să controleze piața aurului, ceea ce a dus la prăbușirea pieței și la scăderea prețurilor acțiunilor.
De ce se numește Black Friday? De la începutul Paradei de Ziua Recunoștinței a Macy's din 1924, vineri după Ziua Recunoștinței a fost cunoscut ca începutul neoficial al sezonului aglomerat de cumpărături de sărbători.
Termenul de "Black Friday" (în sens comercial) a fost inventat în anii 1960 de poliția din Philadelphia care se confrunta cu mulțimile de cumpărători, dar mulți privesc numele și dintr-o perspectivă contabilă. "Black" se referă la magazinele care trec de la "roșu" la "negru", în vremea în care înregistrările contabile se țineau manual, iar cerneală roșie indica o pierdere, iar cea neagră un profit.
Pe măsură ce comercianții au început să realizeze că pot atrage mulțimi mari prin reducerea prețurilor, Black Friday a devenit ziua pentru cumpărături, chiar mai bună decât vânzările de Crăciun de ultim moment.
Unii comercianți își puneau produsele la vânzare în dimineața de Ziua Recunoștinței sau trimiteau oferte online consumatorilor cu zile sau săptămâni înainte de evenimentul propriu-zis.
Cele mai căutate produse sunt electronicele și jucăriile populare, deoarece acestea pot fi reduse semnificativ.
Cu toate acestea, reducerile mari includ scăderi de prețuri la tot, de la mobilier pentru casă la articole de îmbrăcăminte.
Black Friday în România – cum a apărut și cum a evoluat
Black Friday a apărut și în România în 2011. Până în 2015, fenomenul era deja super popular.
eMag a fost cel care au adus conceptul în România, alături de Flanco. În 2011, vânzările de Black Friday au atins pragul de 8 milioane de euro pentru eMag.
Și în acest moment, eMag este cel mai mare jucător pe piața vânzărilor online și domină clasamentul de Vinerea Neagră.
În 2011, compania a încheiat anul cu venituri de 145 de milioane de euro. Dar trebuie precizat că la primul Black Friday din țara noastră, mediul online a fost blocat. Cumpărăturile online au explodat și fenomenul a luat amploare în anii următori.
Astăzi, sute de magazine au promoții, reduceri și oferte de Black Friday. Cele mai căutate sunt televizoarele, electrocasnicele mici și telefoanele mobile, conform unui studiu din 2016.
Dacă reducerile de Black Friday au început în România cu electrocasnice și telefoane mobile, acum, ofertele includ aplicații, bilete la meciuri, device-uri inteligente, vacanțe, experiențe și multe altele.
Spre deosebire de Black Friday-ul din SUA în următoarea zi după Ziua Recunoștinței (Thanksgiving), în România se sărbătorește Vinerea Neagră mai devreme. De exemplu, anul acesta eMag dă drumul reducerilor de Black Friday pe 10 noiembrie. Acest lucru se întâmplă cu un motiv. Comercianții vor să poată livra comenzile până la minivacanța de Sfântul Andrei și 1 Decembrie, adică 30 noiembrie – 1 decembrie.
Dar anii anteriori ne învață că e posibil ca românii să aibă parte de reduceri care se pot extinde dincolo de această zi și să continue timp de o săptămână.
Black Friday la nivel global
Acum, Black Friday a devenit un fenomen global așteptat de întreaga lume.
O firmă de consultanță în domeniul prețurilor, Simon-Kucher & Partners, susține că 77% dintre persoanele care locuiesc în țările din afara Statelor Unite participă la reducerile de Black Friday, în comparație cu 89% dintre rezidenții americani.
Aceste date provin din recentul lor Studiu privind Cumpărăturile de Sărbători din 2022, care a chestionat 20.500 de consumatori din 23 de țări, scrie money.howstuffworks.com.
Cu toate acestea, există o gamă destul de largă de participare la cumpărături, spune partenera firmei, Shikha Jain.
"De exemplu, Japonia ar putea avea o rată de participare de doar aproximativ 43% în Ziua de Black Friday, în timp ce Thailanda, Brazilia și Emiratele Arabe Unite se așteaptă la rate de participare mai aproape de cele din SUA (aproximativ 90%)," spune ea conform sursei citate.
Unele dintre aceste diferențe se datorează faptului că anumite zone au deja propriile lor zile mari de cumpărături, explică Jain.
"Există țări precum China, unde existența zilelor de promoții remarcabile, cum ar fi Ziua Oamenilor Singuri, va încetini adoptarea Zilei de Black Friday - în special întrucât această are loc și ea în noiembrie (pe 11 noiembrie).
În Japonia, zile speciale precum Ziua Îndrăgostiților, Ziua Mamei și altele generează mai mult interes decât Black Friday."
După Vinerea Neagră urmează Cyber Monday (Lunea cibernetică)
Fenomenul Black Friday a început în 1924, după parada inaugurală de Ziua Recunoștinței de la Macy's, care a stabilit neoficial ziua de după Ziua Recunoștinței drept debutul cumpărăturilor pentru sărbători.
În anii 1960, polițiștii din zona Philadelphia au observat mulțimi de oameni pe străzi care căutau cadouri de sărbători sau participau la meciul anual de fotbal dintre Armată și Marină și au numit experiența aglomerată "Black Friday" într-un mod negativ.
În anii '80, ziua avea o altă semnificație: Black Friday însemna o zi de mari profituri pentru comercianți (astfel că aceștia erau "în negru" (pe plus în ceea ce privește câștigurile).
Apoi, în anii '90, totul a luat-o razna, cu oameni care stăteau în fața magazinelor peste noapte pentru a obține reduceri la tot, de la sisteme de jocuri la televizoare cu ecran mare și jucării must-have ale sezonului.
Entuziasmul pentru evenimentul de cumpărături a crescut la intensitate maximă în anii 2000 și evenimentele de oferte au început să înceapă tot mai devreme, până când au început cu doar câteva ore după cină în seara de Ziua Recunoștinței, în SUA.
Cu toate acestea, nebunia și haosul din magazine (inclusiv moartea unui angajat Walmart călcat în picioare de o mulțime) i-au determinat pe mulți să evite cumpărăturile de Black Friday în magazine.
În același timp, viteza de bandă largă creștea, iar cumpărăturile online au început să devină tot mai populare.
În 2005, s-a născut Cyber Monday (ziua de după weekendul de Ziua Recunoștinței), și acum este cea mai mare zi de cumpărături din perioada sărbătorilor.
Vânzările online au devenit super populare și au crescut în timpul pandemiei COVID-19,, la nivel global.
În SUA, oamenii au cheltuit suma uriașă de 10,8 miliarde de dolari în Ziua Cyber Monday în 2020, urmată de 10,7 miliarde de dolari în aceeași zi în 2021.
Și în România a luat amploare fenomenul de Cyber Monday. Teoretic, Cyber Monday vine imediat după Black Friday.
Anul trecut, un studiu realizat de Teads dezvăluia că peste un sfert dintre români plănuiesc să facă achiziții cu ocazia Black Friday și Cyber Monday. Același studiu a relevat că România este țara din Europa cu cea mai mre intenție de cumpărare, media europeană fiind la 18%, iar țara noastră a arătat o intenție de 26%. La studiu au participat 1.870 de respondenți din 15 țări.
Același studiu a arătat că cei mai mulți români cumpără în aceste perioade produse de tehnologie și electronice. În plus, 76% dintre români vor cumpăra online, iar 20% au răspuns că vor merge și în magazine. Doar 4% au spus că vor cumpăra strict din magazine fizice de Black Friday și Cyber Monday.
Indiferent de originea zilei, de istoria ei și de trendurile care acaparează piața, fenomenul Black Friday rămâne unul global care captează interesul oamenilor, iar acest lucru se vede în încasările retailerilor. Rămâne de văzut care sunt cele mai bune oferte în acest an de Black Friday și ce preferințe vor avea românii în materie de shopping.