De ce cumpărăm excesiv de Black Friday. Explicația psihologilor
Invadați de mii de oferte și sub presiunea prietenilor sau colegilor, care se laudă cu noile achiziții, ajungem să facem cumpărături din impuls și să cheltuim mai mult decât vrem.
Psihologii spun că în special în perioada reducerilor de Black Friday, oamenii asociază cumpărăturile cu o recompensă și le este greu să reziste.
Specialiștii ne sfătuiesc totuși să amânăm puțin decizia, pentru că oricum avem casele pline cu obiecte inutile.
Câteva doamne merg săptămânal la magazin, iar acum când sunt reduceri au venit special să vadă ofertele. Recunosc însă că multe dintre produsele cumpărate stau în casă nefolosite.
Doamne: „Multe bluze, mulți blugi pe care vin și îi returnez că nu îmi vin, nu am răbdare să stau să îi probez, vin, iau bănuții sau iau altceva în schimb.”
De altfel, în perioada reducerilor, unii colindă mall-urile fără să știe exact ce vor, în timp ce alții iau la rând magazinele online.
Pe lângă haine și electrocasnice, coșul se umple uneori și cu diverse electronice, cum sunt căștile, cablurile, stick-urile USB și luminițele decorative. Sunt mici, ieftine, frumos colorate și se găsesc la tot pasul. Mai bine de 90% ajung rapid la gunoi.
Cristian Pocol, președinte Asociația Respo Dee: „Volumul pus în piață crește de la un an la altul și noi cumpărăm tot mai mult pentru că avem nevoie de un telefon care să fie încărcat și în birou și acasă și în casa de vacanță, astfel încât cumpărăm mai multe încărcătoare.”
Specialiștii spun că, în special de Black Friday, sunt mai mulți factori de ordin psihologic care îi determină pe oameni să ia lucruri de care nu au nevoie.
De cele mai multe ori, cumpărăturile ajung să fie asociate cu o recompensă sau cu un câștig, care ne oferă pentru puțin timp o senzație de bucurie.
Jeni Chiriac, psiholog: „Sunt două categorii care sunt vulnerabile: persoanele impulsive, acestea sunt vulnerabile că ele acționează sub impulsul de moment și persoanele care sunt dependente de cumpărături. Pe lângă acestea sunt cele care cedează presiunii sociale. Toată lumea cumpără, deci trebuie să cumpăr și eu , trebuie să am și eu și noi se și împărtășim în perioada asta. Ai văzut , ai luat, eu mi-am luat și cercul social ne impune să avem și noi ce să discutăm, așa cum sunt adolescenții și mai suntem și cei care refulăm prin cumpărături.”
În paralel și magazinele, prin diverse strategii de marketing, îi încurajează pe oameni să cheltuiască mai mult ca de obicei. De exemplu, culorile puternice activează diferiți stimuli.
Jeni Chiriac, psiholog: „Creierul în momentul în care intră în goană și frenezia ratării oportunității de a cumpără un obiect care pare util sau pare rentanbil sau pare optim, cred că am observat cu toții că nu ne mai putem folosi cu toții foarte bine abilitățile cognitive, pur și simplu ne precipităm și totul pare deformat, pare foarte bun, extraordinar și nu mai suntem atenți la detalii tehnice, la lucruri legate de garanție sau cu ce dotări vine aparatura respectivă.”
Potrivit studiilor, în majoritatea cazurilor, oamenii cumpără din motive emoționale și le justifică apoi rațional.
Pentru a evita cumpărăturile impulsive, atunci când sunteți prin magazine, înainte de a plăti, așteptați 24 de ore și gândiți-vă dacă aveți sau nu nevoie de produsul respectiv. Sau oferiți-vă mici plăceri din când în când.
Fie mergeți și bucurați-vă de o prăjitură sau investiți în educație și cumpărați o carte bună.
În România, potrivit INS, peste 60% din cheltuielile totale ale unei familii sunt pentru consum, adică alimente, băuturi și produse nealimentare.