Mașinile care oferă pasagerilor confortul unei locuințe. "Putem doar să stăm"
Maşinile viitorului ridică întrebări noi pentru şoferi, care trebuie să se decidă acum dacă vor un autoturism care poate zbura sau unul inteligent.
La un târg de profil din Shanghai, maşina cu aripi şi cea care "citeşte" starea de spirit a conducătorului auto au fost cele mai apreciate modele.
Interes au stârnit însă și modelele trecute bine de prima tinerețe. De pildă, unul din 1916, recunoscut drept bunicul tuturor maşinilor sport.
Maşinile zburătoare au depăşit stadiul de concept, iar în ultimul an au fost vedetele saloanelor auto. La Shanghai a fost prezentat, de pildă, unprototip proiectat de un inginer şi pilot slovac.
Ştefan Klein, fondator Klein Vision: "Am vrea să o oferim celor cărora le place aventura, cărora le place să arate bine atunci când zboară şi celor cărora le place viteza, pentru că una dintre calităţile importante ale maşinilor zburătoare e că nu au limite."
Autoturismul a zburat pentru prima oară luna trecută. Are o elice în spate, iar aripile pot fi retrase în cazul în care pilotul vrea să revină pe şosea.
Wang Yongli, participant la expoziție: "Dacă zboară, atunci nu va rămâne blocată în trafic. În acelaşi timp, e mai rapidă şi mai convenabilă."
Nu au lipsit nici autoturismele gândite pentru a circula pe şosele. Modelele viitorului au însă pilot automat şi senzori care ştiu să "citească" starea de spirit a şoferului şi să creeze un climat optim pentru condus.
Wu Yanbing, Hyundai Marketing Strategist: "Captează expresia feţei cu ajutorul camerelor video, analizează starea de spirit a şoferului şi ajustează condiţiile din maşină în funcţie de asta. Temperatura, lumina, sunetul, chiar şi vibraţia scaunului poate fi ajustată."
De exemplu, după cum arata senzorii autoturismului, un bărbat este 65% surprins, 17% plictisit şi 15% obosit. În cazuri extreme, pilotul automat poate prelua toată "greutatea" condusului, iar şoferul are ocazia să se relaxeze.
Wu Yanbing: "Putem, pur şi simplu, să stăm în maşină şi să vorbim cu prietenii noştri, să ne uităm la filme, să ne facem treaba. Cred că dezvoltarea acestei tehnologii va îmbunătăţi cu mult calitatea vieţii."
Printre atâtea minuni ale tehnologiei moderne şi-au făcut loc şi câteva maşini cu istorie.
Charles Bronson, CEO Bund on Boulevard: "Cea mai veche maşină expusă e un Stutz Bearcat din 1916.Compania a fost lansată cândva în 1910 şi a avut atâta succes la Indianapolis 500, încât maşina a trecut la producţia de masă. Ce e unic legat de ea: de la această maşină a pornit toată nebunia maşinilor sport."
Astfel de autoturisme sunt la fel de valoroase precum cele ultra-moderne. Costă milioane de dolari şi sunt considerate o investiţie sigură de cei cu dâre de mână.