Experiment Stirile ProTv. Riscurile la care se expun soferii dupa 10 minute cu geamul deschis in centrul Capitalei
Soferii care circula in orasele aglomerate sunt de 15 ori mai expusi la poluare, atunci cand conduc la orele de varf. Asta arata un studiu efectuat in Marea Britanie.
Iar la noi, lucrurile sunt si mai proaste, spun expertii, deoarece soferii nu schimba intotdeauna la timp filtrele de aer din masina.
Aceste aparate reusesc sa monitorizeze poluarea din orice spatiu inchis sau chiar de pe strada. Colecteaza si masoara particulele de praf foarte mici, pe care le inghitim fara sa stim. Aceleasi dispozitive au fost folosite si in cadrul studiului din Marea Britanie.
Alegeri 2024
07:17
Ghidul alegătorilor români din diaspora. 950 de secţii organizate în străinătate sau prin corespondenţă
07:13
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A început votul în diaspora. Câți români au votat până acum. Harta secțiilor de votare
06:56
Alegeri prezidențiale 2024. A început votul în diaspora. Țara în care a fost deschisă prima secție
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
Tinem aparatul deschis 10 minute intr-o masina, timp in care mergem cu geamurile inchise prin centrul Bucurestiului. Cantitatea medie adunata este de 0,040 miligrame de praf pe metru cub. Repetam experimentul cu aparatul in plina strada - 0,03 miligrame pe metru cub.
Potrivit studiului britanic, pe arterele supra-aglomerate ale metropolelor suntem de 15 ori mai expusi poluarii cand stam in masina decat atunci cand mergem pe jos.
Iata si explicatia: masina in care stam este direct expusa noxelor pe care le scot celelalte vehicule din trafic. Specialistii in sisteme de climatizare spun ca romanii se pot imbolnavi si mai repede, in conditiile in care filtrele de polen, care blocheaza praful, nu sunt schimbate la timp.
Reporter: Romanii sunt dispusi sa dea mai multi bani pentru un filtru bun?
Daniel Petre, specialist climatizare: Nu, considera ca este din hartie si orice ar pune nu are niciun efect.Filtrele sunt tinute si la 30.000 de km.
Asa arata un filtru de polen, un fel de plaman al masinii, dupa ce a fost folosit mai bine de 30.000 de km. Este gri, negru chiar. A fost schimbat cu unul nou si poate fi aruncat la gunoi. Din pacate, nu putem arunca si schimba plamanii nostri care sunt afectati zi de zi de poluarea din oras.
In mod normal, un filtru de polen trebuie schimbat la 10 - 15 mii de kilometri. In functie de masini, specialistii spun ca sistemul de climatizare poate fi dotat cu un filtru cu carbon activ. Acesta reuseste sa faca fata poluarii.
Praful si noxele sunt frecvent cauze care declanseaza boli pulmonare precum astmul bronsic. In total, in Romania un milion de persoane sufera de aceasta boala. Potrivit studiilor medicale, 7 la suta dintre copii romani si 10 la suta dintre adulti au probleme grave de respiratie in special din cauza poluarii.