Vămile României care fac legătura cu Ucraina și Republica Moldova sunt sufocate de zile bune de camioane care stau în coloane interminabile.

Transportă în special cereale, pentru că Ucraina se pregătește să facă loc noii recolte.

La sediul Guvernului a avut loc un briefing de presă despre această situație, care a fost transmis LIVE pe PRO TV NEWS.

Deși Bruxelles-ul a cerut măsuri pentru fluidizarea traficului încă de acum o lună, autorităţile n-au făcut mare lucru.

Abia acum pun la cale deschiderea a patru noi puncte de trecere a frontierei pe cale rutieră și alte două pe calea ferată.

La frontiera cu Ucraina sunt cozi infernale.

Cele mai mari probleme în momentul de fată pe sensul de intrare în ţară sunt la Siret şi la Isaccea. La Galaţi, de pildă, situaţia este şi mai gravă pe sensul de ieşire din ţară spre ţara vecină, pentru ca tirurile aşteaptă cel puţin 7 ore până se urnesc. Coada de camioane se întinde pe mai bine de 3 kilometri, ceea ce înseamnă cel puţin 150 de camioane.

Gabriel Razi, analist piețe agricole: ”Fermierii și comercianții raportează probleme atât cu disponibilitatea transportului, dar și costuri crescute de transport, cel puțin pe anumite rute, situația e îngrijorătoare în condițiile în care nevoile de transport pe piața internă va crește, fermierii vor avea cu siguranță probleme cu transportul mărfii”.

Șefa Comisiei Europene a cerut, din nou, măsuri urgente pentru că cele 20 de milioane de tone de cereale blocate în Ucraina să fie evacuate.

Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene: ”Trebuie să păstrăm piețele deschise, pentru ca mărfurile să continue să circule. Asta înseamnă să urgentăm lucrările pentru culoarele solidarității, lucrăm foarte mult să oferim căi alternative, știu că nu e optim, dar e ceva pentru a face ca grânele blocate în Ucraina să ajungă cât mai repede pe piețe”.

România ia în calcul deschiderea punctului de trecere de la Vicovu de Sus, în județul Suceava, pe unde pot trece însă doar autovehicule de până la 3,5 tone. Partea ucraineană însă nu ar fi gata pentru a prelua fluxul de camioane. Un alt punct ar fi în județul Botoșani - la Racovăț. Iar pe cale ferată - ar fi vorba despre Câmpulung Tisa, în Maramureș, dar și aici sunt probleme de infrastructură atât la noi, cât și pe partea ucraineană.

Până acum, Guvernul a anunțat doar că vor fi angajaţi 25 de inspectori ANSVA în vămi.

Specialiștii spun că lucrurile se vor înrăutăți în august, când ucrainenii vor începe să recolteze cerealele de anul acesta.