Un britanic dă vina pe Revolut după ce a pierdut 168.000 de lire. Reacția companiei după breșa de securitate
Un britanic care a rămas fără 165.000 de lire sterline din contul de Revolut dă acum vina pe măsurile de securitate ale companiei care nu a reușit să oprească furtul.
El spune că infractorii au reușit să ocolească procesul de verificare a identității pentru a obține acces la contul său. Până în prezent, Revolut a refuzat să ramburseze acești bani, notează BBC.
Revolut, care nu are încă statutul de bancă cu drepturi depline în Marea Britanie, afirmă că ia frauda foarte în serios și că dispune de „controale solide” pentru a-și îndeplini obligațiile legale și de reglementare.
Jack, așa cum vrea bărbatul să fie cunoscut, a apelat la serviciile oferite de Revolut, convins de eficiența măsurilor de siguranță pe care compania spune că le oferă clienților săi. În februarie, Jack se afla într-un spațiu de coworking când a primit un apel telefonic de la un escroc care pretindea că este de la Revolut. I s-a spus că a fost sunat deoarece contul său ar fi putut fi compromis din cauza faptului că se afla pe un Wi-Fi public.
Metoda folosită de escroci pentru a fura banii
Jack a fost păcălit să dea suficiente informații pentru a le permite escrocilor să introducă contul său Revolut pe dispozitivul lor. Acest lucru însemna că puteau vedea toate tranzacțiile sale anterioare, inclusiv o achiziție de la un magazin online din acea dimineață.
În timp ce Jack vorbea încă la telefon cu escrocii, a primit un mesaj text de la Revolut, care îi cerea să confirme exact aceeași sumă pe care o cheltuise - 21,98 lire sterline - tastând un cod de securitate din șase cifre. El a răspuns: „Da, eu am fost” și a citit codul escrocilor.
Jack nu și-a dat seama că aceștia își creaseră propriul cont, cu același nume ca al magazinului online și că, prin partajarea codului pe care i-l trimisese Revolut, el autoriza o nouă plată către contul lor fals.
Au urmat două mesaje similare pentru a autoriza plăți de sume mici către alte două conturi false, denumite „Revolut fees” și „Revolut fees care”. Jack a aprobat, de asemenea, aceste plăți, ceea ce înseamnă că a fost păcălit să creeze trei noi beneficiari. În acest fel escrocii au avut acces complet la banii lui.
De îndată ce Jack și-a dat seama că a fost înșelat, a contactat Revolut - dar nu exista o linie de asistență dedicată, ci doar o funcție de chat în aplicație. A fost nevoie de 23 de minute pentru a ajunge la departamentul potrivit care putea îngheța contul, timp în care alte 67.000 de lire sterline au fost luate.
Bărbatul dă vina pe Revolut pentru că a rămas fără bani
Jack a rămas în total fără 165.000 de lire sterline. El crede că sistemele Revolut l-au dezamăgit în mai multe moduri. El crede că infractorii au reușit să ocolească software-ul de recunoaștere facială pentru a obține acces la contul său de pe dispozitivul lor. În cazul în care un cont este creat pe un dispozitiv nou, Revolut solicită un selfie, pe care Jack spune că nu l-a furnizat.
Jack consideră, de asemenea, că faptul că 137 de plăți individuale au fost efectuate către trei beneficiari noi în decurs de o oră ar fi trebuit să fie un semnal de alarmă pentru Revolut. Mai ales că cele mai multe bănci și instituții financiare monitorizează conturile clienților pentru activități neobișnuite.
„Dacă cineva procesează brusc un număr mare de tranzacții și o tonă de plăți către un cont nou, este un semnal de alarmă - și băncile ar trebui, de obicei, să înceapă să investigheze acest comportament”, spune Nina Kerkez, specialist în fraude la compania de analiză a datelor LexisNexis Risk Solutions. „Ar trebui să își sune clientul, să îi trimită un mesaj text, să se implice într-un fel sau altul pentru a se asigura că acele tranzacții sunt legitime”, mai adaugă acesta.
Reacția Revolut în cazul bărbatului
La scurt timp după publicarea acestui articol, Revolut a transmis următorul comunicat pentru Știrile Pro TV:
„Ne pare rău când aflăm de orice situație în care clienții noștri au fost victimele unor escroci care au apelat la scenarii sofisticate de fraudă, fără vreo remușcare. Revolut tratează cu maximă seriozitate frauda și riscurile privind atragerea clienților în scenarii de criminalitate financiară, un fenomen care afectează întreaga industrie. Doar în 2023, am redus cu peste 20% numărul tranzacțiilor frauduloase în Regatul Unit și am prevenit pierderi din fraude estimate la peste 475 milioane de lire sterline, la nivel global, în condițiile în care ritmul nostru de creștere a fost de peste un milion de noi clienți, în fiecare lună.
Am făcut investiții semnificative în dezvoltarea echipei noastre FinCrime, care reprezintă acum mai mult de o treime din totalul efectivelor noastre la nivel global, adică peste 10.000 de salariați. Am dezvoltat și implementat modele avansate de inteligență artificială capabile să detecteze și să blocheze tranzacții potențial frauduloase, utilizând sute de date interne și externe. Jumătate dintre analiștii noștri de date lucrează la proiecte sau produse de prevenire a criminalității financiare.
Utilizăm variate abordări pentru a identifica și elimina ”vraja” pe care escrocii o exercită asupra clienților, dar evităm să le prezentăm public, tocmai pentru a nu le compromite eficiența și a nu expune clienții la riscul ca infractorii să le exploateze ulterior în scenariile lor. Doar un exemplu, întârziem plățile pentru a permite clienților să se oprească, să gândească mai bine și să efectueze verificări suplimentare. Implicăm agenții noștri specializați în lămurirea, în chat, a acelor situații de tranzacții suspecte. Rezultatele ne arată că, în 2024, prin avertismentele de intervenție în caz de fraudă, am oprit aproape de două ori mai mulți clienți să continue cu tranzacții potențial frauduloase față de anul anterior. Un alt mod în care acționăm - ne extindem constant măsurile de protecție existente, așa cum este și Protecția fondurilor, o nouă funcție de identificare biometrică concepută pentru a preveni accesul hoților la economiile clienților din aplicația Revolut.
Din păcate, există un număr restrâns de cazuri în care fraudele s-au produs, ceea ce este și sub așteptările noastre. Totuși, aceste cazuri nu reflectă experiența majorității covârșitoare a clienților, care continuă să se bucure de produsele și serviciile Revolut în siguranță. Oricât de mult am evolua și am inova pentru a ne proteja clienții, există întotdeauna loc pentru și mai multe de făcut pentru a combate această problemă la nivelul întregii industrii și vom depune toate eforturile pentru a reduce și mai mult numărul fraudelor”.