Managerul belgian al Tarom, Christian Heinzmann, a fost suspendat din functie. Acuzatiile facute de ministrul Dan Costescu
Christian Heinzmann nu va mai detine functia de Accountable Manager la TAROM din data de 22 martie, dar ramane in continuare director general, a anuntat, vineri, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, intr-o conferinta de presa.
"Consiliul de Administratie (de la TAROM - n.r.) m-a informat pentru ca analizand raportul de la Autoritatea Aeronautica au constatat suspendarea directorului general din functia de accountable manager, ceea ce inseamna ca, dupa regulile aviatiei, acest manager trebuia sa asigure resursele financiare si cele de personal pentru indeplinirea misiunii companiei. Termenul pe care l-a dat Autoritatea Aeronautica este 22 (martie - n.r.). Deci pana atunci directorul general inca detine aceasta functie, dar cu aceasta data, cu data de 22, nu va mai putea sa indeplineasca", a spus Costescu.
Faptul ca Heinzmann nu mai este, incepand de marti, accountable manager, inseamna ca el nu mai poate gestiona activitatea curenta si strategia de zbor.
Ministrul Transporturilor a precizat ca la inceputul sedintei Consiliului de Administratie a fost cvorum, cand a fost anuntata decizia Autoritatii Aeronautice, insa in momentul in care s-a trecut la analiza activitatii de management a directorului general acesta a parasit sala, mizand pe faptul ca cvorumul nu va mai fi indeplinit si nu se va mai putea lua o decizie.
"La inceput a fost cvorum, cand a fost anuntata decizia Autoritatii Aeronautice. Aceasta nu se comenteaza. In acest caz, Consiliul de Administratie ia act de ea si trece la implementarea ei. Se poate sa ramana si director general mai departe (Heinzmann - n. r.), dar asta era partea a doua a analizei, de la care dansul s-a sustras. Era analiza in care i se prezentau elementele pe care ar fi trebuit sa le indeplineasca si pe care nu le-a dus la indeplinire sau pe care le-a dus in mod eronat la indeplinire. Deci, in acest moment este director general. Al doilea punct a fost analiza activitatii de management a directorului general pentru ca aceste deficiente constatate de Autoritatea Aeronautica pe regulamente aeronautice aveau si un corespondent in activitatea de management de zi cu zi. Cand a inceput aceasta analiza si au fost prezentate deficientele de management pe care CA le-a constatat in sarcina actualului director general, acesta a inteles sa paraseasca sala si nu a vrut sa mai discute despre aceste aspecte, speculand cumva faptul ca nu va mai fi cvorum pentru a se lua o decizie", a explicat Costescu.
El si-a exprimat dezaprobarea pentru ''lipsa de interes si de responsabilitate" a actualului director general, Christian Heinzmann, pentru activitatea companiei. "Eu imi exprim dezaprobarea pentru lipsa de interes si pentru lipsa de responsabilitate a acestui domn cu privire la activitatea companiei. Este un lucru nepermis in niciun domeniu, cu atat mai putin in domeniul aviatiei. Este drept ca asta nu are nicio influenta in acest moment asupra sigurantei circulatiei si zborurilor - ceilalti directori se afla pe pozitii si isi continua activitatea - dar aceasta lipsa de responsabilitate, de asumare a ei, de a discuta despre niste deficiente de management constatate in mod clar de mai multe organe care le-au investigat nu mi se pare in regula", a continuat seful de la Transporturi.
In context, ministrul a facut referire la o parte dintre deficientele constatate, precum nerealizarea bugetului de venituri si cheltuieli, dar si problemele identificate la nivel de resurse umane, unde 25% din personalul tehnic a avut concedii medicale in 2015, ceea ce insumeaza un numar de 1.500 de zile. "In loc sa aiba 8 milioane (lei - n. r.) pierderi la sfarsitul anului trecut, asa cum isi asumasera prin contracte si prin planul de management, au avut 41 de milioane. Este inadmisibil in conditiile in care pe piata europeana pretul kerosenului a scazut anul trecut in mod spectaculos, creand un avantaj - dupa cum a fost documentat de 80 de milioane de lei. Cu alte cuvinte, in acest moment, daca nu am fi avut acest avantaj, am fi avut un dezastru, o pierdere de 120 de milioane. Oricum, nu este foarte bine ca in loc de 8 milioane sa fie 41 de milioane pierdere. Mai sunt si aspectele care au fost constatate si transmise mie si de Corpul de Control, dar si de analiza CA. Este vorba despre problemele la nivelul resurselor umane. Peste 25% din personalul tehnic de la TAROM a inregistrat concedii medicale. Este o cifra pe care nu am vazut-o in nicio companie de stat sau privata, din cate am analizat pana in prezent. Este vorba despre 1.500 de zile in care acest personal a fost in concediu medical. Va dati seama si pentru partea de ore suplimentare ce inseamna toata aceasta indisciplina la nivelul resurselor umane. Acest lucru nu poate continua", a subliniat Dan Costescu.
Potrivit ministrului, Consiliul de Administratie se va intalni luni, in regim de urgenta, si va lua o decizie cu privire la viitorul companiei TAROM. "Am solicitat lamuriri CA privind pasii urmatori. Ei mi-au comunicat ca se vor intalni in regim de urgenta. Si-au propus ca lunea viitoare, deci in 3 zile, sa se intalneasca si sa ia o decizie finala asupra viitorului acestei companii, pentru ca aceste masuri trebuie luate cat mai rapid, avand in vedere ca suntem deja in luna a treia si pana la finele anului va trebui sa iesim cu un rezultat financiar corespunzator", a spus el.
Oficialul de la Transporturi a dat asigurari ca activitatea TAROM se va desfasura in conditii normale si, chiar daca se vor inregistra intarzieri, siguranta zborului nu va fi afectata. "In continuare, activitatea TAROM se va desfasura in conditii normale. Poate vor fi ceva intarzieri, dar in niciun caz nu va fi afectata siguranta zborului. Aici, cu siguranta se va merge in continuare pana luni, cand vom avea urmatoarea decizie e Consiliului de Administratie", a aratat Costescu.
In ceea ce priveste numirea unui nou accountable manager, ministrul a spus ca este apanajul Consiliului de Administratie si al Autoritatii Aeronautice. ''Alegerea unui nou accountable manager este la mana CA si a Autoritatii Aeronautice. De regula, unii propun, iar altii constata daca persoana in cauza poate indeplini aceasta functie. Ele se pot face in cadrul sedintei de Consiliu pe care o au programata luni. Atunci se va decide", a aratat acesta.