Traficul comercial pe Dunăre, oprit din cauza secetei. Bulgaria cere urgent ajutorul României
Traficul comercial pe Dunăre este oprit din cauza secetei și a cotelor apelor neobișnuit de scăzute pentru această perioadă a anului.
Așa cum era de așteptat, între Turnu Măgurele și Zimnicea, în dreptul insulei bulgărești Belene, navele de marfă nu mai pot trece. Sectorul este administrat de Bulgaria, care a cerut deja, prin ministrul Transporturilor, ajutorul Guvernului României, pentru a draga în zona respectivă, cu un utilaj special, albia fluviului pe o anumit porţiune.
Navigația a fost oprită complet la kilometrul 564. Conform măsurătorilor făcute de bulgari, adâncimea maximă este acolo de un metru și șaizeci de centimetri, în conditiile în care Comisia Dunării a stabilit că, pentru a naviga în siguranță, ar trebui să fie de cel puțin doi metri și jumătate. Armatorii și-au oprit convoaiele în porturi.
Cătălin Țigănuș, directorul Navrom: "Tot ce înseamnă navă încărcată spre porturile din amonte, spre Serbia, Ungaria, este oprită fie în Constanța, fie se opresc în zona Giurgiu".
Bulgarii cer ajutorul românilor
Ministrul Transporturilor din Bulgaria a cerut ajutorul Guvernului României, care a emis deja o hotărâre pentru ca Administrația Fluvială a Dunării de Jos să intervină cu o dragă.
Procedura e de durată și presupune cheltuieli importante.
Florin Uzumtoma, director la Căi Navigabile, AFDJ Galați: "Cotele scăzând, n-o să ne mai permită nici nouă. O sa ramanem și noi blocați în interior, în loc să ieșim afară, în Dunăre, și să plecăm la intervenții. Pe miercuri vrem cel târziu să ieșim. Suntem gata să intervenim ca până în weekend să începem să și dragăm".
Problemele au apărut de o lună, din cauza secetei și a debitului neobișnuit de scăzut al fluviului. Acum, la intrarea în România, Dunărea curge cu doar 2.000 de metri cubi pe secundă, față de 5.400, cât era media perioadei pe care o traversăm.
Mihai Popescu, AFDJ Galați: "Undeva pe data de 31 a 7-a debitul poate să ajungă la 1.900, ceea ce e destul de rău pentru această perioadă. Mai ales, așa cum v-am mai spus, e cam prea devreme pentru niveluri de genul ăsta. De obicei în septembrie, noiembrie aveam ceva de genul ăsta".
În acest timp, armatorii și clienții lor din industrie și agricultură au cel mai mult de suferit. Cea mai mare companie de transport fluvial de la noi înregistrează deja pierderi foarte mari.
Cătălin Țigănuș, directorul Navrom: "Discutăm despre milioane de euro, da. A fost declarată situația de forță majoră. Astăzi vom notifica clienții că, urmare a blocării navigației tot ce înseamnă angajament pentru marfa de amonte Zimnicea se va cancela".
Potrivit hidrologilor, pe tot sectorul românesc, cotele Dunării vor fi, în continuare, în scădere, cu până la 15 centrimetri pe zi.