Reacțiile românilor când trebuie să își scaneze singuri produsele la casele de marcat din supermarketuri
După modelul magazinelor din străinătate, și în hipermarketurile de la noi au apărut tot mai multe case fără casieri, unde clienții își pot scana singuri produsele.
Mai mult, magazinele au dezvoltat diferite aplicații sau le pun la dispoziție oamenilor instrumente care le permit să scaneze direct la raft produsele. Alți retaleri au în plan să renunțe definitiv la casele tradiționale și să le transforme în sisteme automate de plată.
Cu coșurile pline de alimente, cei mai mulți dintre clienții unui hipermarket își scanezează singuri produsele înainte să le plătească. Mulți spun că s-au obișnuit cu sistemul, alții, în schimb, își mai pierd răbdarea.
Femeie: „E mai ușor. Dacă e aglomerat, prefer să îmi scanez singură produsele.”
Hipermarketul a pus la punct și un dispozitiv care îi ajută pe clienți să scaneze de la raft produsele și, astfel, să nu mai fie nevoiți să le așeze din nou pe bandă, la casă. Softul permite inclusiv să selectați mai multe cantități, fără să fiți nevoiți scanați suplimentar.
Deși este folosită în special de tineri, noua tehnologie este și pe placul seniorilor.
Bărbat: „E rapid. Când ne-am încurcat, avem ajutoare. Nu mai stăm mult la coadă, și în fiecare zi trebuie să învățăm ceva. Obligatoriu trebuie învățat ceva.”
Femeie: „Nu mai punem produsele pe bandă, e mai simplu.”
În schimb, în alt hipermarket, clienții au la dispoziție o aplicație mobilă. Managerii susțin că numărul caselor "self scan" a crescut constant în ultimii ani, iar cele mai multe tranzacții se fac prin intermediul acestor automate.
Totuși, cei care nu au răbdare sau nu sunt atenți la instrucțiuni, sunt ajutați de casierii care îi supraveghează. Este nevoie de prezența unui angajat al magazinului și în momentul în care cumpărați diferite băuturi alcoolice sau articole de îmbrăcăminte pentru a îndepărta sistemele antifurt. Iar unele hipermarketuri au anunțat că vor renunța la toate casele cu casieri.
Primele case self scan au fost introduse în România în urmă cu 6 ani, iar magazinele au investit în astfel de sisteme, în special în perioada pandemiei pentru a permite distanțarea între clienți. O astfel de metodă de plată, care le permite clienților să își scanneze singuri produsele înainte de a le cumpăra, a fost adoptată și pentru a acoperi deficitul de persoanl cu care se confruntă magazinele. În plus, un astfel de sistem începe să prindă contur și în magazinele de bricolaj.