"Toate autostrazile sunt svaiter". Scandal in CNADNR, dupa ce mai multi fosti sefi ar fi dezvaluit probleme tinute ascunse

04-04-2016 14:21


Toate autostrazile din Romania "sunt svaiter, au fost construite cu greseli si sunt mai periculoase decat stim", spun cativa lucratori ai Companiei Nationale de Drumuri.

Acestia sustin ca unii angajati sau sefi ai companiei nu sunt specialisti in drumuri, ci profesori de sport, ingineri textilisti sau preoti. Mai mult, fapte grave de coruptie, realizate cu implicarea sefilor din Compania Nationala de Drumuri, prejudiciaza bugetul companiei cu milioane de euro.

Angajatii revoltati, reuniti intr-un grup de initiativa pentru reprofesionalizarea CNADNR, sustin ca autostrazile din Romania sunt periculoase.

Toate autostrazile din Romania sunt pline de gropi si au aceleasi probleme pe care le-a avut si tronsonul Sibiu-Orastie, care a fost demolat, a declarat, luni, Alin Goga, consilier juridic in cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Goga, care a vorbit si pentru „Romania, te iubesc!” despre scandalul constructiei Transalpina (vezi emisiunea aici), reprezinta si Grupul de initiativa pentru restructurarea si reprofesionalizarea CNADNR.

Acest grup, alaturi de Sindicatul National Profesional al Drumarilor din Romania, a organizat luni o conferinta de presa cu scopul de a demasca neregulile din activitatea companiei de drumuri.

Citeste si: Romania, tara in care se demoleaza autostrazi pe banda. Inca o sosea de mare viteza s-a "crapat" si ar putea fi reconstruita

"Toate autostrazile sunt svaiter, sunt ca Sibiu-Orastie. Ne-am saturat sa spunem tuturor ministrilor si prim-ministrilor de aceste probleme", a spus Goga, potrivit Agerpres. "Exista un raport al Directiei de calitate care arata ca toate autostrazile au mari probleme, au defecte majore de constructie. Desi le-am platit, ele au avut probleme la receptie si nu au receptie finala. Azi nu mai putem executa nici garantiile. Constructorii ne lasa acum ca pe prosti, pentru ca Narcis Neaga (fost director general al CNADNR - n. r.) si alti directori generali nu si-au facut treaba, iar Homor (Catalin Homor, actualul director al companiei - n. r.) nu face decat sa-i acopere", a precizat Goga.

Ideea a fost sustinuta si de Mihai Basulescu, fost sef al CNADNR: "Astazi, niciun proiect de infrastructura nu putem sa spunem ca nu are probleme. In ceea ce priveste Sibiu-Orastie, nu avem nici azi din punct de vedere juridic lamurit contractul cu constructorul".

Un prim exemplu este Bucuresti-Ploiesti, autostrada pentru care nu s-a semnat procesul de predare primire. Soseaua de mare viteza nu are spatii de servicii, iesiri, benzinarii si nu este neteda, asa cum ar trebui sa fie, conform standardelor.

Mai mult, lucrarile nu au fost finalizate nici pana in prezent, desi soferii circula de cativa ani pe acest tronson, a mai spus Basulescu. "Pe A3, de la kilometrul 6 centura, pana la Ploiesti, nici in ziua de azi lucrarile nu au fost finalizate. Nici macar nu exista centru de intretinere, desi acest lucru era prevazut in proiect. Aceasta autostrada este cea mai mare ilegalitate care s-a intamplat in Romania in ultimii 12 ani", a mentionat Basulescu.

El a mai spus ca probleme mari sunt si la centura orasului Cernavoda. "Ocolitoarea Cernavoda nici astazi nu e gata, desi e pusa in functiune din 2012. Pasajele sunt cu probleme, exista grinzi surpate care trebuie reparate", a afirmat acesta. La randul sau, Florin Dascalu, director de intretinere in cadrul companiei, a sustinut ca demolarea sectorului Sibiu-Orastie a fost o greseala, intrucat acel tronson ar fi putut fi consolidat si fara demolare. "Este o greseala sa demolezi 200 de metri de autostrada ca sa vezi ce e in corpul autostrazii. Nimeni nu face asa ceva. Puteau fi facute sondari pentru asta. Acel tronson putea foarte bine sa fie consolidat, pentru ca exista solutii tehnice pentru asta", a sustinut Dascalu.

Citeste si: O situatie cat un banc: cati muncitori repara 42 de km de autostrada. Mii de gropi au rasarit pe A2 dupa ce s-a topit zapada

Potrivit acestuia, exista probleme si pe podurile de pe autostrazi si drumuri nationale, pentru ca, pana acum, atentia companiei s-a concentrat mai mult pe drumuri. Alin Goga a acuzat si lipsa unei strategii coerente la nivelul CNADNR. "Spre exemplu, decat sa facem noi drumuri expres in patru ani, mai bine luam drumuri care sunt deja, cum sunt DN1 B sau DN2, care au o banda si jumatate si le facem expres in doi ani", sustine el.

Totodata, Florin Dascalu a subliniat si lipsa de specialisti din cadrul CNADNR. "Dintre cei 6.000 de angajati ai companiei, doar 169 de oameni sunt ingineri de drumuri, adica 3%. Marile centre universitare scot ingineri de drumuri, iar statul nu ii foloseste. Dintre cei 49 de sefi de sectie, doar 29 sunt ingineri de drumuri, restul sunt absolventi de relatii publice, juristi, economisti. Sistematic, compania a fost condusa de neprofesionisti. Compania trebuie condusa de un inginer drumar, eu nu cred ca in tara asta nu se gaseste un inginer drumar", a mai spus Dascalu.

Ion Slubschi, liderul sindicatului din CNADNR: "Avem preoti, profesori sport. Cei care am incercat sa stopam fraudele am fost inlaturati."

Una dintre fraudele la care face referire Slubschi este numita in interiorul companiei "sania". Potrivit grupului de initiativa, soferii de TIR care intra in tara de pilda la Giurgiu, in loc sa plateasca o autorizatie de 1000 de euro, ii dau angajatului CNADNR 250 de euro. Si trece prin Romania ca o sanie, fara sa mai plateasca nimic.

Unul dintre membrii grupului de initiativa, care a fost directorul economic al companiei, spune ca a cerut o serie de modificari in sistemul de rovinieta, dar a fost refuzat.

Raspunsul CNADNR
In replica, CNADNR sustine ca exista o campanie mincinoasa la adresa activitatii sale, care ii afecteaza pozitia in raport cu parteneri contractuali, potrivit unui comunicat remis, luni, AGERPRES. "Avand in vedere ca CNADNR SA este intr-un plin proces de reorganizare la nivelul managementului, care cuprinde o serie de masuri organizatorice si structurale, consideram ca este impotriva regulilor de buna functionare a oricarei companii publice sau private desfasurarea unui atac mincinos menit sa decredibilizeze compania. Aceasta campanie mincinoasa afecteaza pozitia companiei in principal in toate raporturile juridice cu partenerii contractuali externi si interni", se arata in comunicatul CNADNR.

Potrivit reprezentantilor CNADNR, este de neconceput ca aceasta campanie sa fie dusa chiar de angajati ai companiei. "Astfel, ne intrebam daca nu cumva, pe langa asa-numitele masuri de reformare, se urmareste de fapt doar satisfacerea unor interese personale sau de grup?", se mai arata in comunicat.

CNADNR sustine ca a fost supusa de-a lungul anilor unor numeroase verificari si controale din partea Guvernului, Ministerului Transporturilor, Curtii de Conturi, ANAF si DNA. "In acest sens, consideram ca aceasta actiune bazata in mare parte pe minciuna si dezinformare se constituie intr-o actiune doar de imagine si vendeta. Rezolvarea problemelor tine de adoptarea unor planuri de masuri concrete, realiste, general acceptate. Lipsa de raspundere asumata a faptelor, falsele principii si norme, de fapt doar invocarea acestora, se transforma in final in minciuni si se intorc impotriva companiei si chiar si acelora care incalca cu buna stiinta normele si regulamentele", mai precizeaza CNADNR.

Reprezentantii companiei de drumuri sustin ca nu ingradesc nimanui dreptul de exprimare, insa angajatii companiei trebuie sa respecte regulile interne, nu sa defaimeze CNADNR. "Acceptarea regulilor si regulamentelor de organizare si functionare ale companiei, odata cu angajarea, nu presupune incalcarea libertatii de exprimare. Insa, nici nu putem accepta ca libertatea noastra de exprimare si actiune sa dauneze, fara temei, sub diverse forme, companiei, angajatilor sai si chiar opiniei publice", au mai spun reprezentantii CNADNR.

VIDEO PROTVPLUS.RO