Tipuri de avioane de pasageri. Diferențele dintre Boeing și Airbus. Singurul turbojet de linie care are aripi în formă de L

Tipuri de avioane comerciale de pasageri. Singurul turbojet de linie care are aripioare în formă de L
Shutterstock

Avioanele comerciale de pasageri sunt clasificate în mai multe tipuri, în funcție de mărime și numărul de locuri, dar și alte caracteristici tehnice legate mai ales de autonomia de zbor.

Avioanele civile de transport persoane - pentru că sunt și de tip cargo - denumite generic avioane comerciale de pasageri, sunt împărțite în trei mari categorii, potrivit enciclopediei publice Wikipedia.

Factorul decisiv care implică prezența unui avion într-o categorie sau alta este distanța maximă pe care poate zbura.

Tipurile de avioane comerciale de pasageri sunt următoarele:

-distanțe scurte – scurt - curiere (Airbus A318, Embraer ERJ-145)
-distanțe medii – mediu - curiere (Airbus A300, Boeing 737, BAe, BAC 1-11)
-distanțe mari – lung - curiere (Boeing 747, Airbus A340, Concorde)

Citește și
serghei soigu, rusia, nuclear
Serghei Șoigu: Aviația belarusă are acum capacitatea de a lovi cu arme nucleare

Desigur, autonomia de zbor este determinată de principiile care guvernează fiecare vehicul motorizat. Astfel, principalii factori sunt mărimea aeronavei (masa), numărul motoarelor și puterea dezvoltată de acestea, dar și, raportat la dimensiunile avionului, capacitatea rezervoarelor de combustibil și eficiența energetică a motoarelor. Sunt calcule complexe, care implică și principiile aerodinamicii, iar inginerii de aviație sunt într-o continuă provocare pentru a dezvolta avioane cât mai mari care să consume cât mai puțin combustibil.

Rezultatul final al tuturor acestor variabile este autonomia de zbor, timpul cât avionul poate să stea în aer fără a fi realimentat. Există însă și aici o discuție, pentru că unele dintre acestea pot fi realimentate chiar din timpul zborului, cu o aeronavă și dispozitive speciale, dar aceasta este o excepție.

Tipuri de avioane de pasageri (de linie)

Fabricarea avioanelor de pasageri este disputată de doi mari producători, Boeing și Airbus, dar sunt și alți fabricanți care livrează aeronave companiilor de transport aerian, precum Embraer, Bombardier, Comac, Tupolev.

Avioane medii

Avioanele de pasageri de dimensiuni medii, cum ar fi Airbus 350-1000, au un fuselaj mai îngust. Deși pot transporta peste 350 de pasageri, aceste avioane nu pot egala capacitatea de 600 de pasageri a unui Boeing 747. Airbus A380, cu capacitatea sa de 853 de pasageri într-o configurație cu o singură clasă, depășește  cu mult Boeing-ul. Dar Boeing 737 și-a extins recent autonomia cu 900 de mile nautice, ajungând la 3.000 de mile pentru zboruri transcontinentale.

Desigur, aceste avioane comerciale de dimensiuni medii sunt preferate pentru cursele aeriene, deoarece susțin o mai mare profitabilitate pe rutele sezoniere și pe zborurile mai scurte. De asemenea, prețul mai mic le face o investiție mai bună, arată publicația Aerocorner.

Avioane ușoare

În clasa de avioane ușoare de pasageri, numărul de locuri este de obicei cuprins între 60 și 100. Embraer 175 poate parcurge 1.800 de mile la o viteză de croazieră de 545 de mile pe oră. Dimensiunile mai mici ale avioanelor ușoare de pasageri le fac să fie alegerea ideală pentru companiile aeriene economice. Scaunele sunt împărțite în mod egal în două secțiuni de fiecare parte a unui culoar central.

Avioanele ușoare de pasageri sunt populare pentru rutele regionale. Deoarece consumă mai puțin combustibil și necesită mai puține investiții, un proprietar poate obține rapid un profit prin zborul avionului său către destinații populare din aeroporturi centrale mai mari.

Avioane de pasageri Jumbo Jet

Boeing 747 a fost primul avion comercial cu fuselaj lat care a fost supranumit "Jumbo Jet". Boeing nu și-a imaginat niciodată că avionul subsonic 747 va continua să își păstreze popularitatea, având în vedere avioanele supersonice aflate în dezvoltare la acea vreme (sub și supersonic, adică sub și peste viteza sunetului, de 300-350 de metri pe secundă, în aer, n.r ).

Cu toate acestea, Boeing a continuat să vândă peste 1.500 dintre aceste avioane jumbo de pasageri, care pot fi transformate rapid și în avioane de marfă. În acest caz, capacitatea acestora era mai importantă decât viteza.

Airbus este singurul mare rival al Boeing în ceea ce privește producția de avioane Jumbo Jet. Deși are doar patru decenii de existență, Airbus a câștigat cotă de piață. Principala slăbiciune a Airbus este că modelele lor A380 și-au pierdut constant popularitatea în rândul avioanelor de linie din cauza dimensiunilor lor masive. Rentabilitatea unui astfel de avion masiv este limitată, cu excepția cazului în care zboară între două aeroporturi mari.

Împreună, Boeing și Airbus domină piața avioanelor de pasageri de linie, aeronavele fabricate regăsindu-se la aproximativ 99% din companiile aeriene la nivel global, arată publicația Aviator Insider.

Airbus și-a început activitatea în prejma anului 1960 ca și concurent al Boeing, care funcționa încă din anii 1920. Airbus a crescut constant la numărul de avioane de linie vândute. În 2006, la nivel mondial, existau peste două aeronave Boeing operaționale la fiecare Airbus. Începând cu 2021, acest număr s-a redus aproape la unu la unu.

Diferențele dintre Boeing și Airbus

În ceea ce privește diferențele dintre avioanele Boeing și Airbus, identificarea aeronavelor nu este atât de ușoară. Având în vedere că multe aeronave Boeing și Airbus au forme similare și că modelele din aceeași clasă ale modelelor concurente au dimensiuni similare, este dificil să se facă distincția între un avion Boeing și un Airbus.Diferențele se regăsesc în detalii.

Înainte de a începe, trebuie remarcat faptul că nu există o caracteristică distinctă care să se regăsească în toate avioanele Airbus sau Boeing, arată publicația SimpleFlying. Depinde într-adevăr de dimensiunea avionului și poate varia și în funcție de generație. Uneori, chiar și exact același model poate avea aripi diferite, deoarece uneori există aripi mai mici, suplimentare, pentru echilibrare.

Spre exemplu, Boeing 767 poate fi identificat în mod clar ca fiind singurul avion de mare capacitate cu aripi care se curbează în sus în formă de "L". Din nefericire, nu toate modelele 767 au această caracteristică.

Boeing 767

La concurență, Airbus A330 "clasic" se deosebește prin aripile sale "înclinate", lucru pe care îl veți vedea și la mult mai micul A220. Este același tip de aripioare pe care îl veți vedea și pe Boeing 747, dar există suficiente alte caracteristici care îl diferențiază de 747, astfel încât să nu existe nicio confuzie între cele două modele.

Aeronavele Boeing

Succesorul lui Boeing 767, B787 Dreamliner zboară din 2011, promițând un consum de combustibil cu 20% mai mic decât B767 atunci când este folosit pe rute comparabile.

Este primul avion de linie cu fuselaj, aripi și alte componente structurale construite în principal din materiale compozite, polimeri ranforsați cu fibre de carbon. Până în prezent, au fost livrate peste 1.000 de avioane, și sunt în curs de livrare 500 de comenzi.

B787 a înlocuit sistemele hidraulice și de aer comprimat cu pompe și compresoare acționate electric. Boeing afirmă că acest sistem folosește cu 35% mai puțină energie de la motoare, astfel că permite o mai mare eficiență a combustibilului și o mai mare putere efectivă a motoarelor.

Au motoare Rolls Royce Trent 1000 sau General Electric GEnx-1B, în funcție de varianta de aeronavă.

În funcție de variante, acest tip de avion poate transporta între 242 și 330 de pasageri. Boeing Business Jets oferă, de asemenea, o versiune pentru avioane dedicate companiilor respectiv modelele B787-8 și B787-9, cu o capacitate de 25 de pasageri și dotări de lux.

Boeing 777

Cunoscut mai ales sub numele de "triplu șapte", Boeing 777 deține două recorduri. Primul record se datorează numărului de aeronave construite, aproximativ 1.650 până acum, care se află în capul listei numărului de avioane cu fuselaj lat fabricate. Al doilea record se datorează faptului că este cel mai mare avion bimotor cu reacție din lume.

Boeing 777

Proiectat în anii 1990, B-777 a fost creat pentru a înlocui DC-10 și L-1011 îmbătrânite, și pentru a umple golul dintre Boeing 767 și Boeing 747.

Seria "clasică" B-777 este formată din modelele -200 (cu 305 locuri), -200ER și -300 (cu 368 de locuri), cu opțiuni de motoare Pratt & Whitney seria 4000, Rolls Royce Trent seria 800 sau GE90.

A doua generație de B-777 a intrat în exploatare la începutul anilor 2000, cu aripi mai largi, o capacitate mai mare de combustibil și motoare mai mari.

Cele mai recente tipuri sunt noile aeronave din seria B777-8 (cu 384 de locuri) și B777-9 (cu 426 de locuri) propulsate de noile motoare GE9X, B777-9 cu primul zbor în 2020, și livrări planificate din 2022. Un fapt interesant în ceea ce privește B-777 este că diametrul capotei motorului său General Electric este la fel de lat ca și cabina de pasageri a unui Boeing 737.

Aeronavele Airbus

Seria Airbus A320

Airbus a proiectat și produs familia A320, care cuprinde unele dintre cele mai populare avioane de linie pe distanțe scurte la nivel mondial. A fost cel mai bine vândut avion de linie între 2005 și 2007. Achiziționată și utilizată pentru prima dată de Air France în 1988, familia A320 cuprinde modelele A318, A319, A320, A321, și cea mai recentă gamă A319/20/21neo.

Variantele mai vechi poartă în prezent sufixul CEO, care semnifică opțiuni de motoare convenționale. Cel mai mic din familie, A318, transportă până la 107 pasageri, cu o viteză de croazieră de 447 noduri. Cel mai mare A321ceo poate transporta până la 220 de pasageri.

Airbus A 320

Printre opțiunile de motoare se numără seria CFM56-5 și seria IAE V2500-A, deși pentru scurt timp au fost folosite și motoare Pratt & Whitney P6000A.

Seria A320 îmbunătățită a apărut în 2009, ca urmare a îmbunătățirii eficienței prin introducerea unor aripi de ghidaj suplimentare, a unor îmbunătățiri aerodinamice, cabina redimensionată, toate acestea ducând la o economie de greutate.

Acest lucru a dus la o reducere de 3,5% a consumului de combustibil pe zborurile mai lungi. În 2010, au fost introduse opțiunile de retehnologizare pentru A319, A320 și A321, creându-se „neo” (noile opțiuni de motorizare) cu o economie de combustibil de 15% și o amprentă de zgomot mult redusă.

Până în martie 2021, peste 7.300 de aeronave din familia neo au fost comandate de peste 110 companii aeriene, devenind avionul comercial cu cele mai rapide vânzări. Până în prezent au fost produse 9.572 de aeronave.

Seria A 330

Airbus A330-300 a zburat pentru prima dată în 1992, ca model derivat din predecesorul său cu fuselaj lat, A300.

Șase ani mai târziu, a urmat modelul -200, mai scurt, iar în 2018 seria -800/900, cu o economie de combustibil de 14% raportat la numărul de locuri, propulsat exclusiv de motorul din seria Trent 7000. A 330 este un avion low-cost și de mare capacitate, și a fost conceput pentru a fi concurent direct cu cu B767.

Aeronava transportă de obicei între 250 și 290 de pasageri, deși poate transporta 440 de pasageri, în funcție de configurația de interior.

Airbus A 330

Opțiunile de motorizare pe variantele anterioare sunt General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 sau Rolls-Royce Trent 700. Avansat din punct de vedere tehnologic, A330 utilizează instrumente electronice, un control prin manșă laterală și un sistem de manevrare prin cablu, mai degrabă decât instrumentele mecanice obișnuite.

Cu ce aeronave operează cele mai mari companii aeriene

Marile companii aeriene din lume au în flotila lor aeronave atât Boeing cât și Airbus. Dacă pionieratul aparține Boeing, Airbus a venit mult din urmă în ultimii ani, câștigând segmente de piață din ce în ce mai mari, mai ales pentru prețurile mai mici raportat la competitorul său, pentru diferite modele comparabile.

Potrivit Forbes, printre marile companii aeriene care folosesc avioane Airbus se află Delta, American, Frontier, Spirit, Interjet, SAS, British Airways, Lufthansa, TAP, Turkish Airlines, Air France, All Nippon Airways, Etihad, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines, Thai Airways

Boeing se regăsește la United, Delta, American, LATAM, Austrian Airlines, All Nippon Airways, Japan Airlines, și multe altele. Trăgând linie, marile companii preferă să cumpere - sau să închirieze, în anumite situații, avioane de linie de la ambii producători, așa că este greu de clasificat separat baza de clienți a fiecărei companii.

Articol recomandat de sport.ro
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Kosovarii nu au uitat de România! Cum au reacționat după tragerea la sorți a preliminariilor Cupei Mondiale
Citește și...
”Trenul fantomă” al lui Putin, blindat și cu orar secret. Dezvăluirile unui fost ofițer de informații de rang înalt, dezertor
”Trenul fantomă” al lui Putin, blindat și cu orar secret. Dezvăluirile unui fost ofițer de informații de rang înalt, dezertor

Președintele rus Vladimir Putin călătorește cu un tren special, pentru că nu vrea să folosească avioane care pot fi monitorizate cu dispozitivele de urmărire a zborurilor.  

Serghei Șoigu: Aviația belarusă are acum capacitatea de a lovi cu arme nucleare
Serghei Șoigu: Aviația belarusă are acum capacitatea de a lovi cu arme nucleare

Unele avioane ale Forțelor Aeriene Belaruse au fost adaptate pentru a putea folosi arme nucleare, a declarat ministrul rus al Apărării, Serghei Șoigu, la o întâlnire cu comandamentul Forțelor Armate, informează presa de propaganda din Rusia.

Două avioane de pasageri aproape s-au ciocnit în aer înainte să aterizeze pe aeroportul internațional din Kathmandu
Două avioane de pasageri aproape s-au ciocnit în aer înainte să aterizeze pe aeroportul internațional din Kathmandu

Autorităţile nepaleze au suspendat trei controlori de trafic aerian şi au deschis o anchetă, după ce două avioane care urmau să aterizeze pe aeroportul internaţional din Kathmandu aproape s-au ciocnit.

Aglomerație de avioane militare deasupra Poloniei. Boeing B-52 ”fortăreața cerului” printre ele
Aglomerație de avioane militare deasupra Poloniei. Boeing B-52 ”fortăreața cerului” printre ele

Mai multe avioane militare strategice, bombardiere, avioane cisternă și de supraveghere au survolat cerul Poloniei timp de mai multe ore.

Mai multe avioane rusești au fost interceptate de patrula NATO în apropierea Estoniei
Mai multe avioane rusești au fost interceptate de patrula NATO în apropierea Estoniei

Avioanele de vânătoare ale NATO au interceptat avioane rusești în apropierea Estoniei. S-a întâmplat în cadrul misiunii comune de patrulare în spațiul aerian a NATO, scrie Obozrevatel.

Recomandări
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern
Surse | Răsturnare de situație în privința candidatului comun. Ruptura produsă deja în noul Guvern

Candidatul comun pentru alegerile prezidențiale de anul viitor este pus sub semnul întrebării în noul Executiv.

Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”
Sebastian Burduja, triumfător pe Facebook: România exportă curent din energie eoliană, „verde și ieftină”

România exportă din nou energie, produsă acum din centralele eoliene, afirmă ministrul de resort Sebastian Burduja, care pledează pentru acest tip de energie verde. Apa din lacurile de acumulare, pentru energia hidro, trebuie păstrată, spune el.

Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului
Dezinformări în mediul online. Reacția MApN după campania de fake news legată de „legea dronelor”. Prevederile proiectului

Apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri, spune răspicat MApN, care dezminte astfel dezinformările apărute pe tema modificărilor legislative în ceea ce privește apărarea spațiului aerian național împreună cu NATO.