Surse: ”Șefa PNRR” a venit la București și nu este mulțumită de pensiile speciale. România riscă să piardă miliarde de euro
Surse politice au declarat pentru Știrile Pro TV că oficialii europeni nu sunt mulțumiți de stadiul în care se află acum proiectul de lege privind pensiile speciale.
Astfel, conform surselor citate, Celine Gauer, director general al SG Recover (Recovery and Resilience Task Force), din cadrul Comisiei Europene, se află la București pentru a discuta despre jaloanele PNRR pe care România trebuie să le îndeplinească pentru a avea acces la banii europeni și a avut deja o primă întâlnire cu liderii politici.
La aceste prime discuții, Gauer le-ar fi transmis liderilor de la București că proiectul de lege care revizuiește pensiile speciale nu abordează suficient obiectivele cheie ale reformei pensiilor, așa cum sunt descrise în anexa CID din regulamentul PNRR, în special pentru a asigura sustenabilitatea fiscală, corectarea inechităților și aducerea pensiilor speciale în conformitate cu principiul contributiv.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Prin urmare, evaluarea preliminară a oficialilor europeni este că, în forma sa actuală, proiectul de lege al pensiilor speciale nu îndeplinește cerințele.
De asemenea, Celine Gauer le-ar fi transmis liderilor politici de la București că este ”esențial” să se modifice actualul proiect de lege al pensiilor speciale, pentru a ține cont de evaluările de impact, pentru ca sistemul de pensii să fie mai echitabil, dar și pentru a crea un spațiu fiscal care să contribuie la creșterea pensiilor minime.
Pensiile speciale sunt jalon PNRR în cererea de plată nr 3. În prezent, România așteaptă aprobarea cererii nr. 2, pentru care nici măcar nu a primit (încă) undă verde.
Ce ar trebui să facă România pentru cererea de plată nr. 2
Sursele politice mai spun că delegația oficialului european a transmis liderilor de la București și câteva recomandări.
Astfel, la a 2-a cerere de plată PNRR este evidențiată cooperarea bună dintre serviciile Comisiei și autoritățile române de până acum. Cu toate acestea, mai multe repere necesită ”încă” o atenție imediată, pentru a evita o parțială suspendare a plăților.
Iar, aici, oficialii europeni au subliniat și Legea decarbonizării, care a fost deja modificată de Guvernul Ciucă printr-o ordonanță de urgență.
Însă, se pare că oficialii Comisiei Europene mai au ”întrebări” despre alinierea deplină la jaloanele aferente cererii de plată nr. 2.
”Este regretabil că România (din nou) a adoptat o OUG fără să mai aștepte și fără să mai țină cont de sugestiile Comisiei” - se arată în avealuarea preliminară a delegației condusă de Celine Gauer, director general al SG Recover (Recovery and Resilience Task Force).
România riscă să piardă trei miliarde de euro din PNRR, din cauza pensiilor speciale
După ani de amânări, România mai are timp doar până în luna iunie să aprobe reforma pensiilor speciale.
Următoarea cerere de plată, a treia, din Planul Național de Redresare și Rezilientă trebuie să conțină și o reformă a pensiilor speciale.
Comisia Europeană a cerut să fie reduse semnificativ costurile cu acestea, care acum ajung la 12 miliarde de lei pe an. Însă liderii politici nu au reușit să ajungă la un consens pentru a reduce pensiile stabilite prin legi speciale pentru categorii precum magistrați, militari, diplomați sau aviatori.
Soluția deblocării pensiilor speciale ar trebui să vină de la PSD și PNL. Cei doi lideri sunt blocați între interesele de partid care le dictează menținerea acestor beneficii, decizii ale CCR care impun de asemenea menținerea unor dintre aceste venituri și cerinţele europenilor.
Nici șeful statului nu vine cu o soluție.