Sistemul automat de mascare a numerelor, schema "tiristilor" prin care statul pierde 3 milioane euro
Cand vor sa scape de taxe, soferii romani sunt foarte inventivi. Camionagii si-au instalat sisteme automate de mascare a numerelor de inmatriculare ca sa nu mai dea bani cand trec podul peste Dunare de la Giurgeni la Vadu' Oii.
Paguba pentru stat este uriasa: peste 3 milioane de euro pe an. Pentru fiecare trecere pe podul de la Giurgeni, un TIR plateste 62 de lei. O suma din care soferii pot economisi daca este de acord si angajatul statiei de taxare, chiar daca zona este plina de camere de supraveghere.
Pentru o mica atentie, taxatorul poate "gresi" si in loc de camion vede in fata ochilor un autoturism pentru care se plateste doar 11 lei. Adica, o diferenta substantiala de 50 de lei. Dar cum evita soferii sa fie surprinsi de camere?
Vitalie Cojocari, corespondent PRO TV: "Ca intr-un film cu James Bond, soferul apasa pe un buton in cabina, iar in acest moment o bara coboara deasupra numarului de inmatriculare si il acopera aproape complet. Exista si sisteme care automat rabateaza placuta, astfel incat aceasta este ascunsa vederii."
Astfel, TIR-urile nu pot fi identificate. Iata si exemplele surprinse de camere. Unul dintre camioane are numarul acoperit de bara. Se vede insa, cum taxatorul ii incaseaza banii. Alt TIR are, in schimb, placuta rabatata. Cazurile au ajuns in atentia politiei, iar soferii sunt cautati sa explice lipsa numerelor de inmatriculare.
Ca sa puna capat fenomenului, angajatii CNADNR au legat toate camerele la un sistem inteligent care fotografiaza numerele de inmatriculare, iar cand lipsesc da alarma. Totul este monitorizat in timp real, zi si noapte, asa ca soferii nu mai gasesc intelegere la angajatii statiei de taxare.
"La momentul la care am descoperit am impus in astfel de cazuri efectiv sa ceara documentele masinii", spune Lucian Calmus, Director adjunct directia comerciala CNADNR.
Sistemul a fost dotat si cu generator independent, pentru cazul in care apar pene de curent. Cei care nu au respectat indicatiile de la Bucuresti si-au dat demisia. Asa ca, pe moment, sistemul inteligent de supraveghere da roade.
Iata, de pilda, ce s-a intamplat cu un sofer care si-a ratacit numerele de inmatriculare. Angajatul statiei il roaga sa si le monteze, chiar in fata camerelor de supraveghere.
Podul Giurgeni - Vadu Oii este foarte important pentru ca multe camioane trec Dunarea pe aici pe drumul vechi spre Constanta. Dupa introducerea camerelor, incasarile s-au dublat de la 10 mii la 20 de mii de euro pe zi. Calculele arata ca, in fiecare an, statul roman pierdea mai bine de 3 milioane de euro.