Sindicat: Măsurile anticovid afectează bugetele angajaților ANAF. Ce facilități cer
Măsurile anticovid precum suspendarea plăţii sporului pentru condiţii vătămătoare, adoptate de conducerea ANAF pentru protecţia funcţionarilor, au efect direct în bugetele angajaţilor din finanţe, potrivit Sindicatului Naţional Finanţe Publice - SindFISC.
"Sindicatul Naţional Finanţe Publice - SindFISC, organizaţie sindicală naţională, specializată în reprezentarea intereselor finanţiştilor, atrage atenţia celor responsabili asupra unor aspecte cu privire la implementarea măsurilor anticovid dispuse de conducerea ANAF. Având în vedere contextul actual, în diverse comunicate/ordine emise de conducerea ANAF este promovată telemunca şi sunt sugerate recomandări prin care se indică procentele medii referitoare la prezenţa angajaţilor la birou, procente în care, unităţile din subordine trebuie să se încadreze. Precizăm că procente precum 30% muncă la birou (incluzând şi deplasările organelor fiscale la nivelul contribuabilului sau la nivelul altor instituţii ale statului) şi 70% muncă la domiciliu, în condiţiile nivelului actual de informatizare al ANAF, în anumite structuri teritoriale sunt foarte greu de atins (în funcţie de specificul activităţii, în unele cazuri funcţionarii sunt nevoiţi să se întâlnească cu contribuabilii pentru preluarea/returnarea de documente fiscale şi în alte locuri decât sediile ANAF, respectiv sediul contribuabilului sau domiciliul funcţionarului, aspect care este de natură să crească riscul de infectare al funcţionarului/familiei acestuia)", se spune într-un comunicat al organizaţiei.
Personalul ANAF, ”îmbătrânit, amorf, lipsit de speranță”
Mai mult, SindFISC subliniază faptul că, în toate situaţiile în care personalul îşi desfăşoară munca la domiciliu, veniturile salariale au fost diminuate, prin suspendarea plăţii sporului pentru condiţii vătămătoare, imposibilitatea decontării contravalorii unor cheltuieli ocazionate de deplasări în interes de serviciu, precum şi creşterea costurilor de la domiciliu cu utilităţile, asigurarea resurselor tehnice pentru desfăşurarea muncii, care cad în sarcina funcţionarilor (laptop, imprimantă etc.).
"De asemenea, trebuie avute în vedere şi următoarele aspecte: sistemul informatic al ANAF este foarte greoi, serverele cedează des, nu există periferice suficiente şi compatibile cu activităţile specifice conceptului telemuncă. ANAF nu dispune nici până în prezent de un sistem informatic propriu care ar permite gestionarea directă a disfuncţiilor cu care se confruntă, iar necesarul de echipamente specific activităţii (laptopuri, licenţele diferitelor programe utilizate, imprimantele, tonerele, hârtia de scris, birotica uzuală etc.) nu este asigurat. Politica de resurse umane din ultimii ani a fost defectuoasă, anumite decizii au avut un impact major, respectiv blocarea concursurilor de recrutare şi imposibilitatea întineririi personalului, au făcut ca astăzi personalul instituţiei să fie catalogat ca fiind unul îmbătrânit, amorf, lipsit de speranţă în accedere profesională. De asemenea, resursa umana disponibilă este neuniform repartizată, raportat la necesităţile instituţionale teritoriale", se menţionează în comunicat.
Organizaţia precizează că, în ultima perioadă, în contextul uniformizării salariilor din administraţia publică şi având în vedere complexitatea/specificul/volumul de muncă în unităţile fiscale, precum şi din cauza lipsei concursurilor de recrutare, este imposibilă ocuparea locurilor vacante la nivelul unor activităţi specifice (antifraudă fiscală, inspecţie fiscală, executare silita, etc.), atât la nivel central/regional, cât şi la nivelul unităţilor judeţene şi al serviciilor fiscale orăşeneşti sau municipale.
Compensații pentru plata întreținerii și alte cheltuieli
SindFISC susţine că, în unele cazuri, nu s-a ţinut seama de specificul sarcinilor, în aplicarea procentelor de 30% şi respectiv 70%, în organizarea activităţii, singura certitudine fiind economia rezultată din neplata sporurilor pentru funcţionarii aflaţi în muncă la domiciliu.
"Ca urmare, în timp ce angajatorul înregistrează unele economii, prin diminuarea cheltuielilor cu spaţiile (întreţinere, servicii de curăţenie, mentenanţă, protecţia muncii, etc.), funcţionarul încarcă suplimentar bugetul cheltuielilor familiale. În această situaţie, SindFISC solicită celor responsabili, ca la elaborarea noului buget să se asigure resursele necesare, astfel încât, activitatea instituţională să fie corect finanţată, fiind posibilă compensarea unei părţi din aceste cheltuieli transferate de către instituţie în sarcina angajaţilor, ca şi măsură reparatorie oferită celor care îşi dau acordul pentru munca la domiciliu. Faţă de cele de mai sus, având în vedere că această activitate, munca la domiciliu, probabil va continua o perioadă îndelungată, solicităm angajatorilor, atât la nivel central, cât şi teritorial, să o promoveze acolo unde specificul activităţii permite posibilitatea desfăşurării acesteia, însă în parteneriat cu funcţionarul", se mai menţionează în comunicat.
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, salariul mediu brut pe economie era în august de 5.337 de lei, în timp ce câștigul salariul mediu net se cifra la 3.275 lei.
În acest context, trebuie spus că salariul mediu net în administrația publică este de 5.126 lei.