Cine nu va mai plăti Rovinieta. Taxa de drum care o va înlocui, pentru unele vehicule
Ministerul Transporturilor schimbă sistemul de tarifare al vehiculelor care circulă pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
Conform proiectului de lege, va exista o diferență între modul de taxare a mașinilor mici și a camioanelor.
Concret, autoturismele vor plăti o rovinietă, cu un preț diferit în funcție de perioadă, de categoria vehiculului și de nivelul emisiilor poluante.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Pe de altă parte, camioanele vor fi taxate în funcție de numărul kilometrilor parcurși.
Aceste modificări ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2026.
Tariful rutier stabilit în funcție de perioada parcursă pe rețeaua de drumuri de interes național va fi reprezentat de rovinietă, care va fi aplicabilă tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe această rețea, concepute şi construite pentru transportul de persoane și pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Rovinieta se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a rețelei de drumuri naţionale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare.
Șoferii prinși fără rovinietă for sancționați cu amendă reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni şi un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni.
Totodată, prin prezentul proiect de lege, camioanele de marfă for plăti un tarif rutier stabilit în funcție de distanța parcursă pe rețeaua de drumuri de interes național, numit TollRo.
TollRo se va aplica pentru toate vehiculele construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.
Potrivit proiectului de lege, TollRO va stabili în funcţie de tariful unitar şi de distanţa parcursă pe un sector de drum. Tariful unitar va cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii şi un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii şi cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE.
TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar vor fi aprobate prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii.
TollRO va putea fi achitat:
a) în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo.
b) în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicațiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.
c) prin aplicație mobile pusă la dispoziția utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR;
Aplicația mobilă va putea fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România. Extinderea utilizării aplicației mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabilește prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.
În cazul vehiculelor care circulă fără plata TollRo, utilizatorii vor avea obligația de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu.
Cuantumul tarifului compensatoriu va fi următorul:
a) de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situația în care se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România; în acest caz valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie;
b) de 2.000 lei, în situația în care nu se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România.