Sanctiunile din noua legislatie rutiera, micsorate substantial fata de proiectul initial
Sanctiunile din noua legislatie rutiera au fost modificate substantial fata de proiectul de act normativ initial, cea mai mare amenda fiind stabilita la 9.600 lei, fata de 16.000 lei.
Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a dat publicitatii, vineri, proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, in forma revizuita in urma dezbaterii publice.
Practic, forma revizuita, facuta publica la noua zile dupa cea initiala, include sanctiuni sensibil mai mici decat cele din prima varianta a proiectului.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
De pilda, la articolul dedicat claselor de sanctiuni, cele prevazute la clasa a VI-a sunt acum intre 51 si 120 de puncte de amenda, ceea ce inseamna ca un sofer va fi obligat sa scoata din buzunar pana la 9.600 de lei. In forma initiala a proiectului de act normativ, cea mai severa clasa de sanctiuni era intre 125 si 200 de puncte de amenda, respectiv o suma maxima de 16.000 de lei.
Sanctiuni mai blande decat cele din prima forma a ordonantei sunt si cele de suspendare a carnetului in cazul unor accidente grave.
Astfel, unul dintre noile articole prevede ca suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune "pentru o perioada de doi ani in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat vatamarea corporala sau decesul unei persoane daca norma de circulatie incalcata este conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a unui autovehicul, conducerea unui autovehicul pe una din caile autostrazii in sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia sau in care se desfasoara in mod normal, depasirea de catre conducatorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus sau nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferata, atunci cand instanta de judecata sau, dupa caz, procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale, achitarea, ori incetarea procesului penal, pentru una din urmatoarele situatii: lipseste plingerea prealabila a persoanei vatamate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta conditie prevazuta de lege, necesara pentru punerea in miscare a actiunii penale, a fost retrasa plingerea prealabila ori partile s-au impacat ori a fost inlocuita raspunderea penala".
In prima forma a proiectului, cea mai aspra sanctiune de acest fel era suspendarea carnetului pentru cinci ani, "in cazul accidentului de circulatie din care a rezultat vatamarea corporala sau decesul unei persoane daca regula de circulatie incalcata este conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci cand instanta de judecata sau, dupa caz, procurorul a dispus neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale, achitarea ori incetarea procesului penal cu aplicarea unei sanctiuni administrative".
Din noua forma a proiectului a fost scoasa si sanctionarea cu amenda din clasa a VI-a plus suspendarea permisului pentru doi ani in cazul soferilor care trec pe rosu.
Conform noului proiect, nerespectarea semnificatiei culorii rosii a semaforului va fi sanctionata gradual, in functie de gravitatea consecintelor, incepand cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile si de la 6 la 8 puncte amenda.
Tot noua forma a ordonantei prevede intre 51 si 200 de puncte amenda, plus suspendarea carnetului pentru un an, in cazul accidentelor rutiere soldate numai cu pagube materiale dupa: neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferata cand barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare sau cand semnalele cu lumini rosii si/sau sonore sunt in functiune, precum si nerespectarea semnificatiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferata simpla, fara bariere, Trecere la nivel cu o cale ferata dubla, fara bariere insotite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferata; conducerea unui autovehicul pe una din caile autostrazii, in sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia; depasirea de catre conducatorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus; conducerea unui autovehicul sau tramvai de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie, potrivit legii, infractiune.
Liderul liberal Crin Antonescu a declarat, vineri, ca BPN al PNL a luat decizia politica potrivit careia proiectul ministrului de Interne, Radu Stroe, in forma noua, sa nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului in urmatoarele doua saptamani, acest timp urmand a fi destinat dezbaterilor.
Antonescu, a declarat, in urma cu o saptamana, ca acorda activitatii Guvernului de pana in prezent nota 8, iar ministrilor PNL nota 7, reclamand lipsa de comunicare a acestora pe politicile publice si exemplificand prin cazul ministrului de Interne, Radu Stroe, care nu a consultat PNL in privinta noului Cod Rutier.
Ministrul Afacerilor Interne, Radu Stroe, a precizat, odata cu lansarea primei forme a proiectului, ca institutia pe care o conduce pregateste, pentru aceasta toamna, o serie de modificari ale legislatiei privind regimul circulatiei rutiere in Romania, acestea vizand cateva aspecte importante care privesc prevenirea abaterilor rutiere grave, cu accent pe reducerea numarului de morti si raniti de pe soselele Romaniei.
Miercuri, premierul Ponta i-a cerut lui Radu Stroe ca la definitivarea noului Cod Rutier, aflat in dezbatere publica, sa tina cont mai ales de numarul prea mare al deceselor in accidente si amenzilor neplatite, ministrul spunand insa ca a "atenuat" din sanctiuni inclusiv dupa emisiuni TV.
"Sa tineti cont de toate opiniile, dar cel mai mult va rog sa tineti cont de realitate: avem mult prea multi oameni care mor pe strazi in accidente rutiere, mult prea multi oameni care nu platesc amenzi - noi le dam amenzile si ei le arunca la cos, ca nu patesc nimic - prea multe vieti pe care am putea sa le salvam. O sa fim impopulari pentru o parte dintre cei care sunt supusi unei legislatii mult mai dure, dar cred ca suntem din nou intr-un moment, ca si in alte zone, in care trebuie sa luam decizii. Continuati dezbaterea, indreptati ce este de indreptat, dar nu va inmuiati", i-a spus Ponta ministrului, in sedinta de guvern.
Ministrul a afirmat ca se lucreaza permanent la acest document, dar ca au fost "atenuate" unele dintre sanctiunile pecuniare, inclusiv cele legate de ridicarea carnetului de condus, deoarece a tinut cont de observatii primite din partea unor "personalitati", a unor colegi din Parlament si altele formulate "la emisiunile din media".
"Nu va fi chiar atat de rau...", a continuat Stroe, intrerupt insa de Ponta care l-a atentionat ca noul Cod Rutier sa nu fie totusi "chiar foarte bun".
Ministrul a continuat spunand ca nu drumurile, ci consumul de alcool, viteza si condusul fara carnet sunt principalele cauze care conduc la accidente rutiere.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) considera abuzive sanctiunile propuse in proiectul noului Cod Rutier si cere modificarea acestora, precum si introducerea de masuri care sa stabileasca responsabilitati si pentru pietoni si autoritatile care administreaza drumuri.