Românii pot ajunge în Schengen prin noul terminal al aeroportului din Iași, unul din cele mai moderne din țară

×
Codul embed a fost copiat

La Iași s-a inaugurat al doilea cel mai mare terminal Schengen din țară, după cel de la Otopeni.

Despre ultimele pregătiri pentru intrarea în Schengen aerian vorbim cu Romeo Vatră, director al Aeroportului Internațional Iași.

Din această noapte, toți pasagerii de la Iași vor trece prin noul terminal pe care l-ați inaugurat deja ieri. Spuneți-ne cum v-ați pregătit pentru intrarea în Schengen?

Romeo Vatră: Am avut o etapă de operaționalizare după finalizarea lucrărilor, în decembrie, în care am prevăzut să deschidem terminalul undeva în lunile mai-iunie, pentru că operaționalizarea nu este un proces ușor, este destul de complicat. Odată cu intrarea în Schengen am fost însă nevoiți să scurtăm această perioadă de operaționalizare, iar începând de ieri avem zboruri efective, de pe T4, pe ruta București.

Care sunt provocările cu care vă confruntați, mai ales că ați operat deja și primele zboruri, interne e-adevărat, de pe noul terminal? Ce ar mai fi de rezolvat?

Citește și
romania schengen
Primele zboruri din spaţiul Schengen aterizează duminică pe aeroportul Henri Coandă între orele 00:05 - 01:00
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

Romeo Vatră: Ținând cont că vom avea cel puțin 50 de zboruri pe care le vom procesa prin noul terminal, avem ca provocare fiabilitatea echipamentelor. Pentru că, evident, una este să testezi un singur zbor și alta e să procesezi 50 de zboruri. Cel puțin dimineața, avem 5-6 decolări într-un interval de o oră, la prânz avem iar al doilea val, de șase decolări, avem mii de pasageri și, evident, aeroportul din Iași, cu traficul pe care îl are, va fi o provocare pentru noi.

Au fost mici sincope, dar care nu au afectat pasagerii. Noi am ținut cont, am făcut un plan de măsuri, iar până mâine vom sta nonstop în terminal și ne vom asigura că toate zborurile vor fi fără probleme.

Noi suntem foarte mândri de acest terminal, este pentru Iași un mare pas înainte, pentru că T4 este un terminal modern, printre cele mai moderne din România. Are 20 de birouri check-in, 12 stații de self check-in, 22 de porți de îmbarcare și 7 filtre de securitate.

Ce impact va avea aderarea la Schengen asupra traficului de pasageri de la Aeroportul Iași?

Romeo Vatră: În momentul de față avem 70% din trafic pe zborurile către Schengen și 30% pentru non-Schengen. Toți pasagerii vor intra în noul terminal, toate procedurile se vor face aici, urmând ca cei care zboară pe destinații precum Londra, Dublin, Tel Aviv, eventual chartere de vacanță vor intra în terminalul T3, unde se va face controlul pașapoartelor. Impactul va fi că toate formalitățile de îmbarcare vor fi mult simplificate și timpii pentru procesarea documentelor și până la îmbarcare vor fi scurtați.

Ce evoluție estimați pentru acest an în ceea ce privește creșterea numărului de zboruri și a destinațiilor operate după intrarea în Schengen?

Romeo Vatră: Aeroportul din Iași a avut în 2023 una dintre cele mai mari creșteri de trafic din România, cu 50% mai mult față de 2022 și cu 70% față de 2019. 2.350.000 de pasageri am înregistrat în 2023, în acest an sunt puțin reținut, dar estimez că vom depăși bariera de 2 milioane de pasageri, urmând ca în următorii 2-3 ani să crească undeva la 3 milioane de pasageri. Noul terminal ne permite procesarea în condiții foarte bune de confort, siguranță și securitate.

Aveți recomandări specifice pentru pasagerii care vor călători prin Aeroportul Iași din această noapte după aderarea la Schengen?

Romeo Vatră: Recomandarea principală e ca atunci când călătoresc cu copiii să aibă documentele la ei, în sensul că, din acest punct de vedere, lucrurile nu s-au schimbat, adică trebuie să poată dovedi că pot ieși din țară cu copilul. Chiar dacă nu vor fi controale permanente, Poliția de Frontieră pote verifica documentele copiilor și dacă nu sunt în regulă nu poate permite ieșirea copilului din țară.

În rest, le urăm tuturor să aibă un zbor cât mai frumos, cât mai lin și ne dorim ca serviciile pe care le avem să le asigure o experiență cât mai plăcută pe Aeroportul Iași.

Ce planuri de dezvoltare aveți? Aveți proiecte concrete pentru extinderea infrastructurii?

Romeo Vatră: Noul terminal este un prim pas. În cadrul acestui proiect, nu am construit doar un simplu terminal, am și extins parcarea la 600 de locuri, am construit un parc fotovoltaic de un hectar și ne interesează să facem investiții în extinderea suprafeței de mișcare și parcare a avioanelor, pentru că în momentul de față avem 13 standuri de parcare și dorim să ajungem la cel puțin 18 standuri, pentru că traficul va crește.

Dorim să atragem companii noi, să construim un nou turn de control și birouri și să construim și o parcare supra-etajată. Necesarul de investiții pentru Aeroportul Iași, pentru următorii ani, este undeva la 100 de milioane de euro.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
Ce trebuie să știm despre intrarea României în Schengen pe cale maritimă şi aeriană de la 31 martie 2024
Ce trebuie să știm despre intrarea României în Schengen pe cale maritimă şi aeriană de la 31 martie 2024

Începând cu 31 martie, România şi Bulgaria vor face parte din spaţiul Schengen cu frontierele aeriene, respectiv maritime.

 

 

Primele zboruri din spaţiul Schengen aterizează duminică pe aeroportul Henri Coandă între orele 00:05 - 01:00
Primele zboruri din spaţiul Schengen aterizează duminică pe aeroportul Henri Coandă între orele 00:05 - 01:00

Primele zboruri din spaţiul Schengen care vor ateriza duminică pe aeroportul Henri Coandă vor fi cele care vin de la Paris, Viena, Hamburg, Roma, Zurich, Munchen, Amsterdam şi Geneva, informează CNAB.

România, în „Schengen aerian și maritim” din 31 martie. Se schimbă regulile pe toate aeroporturile. Cine nu poate părăsi țara
România, în „Schengen aerian și maritim” din 31 martie. Se schimbă regulile pe toate aeroporturile. Cine nu poate părăsi țara

A început numărătoarea inversă până la intrarea României în spațiul Schengen aerian și maritim. În noaptea de sâmbătă spre duminică se vor schimba regulile, iar autoritățile fac ultimele pregătiri.

Ce presupun noile proceduri „Air Schengen” pentru călători. Se aplică din noaptea de sâmbătă spre duminică
Ce presupun noile proceduri „Air Schengen” pentru călători. Se aplică din noaptea de sâmbătă spre duminică

În noaptea de sâmbătă spre duminică, România intră oficial în spațiul Schengen, aerian și maritim. Iar autoritățile au repetat joi, pe aeroportul din Otopeni, măsurile impuse în urma aderării la așa numitul "Air Schengen".

Tot ce trebuie să știi despre zborurile către și dinspre țările Schengen. Ce se schimbă din 31 martie
Tot ce trebuie să știi despre zborurile către și dinspre țările Schengen. Ce se schimbă din 31 martie

Doar trei zile mai sunt până când vom intra în spațiul Schengen cu frontierele maritime și aeriene.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.