Românii circulă din ce în ce mai mult cu trenul. Care sunt cele mai aglomerate rute
Trenurile sunt tot mai căutate în țara noastră. Numărul pasagerilor a crescut cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Institutului Național de Statistică.
Motivele sunt numeroase, de la călătoria mai scurtă pentru unele rute, până la scumpirea biletelor de avion pe distanțe lungi. De altfel, călătoria cu trenul este încurajată în țările europene unde se fac modernizări și investiții în infrastructură.
Traficul aglomerat, prețul crescut al carburantului și siguranța pe care o oferă trenul îi determină pe români să aleagă tot mai des transportul feroviar.
Potrivit Institutului Național de Statistică, numărul călătorilor este în creștere anul acesta și la compania de stat, și la cele private. Nu crește însă și viteza de deplasare a trenurilor, care, potrivit INS, este de aproape 50 de km pe oră.
Călător: „Este mai rapid, doar că există și intarzierile pe care le știm cu totii si este dificil, insă preferam să venim cu trenul, noi fiind și din Ploiești, decât să venim cu masina. Benzina este scumpă știe toată lumea.”
Călător: „DN-ul este foarte aglomerat, se ajunge teoretic rapid dacă nu are întârzieri și este un mijloc de transport foarte sigur.”
Reporter: Care sunt cele mai aglomerate rute?
Controlor: „Sunt supra-aglomerate, foarte aglomerate sunt. Toate sunt peste 95%, se circulă și peste 100%. București, Ploiești, Brașov și Constanța.”
Potrivit CFR Călători, a crescut și numărul pasagerilor care preferă cușeta. Oamenii sunt atrași de prețul redus și de faptul că nu au limită de bagaje și își pot lua animalele de companie.
De exemplu, o cursă cu trenul de la București la Timișoara costă 330 de lei și durează 10 ore, în timp ce un bilet de avion costă 1.500 de lei și durează 3 ore și jumătate, cu tot cu așteptarea din aeroport. Pentru o cursă la Iași plătim 300 de lei la tren și de trei ori mai mult la avion.
Pentru că au apărut tot mai multe companii private, CFR Călători și Autoritatea pentru Reformă Feroviară promit din nou modernizări și achiziții până în anul 2026, în condițiile in care trenurile noastre au o vechime de peste 40 de ani.
Ada Meseșan, purtător de Cuvânt al CFR Călători: „Vor fi modernizate 140 de vagoane dintre care 109 sunt punctual clasa 1 si a 2, 20 de vagoane pentru pesoanele cu dizabilități și vor fi incă 30 de vagoane in plus, cu dormitor, cușetă și bar bistro.”
Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară: „În această perioadă, statul român derulează un program de investiții în trenuri noi, care încep să vină chiar din anul acesta. Avem promisiunea din partea constructorului că la începutul lunii decembrie vom primi primul tren.”
În Europa, călătoria cu trenul este foarte populară, iar companiile feroviare din Vest investesc în infrastructură. De exemplu, trenul de noapte care leagă Bruxelles de Berlin va fi prelungit până la Praga, iar constructorii vor să finalizeze până în 2025 o linie care va lega Barcelona de Amsterdam.